Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

НАТИСКАТ СЪДА ПО ДЕЛОТО ЛИМ ЗА БЪРЗА ПРИСЪДА

Президентството и Народното събрание оказват натиск върху Великотърновския окръжен съд за по-бързото приключване на делото Лим. Институциите искат процесът срещу шофьора Илия Измирлиев да свърши по възможност до края на 2005 г., съобщиха източници на Параграф 22. Което пък е невъзможно по вина на петима експерти.
Както вече е известно, на 4 април 2004 г. български автобус с 50 пътници (28 от които деца) падна в р. Лим в Сърбия и Черна гора. При катастрофата загинаха 12 деца, а за единствен виновник бе посочен шофьорът на рейса Илия Измирлиев. Срещу него бе повдигнато обвинение по чл. 343, ал.3 от Наказателния кодекс - за причиняване на смърт по непредпазливост на повече от едно лице.
Родителите на децата, загинали във водите на река Лим, и на седемте малчугани, стъпкани пред дискотека Индиго на 21 декември 2001 г., многократно се срещаха с президента Георги Първанов и с депутати. На тези срещи майките и бащите настояваха да се намерят и накажат виновните лица за споходилата ги трагедия.
Източниците на Параграф 22 обясняват оказания натиск върху съда в Търново с мотива, че става дума за загинали деца и президентството и парламентът са приели присърце молбите на почернените родители. Засега няма индикации от държавните институции да са се интересували от делото Индиго.
От Върховния касационен съд (ВКС) също са решили да видят как стоят нещата и са направили няколко проверки за бързината на процеса Лим във Великотърновския окръжен съд. Но за да не излезе, че се интересува само от делото срещу шофьора Илия Измирлиев, ВКС е направил ревизия и на други съдебни производства.
Едно от изискванията на Европейския съюз наистина е делата да приключват в разумни срокове. Но дали някой от тези три институции си дава сметка, че под натиск е невъзможно да се работи бързо, качествено и ефективно. А и забавянето на делото Лим през последните месеци не е по вина нито на тричленния състав с председател съдия Мая Маркова, нито пък на страните в процеса. Проблемът идва от пет вещи лица, които вече три месеца не могат да сколасат с новата автотехническа експертиза.
Параграф 22 неведнъж е писал, че съдът в Търново се оказа с две абсолютно противоположни петорни автотехнически експертизи. Едната показва, че шофьорът има вина за катастрофата, а другата твърди точно обратното - катастрофата е причинена от скъсан по време на движение шарнирен болт.
За да изясни цялата истина, на 15 юни съдия Маркова назначи трета петорна автотехническа експертиза. Делото бе отложено за 19 октомври. Но избраните петима експерти не успяха да се вместят във времето и процесът бе отсрочен за 21 ноември. Но и тогава вещите лица не бяха готови, затова Маркова определи нова дата - 20 декември.
Специалистите обаче продължиха да разиграват съда. Те обявиха, че експертизата ще бъде внесена в съда на 19 декември по обяд. Адвокатите на подсъдимия и на родителите на загиналите деца обаче възнегодуваха срещу това решение на вещите лица и още същия ден депозираха в съда молби за пренасрочване на делото. Страните искаха да им се даде повече време, за да се запознаят със заключението.
За да излезе от деликатното положение, съдия Мая Маркова задължи в тридневен срок специалистите да кажат кога ще внесат експертизата. Вещите лица посочиха датата 17 януари 2006 година. Но заради ангажиментите на адвокатите по други дела съдът определи две дати за делото. Първата е на 16 и 17 февруари, когато ще се изслуша заключението на експертите. Втората е от 6 до 9 март, когато се очаква да бъде разпитан подсъдимият Илия Измирлиев и да започнат пледоариите на страните.

Facebook logo
Бъдете с нас и във