Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

Новата цена на билета ще катастрофира

Председателят на СОС Елен Герджиков и кметицата Йорданка Фандъкова ще трябва да признаят грешката си

Шоковото вдигане на билета за градския транспорт в София върви към провал, а мнозинството на ГЕРБ в Столичната община едва удържа натиска от общественото недоволство, а залогът е главата на партийния бос Бойко Борисов. Две седмици след скандалното решение на общинския съвет за 60-процентно поскъпване на цените на билетите за еднократно пътуване и 50-процентно за талоните стана пределно ясно, че номерът няма да мине. Не само защото аргументите на управляващите издишат, а и защото те самите явно нямат очи да ги защитават.

В началото на седмицата членовете на Гражданска инициатива “Спаси София” внесоха жалба срещу гласуваните промени в Наредбата за реда и условията за пътуване с обществения градски транспорт на територията на Столичната община. Жалбата е адресирана до кметицата Йорданка Фандъкова, до председателите на СОС Елен Герджиков и на постоянната му комисия по транспорт и туризъм Екатерина Йорданова, с копия до областния управител на София Веселин Пенев и до всички общински съветници.

Еднозначно се иска отмяна на решението за новите цени и пълно преразглеждане и коригиране на докладите и на икономическата рамка на Центъра за градска мобилност (ЦГМ). Във връзка с корупционния скандал с поръчаните от центъра спирки на двойна цена организацията смята, че ръководството на общинското дружество е изгубило напълно своята легитимност. И че обществото изразява категорично своето несъгласие да плаща завишени цени, "с които да се покрива неефективно управление, далавери и корупция, лично богатство на директори, техните „20- годишни приятелства” и обръчи от фирми".

Повече от сигурно е също, че организираният в социалните мрежи масов протест под мотото „Парти в градския транспорт“ ще се превърне в звучен шамар за партията на Борисов, ако не нареди на общинарите си да отстъпят. Акцията е насрочена за първия ден от поскъпването на билетите - 1 юни, уточнени са сборните пунктове, а возенето гратис ще бъде съпроводено от музика. Организационните действия на протеста все още се уточняват, но желание да се включат в него са заявили хиляди. И няма съмнение, че те ще са от всички възрасти.

Засега ГЕРБ демонстрира твърдост, но тя едва ли би им помогнала и без скандала около ЦГМ. А той е налице и нелепото твърдение на Герджиков, че скандалът не е доказателство за лошо управление на общинското дружество, нито е основание за преразглеждане на поскъпването, само налива масло в огъня. Точно обратното твърдят всъщност всички освен съпартийците на премиера. Стигна се до уникално единство между традиционните противници БСП и ДСБ, чиято обща теза е, че както кметицата Фандъкова, така и общинският съвет като цяло не вярват вече на ЦГМ. От Движение "България на гражданите" пък оттеглиха подкрепата си за Прошко Прошков, който изневери на партийната линия. 

Прошков вероятно си е постлал добре и тепърва ще става за резил, ако гласува с ГЕРБ срещу депозираните от цялото ръководство на ЦГМ оставки. Въпросът е може ли свръхпопулист като Бойко Борисов да си позволи разрастване на скандала, след като лично настоя за оставките - както на депутатката си Ирена Коцева, на чийто съпруг е възложена поръчката за спирките, така и на своите хора в ЦГМ и на заместник-кмета по транспорта Любомир Христов. А признанието на Елен Герджиков, че решението за новите цени е политическо, подчертава дебело липсата на икономически и финансови аргументи.

Председателят на СОС със сигурност е сондирал с когото трябва позицията, че общинските съветници на ГЕРБ нямат намерение да преразглеждат увеличената цена на билета, защото не бивало да се прави връзка между тарифната политика в транспорта и конкретния случай с поръчката за спирките. В същото време Герджиков признава, че определянето на "реалната" цена на билета е направено безконтролно от ЦГМ по поръчка на СОС. А така определената от дружеството "реална" цена била съчетана с "политическо решение да не се променят цените на картите, за да може редовните ползватели на градския транспорт да пътуват средно на цена от 50 стотинки и така да се стимулира използването на карти".

Неочакваният съюз между десни и леви има обаче всички шансове да спъне управляващите. БСП вече внесе искане до областния управител на София-град за отмяна на решението за новата цена на билетите, а Веселин Пенев е част от Реформаторския блок. В подкрепа на искането е приложена и подписка на 4000 граждани, която тепърва ще набъбва. Мотивите на жалбоподателите са, че има несъответствие на промените със Закона за нормативните актове. Очаква се областният управител да върне решението на общинския съвет за преразглеждане. Изразена е и готовност то да бъде атакувано по съдебен ред с изричното уточнение, че ако не бъде преразгледано, решението на казуса ще се проточи.

Съгласно Закона за местното самоуправление и местната администрация актовете на общинския съвет могат да бъдат оспорени пред съответния административен съд. Областният управител пък упражнява върху тях контрол за законосъобразност и може да ги връща за ново обсъждане в общинския съвет или да ги оспорва пред съответния административен съд. Оспорването по правило спира изпълнението им, освен ако съдът постанови друго. Същите правомощия има и кметицата Фандъкова, като общинският съвет може да отмени, да измени или да приеме повторно върнатия за ново обсъждане акт. За повторното приемане е нужно обаче да гласуват "за" повече от половината от общия брой на общинските съветници, което ще принуди ГЕРБ да търси нови "дезертьори". Но дори да успее, потвърденото решение пак подлежи на съдебен контрол. 

 

Междувременно форумите питат защо прокуратура още не е оспорила новите цени на билета в София. Казусът е изцяло в полето на Върховната административна прокуратура, която може да изложи куп доводи срещу решението на СОС. Наред с липсата на финансова обосновка (най-малкото защото цените на горивата спаднаха, а купуването на нови автобуси става със средства по оперативни програми) налице са и куп процедурни нарушения на Административнопроцесуалния кодекс. Заинтересуваните граждани нито са уведомени за преписката, нито им е осигурен достъп до нея, нито са имали възможност да подадат писмени възражения и да участват в обществено обсъждане. Във всеки случай завеждането на такова дело ще забави въвеждането на новите цени поне с година, което само по себе си е успех.

Прокуратурата би могла да атакува и привилегията на общинските служители да пътуват с безплатни карти в градския транспорт съгласно Наредбата за реда и условията за пътуване с обществения градски транспорт на територията на Столичната община. По тази наредба право на пътуване с преференциални персонализирани абонаментни карти на електронен носител имат всички служители, работещи по трудово или служебно правоотношение в столичната и в районните общински администрации.

 

Четете още

Параграф22 Weekly

Престъпления без наказания

Съдилищата в цялата страна ударно прекратяват и пращат в коша дела за безспорни престъпления, заради липсата на комуникация между различните държавни структури. Още »
Параграф22 Daily

Автоджамбазите купували кола от оказион в Италия за 500 евро, у нас я продавали за 15 бона

Вместо да плащат данъци, вкарвали возилата в автокъщи като "наем за паркоместа". Още »
Параграф22 Weekly

Изгубени в превода

След проведената в София конференция на високо равнище по въпросите на правосъдието стана безпощадно ясно, че диалогът България-Европа в тази насока е невъзможен. Още »
Facebook logo
Бъдете с нас и във