Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

Новата полиция: Semper idem *

Управляващите, изглежда, са отписали възможността за добри думи в юлския доклад на Еврокомисията, посветен на напредъка на България по механизма за сътрудничество и проверка. Това съмнение се появи, когато стана ясно, че в законодателната си програма мнозинството е определило окончателната структурна реформа в МВР да стане факт на 1 юли 2012 година.


Както вече е известно, обичайно ЕК оповестява доклада си в средата на съответния месец. Ако и тази година еврокомисарите спазят традицията, те няма да имат възможност да преценят и да отразят в него резултатите от дейността на вътрешното ведомство в новите законови условия. Този факт обаче има и добрата си страна - кабинетът и ръководството на МВР ще имат на разположение цели шест месеца, в които с типичната за тях агресивна пиар кампания да обясняват евентуалните си успехи с приключилата структурна реформа.


Дали обаче последните промени в силовото министерство ще са достатъчна подплата за такива успехи? Ако се доверим на критиците на Цветановото ведомство - едва ли. Макар че Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за МВР мина в началото на април без разисквания в парламентарната зала. Опозицията изрази дълбоко съмнение за ефективността на промените, след които двете главни дирекции - Криминална полиция и Охранителна полиция, ще се слеят в нова Главна дирекция - Национална полиция (ГДНП).


Тогава заместник-председателят на ПГ на Коалиция за България и бивш вътрешен министър Михаил Миков обясни отрицателния си вот така: Гласувах против, защото внесеният законопроект връща системата на МВР с повече от пет години назад. Този закон изпреварва рамковия закон (за националната сигурност - б.ред.), за който говори и президентът. Този закон трябва да уреди мястото на службите за сигурност, ето защо промените са несъстоятелни.


И професионалните среди не се изказаха положително за реформата. Например Николай Радулов , бивш секретар на МВР от времето на правителството на Иван Костов и експерт по национална сигурност, и преподавател в Нов български университет, коментира, че няма обяснение какъв ще е ефектът от сливането на Главна дирекция Криминална полиция и Охранителна полиция. Според него същината на дейността им е доста различна, а механичното им интегриране


връща министерството към модел отпреди 1989 година

Сериозна реформа не може да се извърши, докато не се направи вътрешно трансформиране на щата. Това, което е нужно е децентрализация, смята Радулов.


Именно игра със щатната таблица в министерството подозират и синдикатите в МВР. Веднага след като в края на януари вицепремиерът и вътрешен шеф Цветан Цветанов обяви предстоящото сливане на дирекциите и в резултат на него - съкращаването на 3000 щатни бройки в МВР, профсъюзите на служителите от ведомството скочиха като ужилени. Както е известно на специална пресконференция в Министерския съвет Цветанов обяви, че МВР съкращава 3000 щата и в системата остават на работа точно 53 440 души. Това е част от реформите в министерството, които започнаха още в началото на мандата, обясни Цветанов. На презентацията на промените, предвидени в ЗМВР , Цветанов заяви, че в по-голямата си част това не се реални съкращения на хора, а премахването на кухи бройки. Затова нямало да пострадат редови полицаи. Той все пак даде да се разбере, че част от униформените ще бъдат бъдат пенсионирани предсрочно.


Полицейските синдикати алармираха, че МВР планира съкращения на 1500 криминалисти. Според синдикалистите реформата ще отреже главите на младшите разузнавачи, тъй като при преназначаването на служителите на новите щатове тази длъжност ще бъде премахната. Опасенията им се оказаха реални. В края на януари главният секретар на ведомството Калин Георгиев подписа наредба, според която длъжността младши криминален разузнавач (МКР) бе заличена от щатната таблица на министерството. Според наредбата всички МКР трябва да бъдат преназначени на длъжност младши районен инспектор и да заемат свободните места в Охранителна полиция (ОП). Там се прехвърлят и всички младши инспектори, които досега са били на щат в Криминална полиция и съответно в криминалните отдели на районните управления. Идеята на главния секретар е по този начин на улицата да излязат повече полицаи, което ще е гаранция за ефективна превенция на престъпността.


