Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

НДСВ СЕ ОЗЪБИ НА БРЮКСЕЛ...

След петгодишно навеждане пред Европейската комисия, жълтите корифеи в преговорите по глава 24 Правосъдие и вътрешни работи най-после се осмелиха да покажат характер, да ударят с юмрук по масата и да заявят, че евроекспертите могат да искат много неща, но какво ще прави България със съдебната си система е лично нейна работа.
Повод за този невиждан изблик на национално самочувствие стана бъдещият Комитет за проверка на съдебната система (КПСС). За него се заговори преди три месеца, през май, когато в мониторинговия си доклад Брюксел остро разкритикува третия конституционен ремонт и обяви, че създавал предпоставки за накърняване независимостта на съдебната система.
Както вече е известно, на 31 март влязоха в сила поредните изменения на основния закон. С тях парламентът получи правото да прекратява предсрочно мандатите на тримата големи в третата власт - председателя на Върховния касационен съд, председателя на Върховния административен съд и главния прокурор. Освен това кадровите, административните и контролните правомощия на правосъдния министър по отношение на съдебната система бяха разширени така, че той стана единственият конституционно закрепен член на правителството.
Въпреки че третият ремонт на основния закон мина под мотото Това иска от нас Европейската комисия, истината се оказа доста по-различна, защото Брюксел веднага настоя управляващите да възстановят баланса между законодателната, изпълнителната и съдебната власт. И тогава внезапно, досущ като исландски гейзер, от недрата на БСП бликна идеята за създаването на специален междуведомствен орган, наречен Комитет за проверка на съдебната система (КПСС).
Според червените реформатори, въпросният КПСС ще бъде независим, неговите членове ще се избират на квотен принцип - от президента, от правителството и от общото събрание на двете върховни съдилища, а основната му задача ще бъде да следи образуването и хода на делата.
За да не си помисли някой, че управляващата коалиция иска да наложи тотален политически контрол върху съдебната система, червените обявиха, че КПСС се създава по настояване на Европейската комисия, а идеята е благословена от еврокомисаря по правосъдието Франко Фратини и от Бриджит Чернота - ръководител на преговарящия екип за България в дирекция Разширяване на Европейската комисия.
И тъкмо когато всички на Позитано 20 смятаха, че въпросът вече е уреден, жълтите коалиционни партньори организираха... бурен протест срещу създаването на Комитета за проверка на съдебната система.
В сряда сутринта (2 август), по време на редовното заседание на Висшия съдебен съвет (ВСС), министърът на правосъдието Георги Петканов заяви, че отказва на Брюксел да експериментира с България, като ни налага нов контролен орган за съдебната система, уникален за Европа.
Аз съм противник на това. В нито една държава в Европа няма такъв орган и аз мисля, че ние не трябва да бъдем експеримент. Какво препоръчват експертите е без значение. Такъв орган няма да бъде създаден, защото това е само натрупване на администрация. Едната да контролира другата, другата да контролира третата, отсече категорично министър Петканов.
От формална гледна точка министър Петканов е прав, защото съществуването на т. нар. Комитет за проверка на съдебната система (КПСС) е абсолютно безпредметно.
В момента прословутото следене на организацията и движението на делата се извършва от инспектората в правосъдното министерство, от инспектората във Върховната касационна прокуратура и от административните ръководители на съдилищата, прокуратурите и следствените служби. А съвсем скоро, след като новият Закон за съдебната власт бъде приет, с подобно правомощие ще бъде натоварен и Висшият съдебен съвет.
Освен това дори КПСС да бъде създаден, отсега е ясно, че ефектът от работата му ще е... нулев. По простата причина, че каквито и дела да контролира този нероден Петко, неговите доклади ще пристигат само на един адрес - Висшият съдебен съвет (ВСС), който по конституция е единственият административен орган в света, имащ право да наказва дисциплинарно българските магистрати. А ВСС (както много добре е известно) се отнася към тази тема толкова деликатно, че магистратите, уволнени за непрофесионализъм и корупция, се броят на пръсти.
Малко по-късно през деня (2 август, сряда) позицията на Георги Петканов бе подкрепена и от заместник-председателя на Народното събрание Камелия Касабова (НДСВ). В качеството си на участник в работната група за изменение на конституцията тя заяви, че напълно споделя становището на правосъдния министър. Ситуацията е сложна не толкова от юридическа, колкото от политическа гледна точка. Българската страна трябва да предложи друга формула за контрол върху съдебната власт, но това е работа на големия коалиционен партньор БСП, който забърка тази каша, заяви Камелия Касабова.
Точно в последното изречение на заместник-председателя на Народното събрание е заровен ключът от бараката, както се казва по друг повод. Защото, колкото и да е парадоксално, ситуацията с бъдещия Комитет за проверка на съдебната система е точно копие на драмата, разиграла се със следствието по време на управлението на НДСВ.
В края на 2002 г. правителството на Симеон Сакскобургготски убеди Европейската комисия, че единственият начин за бърза реформа в досъдебното производство е ликвидиране на следствието и прехвърляне на делата за разследване в МВР.
В периода март 2003 - май 2005 г. жълтите сториха дори и невъзможното, но успяха да наложат в публичното пространство тезата, че ликвидирането на следствието е изискване на Европейската комисия, което България е длъжна да изпълни.
А крайният резултат от галимацията е известен: от 28 април 2006 г., когато новият Наказателнопроцесуален кодекс влезе в сила, следствието е на доизживяване, МВР не е способно (все още) да се справи с огромния брой на делата, а досъдебното производство е по-неефективно от когато и да било.
Така че би било хубаво, ако червените реформатори послушат по-малкия коалиционен брат и завинаги забравят идеята си за създаването на Комитета за проверка на съдебната система. Първо, защото на Брюксел му е все едно по какъв начин българската държава ще направи съдебната си система по-ефективна. И второ, защото горчивият опит сочи, че съдебната реформа няма нужда от нови структури за контрол, а от... качествено нови магистрати.

Facebook logo
Бъдете с нас и във