Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

НДСВ ПРАТИ СЛЕДСТВИЕТО В ИСТОРИЯТА

Чак когато беше сварена, кокошката разбра колко суров е животът! Тази простичка житейска истина с такава сила се стовари върху главите на българските магистрати, че малцина от тях успяха да се освестят и да проумеят, че по отношение на съдебната реформа няма шест-пет: щом сами не искат да се реформират, ще бъдат реформирани насила. Колкото и да не им се вярваше на жреците на Темида, правосъдният министър Антон Станков удържа на думата си и на 12 май (четвъртък) Министерският съвет прие проекта за нов Наказателнопроцесуален кодекс (НПК). И просто си го върна тъпкано за всички мизерии, които съдебната номенклатура сътвори през четирите години на жълтото управление. В понеделник (9 май) пресцентърът на правосъдното министерство разпространи изключително йезуитски факс, в който се казва: Министърът на правосъдието Антон Станков предлага на Висшия съдебен съвет да обсъди и вземе решение за кадрово укрепване на прокуратурата на Република България чрез трансформиране на заети щатни бройки от следователски в прокурорски и чрез преназначаване - на доброволен принцип - на преимуществената част от действащите следователи като прокурори. Предложението на министър Станков е част от последователните усилия на Министерството на правосъдието за реформирането на досъдебната фаза на наказателното производство. То отговаря на един от основните принципи, залегнали в проекта за нов НПК, който определя водещата роля на прокурора в разследването на престъпленията.... Някак случайно в края на факса се споменават две изключително любопитни подробности. Първата гласи, че проектът за нов НПК бил във фаза на междуведомствено съгласуване по отделните министерства и ще бъде внесен за обсъждане в Министерския съвет на 12 май 2005 година. Втората любопитка гласи, че проектът за нов НПК ще бъде бъде подложен на широко публично обсъждане и затова правосъдният министър изпраща по едно копие от него на 25-имата членове на ВСС. Кой знае защо, докато пресцентърът на правосъдното министерство разпространяваше споменатия факс в понеделник, елитът на държавното обвинение и на МВР се изнесе в Кюстендил. Височайшият десант бе повече от изненадващ, защото за първи път около кръглата маса седнаха главният прокурор Никола Филчев, неговият заместник Христо Манчев и върховните прокурори Николай Ганчев, Цеко Йорданов и Ангел Илиев, вътрешният министър Георги Петканов, заместник-министърът Тоньо Железчев, директорът на НСБОП ген. Валентин Петров (спряган между другото за наследник на ген. Бойко Борисов на поста главен секретар на МВР), заместник-директорът на НСБОП полк. Красимир Младенов и заместник-шефовете на Националната полиция Павлин Димитров и Владимир Иванов. Срещата продължи около час и половина, а участниците в нея се обединиха около идеята на Никола Филчев, че прокуратурата трябва да стане господар на досъдебното производство и че на съдиите трябва да им бъде забранено да връщат дела за доразследване. В изблик на партийно благородство вътрешният министър е обещал да ходатайства пред колегата си Антон Станков и двете идеи на държавното обвинение да намерят място в новия НПК (подробности за кюстендилската среща между прокуратурата и МВР - на стр. 4).Във вторник (10 май), когато членовете на ВСС, живеещи в София, получиха своите екземпляри от бъдещия НПК, пръв се осмели да го подложи на унищожителна критика директорът на Националната следствена служба (НСлС) Ангел Александров. Чрез заобикаляне на конституцията не бихме могли да правим реформа, заяви той пред БНР, имайки предвид фактическото ликвидиране на следствието. Според проекта за нов НПК в бъдеще НСлС ще разследва само пет групи престъпления: срещу държавата (чл.95 - чл.110 от Наказателния кодекс); срещу мира и човечеството (чл.407 - чл.419 от НК); разгласяването на военна и на държавна тайна (чл. 357 - чл. 360 от НК); престъпления, извършени от лица, ползващи се с имунитет (депутати и магистрати), и от членове на Министерския съвет; престъпления, извършени от българи в чужбина. Твърде несериозно звучи в една правова и демократична държава да извършваме реформите с докладни записки и с писма до висшестоящите органи. Абсолютно съм сигурен, че към момента няма организационни предпоставки да смятаме, че дознателският апарат в МВР е способен да поеме цялата отговорност за качеството на досъдебното производство. И твърде лековато се приема, че с някакви законодателни промени бихме заобиколили и конституцията на страната. Някой се опитва да предпоставя какво би следвало да прави следващият парламент, което ме кара да мисля, че някой политически не е в час. Е, това е стил на поведение - имитираме дейност и след това ни няма, обобщи Ангел Александров и уточни, че... все още не е чел проекта за нов НПК.В интервю, излъчено в сряда (10 май) в предаването на БНТ Законът и ние и любезно предоставено и на Параграф 22, правосъдният министър Антон Станков с неприкрита гордост обявява бъдещия Наказателнопроцесуален кодекс (НПК) за европейски закон, в който хем е съхранена българската традиция в наказателното правораздаване, хем са въведени всички положителни европейски практики. Екипът на Параграф 22 успя да се сдобие с копие от проекта за нов НПК и с очите си се убеди, че в 115-страничното четиво традициите на българското наказателно право наистина са съхранени - поне две трети от действащия в момента НПК е преписан в новия проект едно към едно. Тепърва специалистите ще оценяват по достойнство процесуалната творба на правосъдния министър и на хората от екипа му.Преди около три години - през юли 2003 г., когато започна голямото надлъгване между съдебните реформатори и съдебната номенклатура, управляващото мнозинство прие 107 изменения в Закона за съдебната власт (ЗСВ). По онова време основната цел на жълтите реформатори бе да разбият СДС-лобито в магистратурата и да ограничат правомощията на главния прокурор. За целта те възстановиха Националното следствие, преди това раздробено от СДС през 1998 г. на 28 окръжни служби и едно спецследствие, след което тържествено обещаха на следователите, че косъм няма да падне от главите им.Но жълтите реформатори не спазиха обещанието си. Още през март 2003 г. ръководството на МВР започна да изгражда специализирания дознателски апарат, в който трябваше да започнат работа 2000 квалифицирани юристи. А на 21 април същата година правителството официално обяви, че следствието си е изпяло песента. Една от основните цели на приетата тогава Актуализирана стратегия за реформа на българската съдебна система гласеше: Ограничаване правомощията на следствието в досъдебната фаза на наказателното производство. Какво ще се случи оттук нататък изобщо не е ясно, защото наближаващите избори ще пренаредят фигурите върху парламентарната шахматна дъска. Със сигурност обаче е ясно едно: НДСВ изпълни поредното си задължение към Брюксел и усвои поредните стотина-двеста хиляди евро. А дали чудото ще проработи, е уравнение с много неизвестни, защото основните институции в бъдещото досъдебно производство - полицията и прокуратурата, все още... не са помирисвали реформа по европейски еталон.

Facebook logo
Бъдете с нас и във