Синдикалната федерация на служителите от МВР (СФСМВР) обаче възрази, че


предложените промени в Криминална полиция са необмислени

и няма да доведат до положителен резултат. Те прогнозират, че сливането ще увеличи натовареността на служителите, които ще работят в Криминалната. Проблемът според разчетите на синдикатите е, че не е ясно кой и как ще поеме работата на над 15% от състава на Криминална полиция - толкова са ченгетата, които ще бъдат прехвърлени на други длъжности. Става дума за 1280 криминалисти, подготвени да работят такава работа, а повечето от тях са със стаж в МВР над 10 години.


В изявление на СФСМВР реформата е определена като имитация на разпределението на дейността в системата за сигурност отпреди 1989 година. Синдикалните организации посочват и чисто професионални проблеми, които ще възникнат след сливането. Те се отнасят до оперативната работа и до секретната дейност на Криминална полиция - набирането на оперативна информация, обработката й, работата със спецразузнавателни средства (СРС, агенти под прикритие, секретни сътрудници и т.н.).


Председателят на УС на Синдикалната федерация на служителите в МВР Валентин Попов коментира за Параграф 22, че реформата тежко ще засегне финансово две категории служители в МВР. Едната е младши разузнавачите в Главна дирекция Криминална полиция, в областните дирекции, в районните управления, в Транспортна полиция, които са в категория Д на служителите. При съкращаването на щатовете някои от тях ще бъдат преназначавани в същата категория Д, но може да отидат и в по-ниската Е, което ще се отрази на размера на заплатите им. От друга страна, се нарушават професионалните им права, тъй като те са започнали работа като младши разузнавачи с идеята да се развиват в Криминална полиция, а не като служители в охранителната.


Не е тайна, че оповестените съкращения всъщност ще бъдат за сметка на незаети щатове в МВР. Разчетите сочат, че от общо 58 140 щата в министерството са заети малко над 54 хиляди. Остатъкът от около 3000 щата ще бъде съкратен. Те обаче са извън щатовете на областните дирекции на министерството и реално няма да засегнат действащи и работещи полицейски служители.


Това означава, че паразитната част от щата на МВР, каквато е


огромната администрация, всъщност ще остане непокътната

Според запознати промените ще запазят сегашното статукво, при което съотношението между реално действащи служители (полицаи, гранични полицаи, пожарникари и спасители) и администрация (отделите за човешки ресурси, правни отдели, административни дирекции и други от този род) си остава 50 на 50. Това тежи и на бюджета на министерството, тъй като по традиция по-голямата част от служителите в администрацията на МВР заемат и доста високи длъжности и съответно получават много по-високи заплати в сравнение с редовите полицаи и криминалисти.


Ръководството на ведомството не пропуска да се похвали, че с идването на ГЕРБ на власт портфейлът на министерството става стегнат и икономичен. Справката сочи, че от 2008 г. парите на МВР всъщност са едни и същи, плюс-минус някой милион. През 2008 г. бюджетът е бил 1.09 млрд. лв., а през 2009 г. над 1.1 млрд. лева. През 2010 г. портфейлът се е стегнал до 955 млн. лева. За сметка на това през 2011 г. бюджетът на МВР отново е увеличен до 1 006 000 000 лева. Тази година министерството ще разполага с 999 млн. лева. Факт е, че в края на миналата година на няколко порции то получи допълнителни средства, така че значително надхвърли планираните си харчове. Остава да видим дали след дългоочакваните промени МВР ще успее да удържи харчовете си под милиард. Битието ни обаче показва, че ние като данъкоплатци досега почтено сме плащали за собствената си несигурност. Без ресто и въпреки реформите...


Semper idem *(лат.) - винаги същата

Facebook logo
Бъдете с нас и във