Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

НАМАЛИХА ПРИСЪДАТА ПО ДЕЛОТО ЛИМ

Великотърновският апелативен съд (ВТАС) намали присъдата по т.нар. дело Лим. Вместо седем години затвор, шофьорът Илия Измирлиев ще лежи четири години зад решетките, реши на 3 ноември въззивната инстанция.
На 4 април 2004 г. на връщане към България от Дубровник автобус с около 50 пътници - ученици и учители от Свищов, падна в р. Лим, на границата между Сърбия и Черна гора. При катастрофата загинаха 12 деца.
На 9 март Окръжният съд във Велико Търново призна за виновен шофьора на автобуса Илия Измирлиев и го осъди на седем години затвор. Измирлиев е обвинен по чл.343, ал.3 от Наказателния кодекс (НК) - за причиняване на смърт по непредпазливост на повече от едно лице, представляващо особено тежък случай. Възможното наказание по него е от 5 до 15 години лишаване от свобода. Шофьорът и фирма Пампорово АД, която е граждански ответник по делото, солидарно ще трябва да платят общо 1.2 млн. лв., или по 100 000 лв. на всяко от семействата на загиналите деца.
Делото в Апелативния съд бе образувано по жалби на подсъдимия Илия Измирлиев и на гражданския ответник Пампорово АД. Проведе се едно заседание - на 25 септември, на което защитата на подсъдимия и фирмата превозвач поиска от въззивната инстанция да оправдае техните клиенти.
Въззивната инстанция смята, че престъплението не може да се смята за особено тежко. В редица свои решения Върховният съд тълкува особено тежкия случай при много груби нарушения, изключително укоримо поведение, самонадеяност. В конкретния казус подсъдимият е оказал реални спасителни действия и жертвоготовност и са налице много смекчаващи вината обстоятелства, пишат в мотивите си апелативните магистрати.
Те оправдаха Измирлиев и по обвинението, че е нарушил чл. 13 от Виенската конвенция за пътно движение, който гласи: Всеки водач, при всякакви обстоятелства трябва да запази контрол върху превозното средство така, че да може да се съобразява с изискванията за предпазливост и да бъде в състояние да прави маневри, които се налагат.
Втората инстанция смята, че не може паралелно да се прилагат вътрешното и международното законодателство. Върховният съд категорично се е произнесъл по въпроса. Когато не може да се намери нормативния акт за правилата за движение на страната, в която е станало пътно-транспортното произшествие, се прилага Виенската конвенция. В конкретния случай Законът за основите на безопасността на движение по пътищата на Югославия е бил известен, се казва още в мотивите на ВТАС.
В останалата част Апелативният съд е потвърдил решението на окръжните магистрати. Присъдата може да бъде обжалвана в 15-дневен срок пред Върховния касационен съд.

Facebook logo
Бъдете с нас и във