Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

Нова стратегия със стари чалъми

В стратегията няма и помен от любимия на силовата вицепремиерка "румънски модел" за борба с корупцията. Но пък под яростния натиск от политико-икономическото статукво, станало напълно видимо в последните месеци, друго надали би могло и да се очаква.

В петък (3 април) бе представена поредната стратегия за превенция и противодействие на корупцията. Разчита се благодарение на нея до 2020 г. "България да се превърне в държава, в която дребната корупция е ограничена в значителна степен до средните за ЕС равнища, корупцията по високите етажи не остава безнаказана, антикорупционните институции работят ефективно и имат реален превантивен ефект върху корупционните прояви, а възприятията и опитът на граждани и фирми за нивата на корупцията са намалели в значителна степен".

Дотук опитахме да борим корупцията с осем закона, с три етични кодекса, с десет различни ведомства и специализирани органи плюс шест стратегии и стратегически насоки с всевъзможни планове и мерки към тях. Резултатът е видим, а покрай скандалите с Корпоративна търговска банка ситуацията с досегашните ни антикорупционни напъни придоби буквално гротескна окраска. Затова и нямаме кой-знае какви надежди - още повече че главните "борци" очевидно ще са същите, които бяха и досега.

Най-общо новата стратегия предвижда изграждането на Национален съвет по антикорупционна политика - междуведомствен орган с граждански съвет към него, който ще координира и контролира борбата с корупцията. Ще бъде създаден и нов единен антикорупционен орган, който на практика ще обедини сега съществуващата Комисия за конфликт на интереси, БОРКОР и отдела от Сметната палата, който  се занимава с проверка на имотните декларации на властниците в страната. Този нов орган обаче ще има по-широки правомощия от досегашните и ще може да наднича иззад банковата и данъчна тайна. Отделно ще сезира и комисията за конфискация на незаконно имущество, когато има нужда от по-сериозни проверки.

Инспекторатите в отделните администрации ще бъдат натоварени с проверката на имотните декларации на служителите и ще работят под опеката на Главен инспекторат към МС, който ще координира и ще оценява тяхната работа. Самите декларации ще бъдат разширени и вече ще обхващат и съжителстващите с тях "на семейни начала". Предвиждат се и промени в НК и НПК, в Изборния кодекс, както и защита на лицата, подали сигнали за корупция. Нещо повече: за тях ще има и парични награди, ако  сигналите станат повод за ефективни присъди или за санкции за уличените лица.

От всичко изброено дотук обаче май само наградите за граждани, сигнализирали за корумпирани чиновници, са нещо, което не сме виждали или чували. Всичко друго си го знаем отпреди - макар и под различни модификации и наименования. Лошото е, че всички досегашни комисии, съвети, звена и прочие образувания за битка с рушветчийството си пълнеха отчетите предимно само с вестникарски статии. А реална полза от тях нямаше никаква.

Всъщност най-отчайващото е, че в приетата вече стратегия не е останал и помен от прословутия румънски модел, който ресорният вицепремиер Меглена Кунева така горещо сочеше за пример. Вместо онези независими от никого юристи, които пълнят арестите с министри и депутати, нашата стратегия предвижда създаването на едно ново звено, което ще се специализира в борбата с корупцията сред висшите държавници и с "изборната търговия" с гласове. То ще се създаде на базата на сега съществуващите специализирани звена от служители на ДАНС, МВР и прокуратурата. От стратегията обаче става ясно, че тези хора ще работят "отделно" от другите структури на МВР и ДАНС. Да поясним: кавичките не са поставени от нас, а са официално изписани в документа. Тоест това ще са служители на същите тези ведомства, чиито ръководители всъщност ще трябва да разследват за корупция.

Дали ще се получи? Може, ако в звеното влязат ангели. Но от стратегията не става ясно дори и как да ги потърсим: посочено е само, че ще има "надеждна система за подбор на служителите, гарантираща тяхната независимост, почтеност и професионализъм". Каква ще е тази система - Божа работа. Но пък ние си знаем, че у нас тези качества най-лесно се доказват с партийна книжка.

Затова и нямаме кой-знае какви надежди, че тази поредна стратегия ще напълни затворите с подкупни депутати, действащи министри или отхранени с обществени поръчки наши олигарси. Не само защото до 2020 г. има предостатъчно време, в което всичко може да се промени - включително и правителството. Просто този филм вече сме го гледали, при това неведнъж. Пък и както вече неведнъж написахме, нов бардак със стари... "гнили ябълки" просто няма как да стане...

Впрочем, имаме и още един аргумент за скептицизма си по отношение на стратегията:  фактът, че в т.нар. стратегически насоки - документ от предварителните срещи и обсъждания на стратегията, които изтекоха в публичното пространство около месец преди тя самата да бъде довършена, в прав текст беше записано, че ще се създадат Регионални преброителни центрове. Те действително биха били ефективен способ за ограничаване на манипулациите и грешките при преброяването на бюлетините и биха попречили да се "купуват" не само избиратели, но и цели изборни комисии по селата. Оказа се обаче, че това предложение е "изпаднало" от окончателния вариант на стратегията. Защо ли?....

Facebook logo
Бъдете с нас и във