Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

НОВИЯТ ПАРЛАМЕНТ ОБРЕЧЕ МВР НА СТАРИ ХАРЧОВЕ

(факсимиле от стр.1 на бр.38, 24 септември 2005 г.)

Ако иска да изпълни поне част от обещанията си за борба с организираната престъпност, новият вътрешен министър Румен Петков моментално трябва да уволни от системата на МВР поне 10 000 души.
По неофициални данни в момента на щат в МВР се водят около 55 000 души. В Националната полиция работят около 26 000 души, а в останалите пет национални служби - Борба с организираната престъпност, Сигурност, Противопожарна и аварийна безопасност, Гранична полиция и Жандармерия - работят не повече от 5000 души. Като прибавим в сметките още около 5000 меверейци, нужни за нормалното функциониране на останалите 10-15 дирекции на вътрешното ведомство, Академията на МВР, Националния институт по криминалистика и криминология (НИКК), Института по психология и болницата на МВР - нормалното щатно разписание на вътрешното ведомство не би трябвало да надвишава приличната цифра от... 36-40 хиляди бройки.
След това идват други елементарни сметки. Всяка година МВР получава от държавата бюджет в размер на около 700 млн. лв., от които 80% се харчат за заплати и осигуровки. По пресмятанията на Параграф 22, ако Румен Петков отсее към 10 000 мъртви души сред служителите си и ги съкрати, образно казано, моментално ще развърже 120 хил. средни месечни заплати - всяка в размер на 450 лева.
Простите сметки показват, че става дума за 54 млн. лв. свежи пари, които ще може да харчи годишно (докато е министър) за всичко онова, което е необходимо за европеизирането на полицията и на останалите МВР-структури: като се започне от миниатюрните микрофони и видеокамери, мине се през оръжията и защитните средства и се стигне до колите, горивото и специализациите в чужбина. А логиката подсказва, че в сегашната ситуация президентът, Министерският съвет и Народното събрание биха приветствали подобна операция по две причини. Първо, защото тя е необходима, и второ - защото няма да им се налага да извършват чудеса от храброст, за да намерят отнякъде един-два извънбюджетни милиона за нуждите на МВР.

Параграф 22, бр. 38 от 24 септември 2005 година

Хубаво е, поне от време на време, българските управници да си признаят, че медиите не им създават само дертове, ами ги учат на ум и разум. За последно в края на септември 2005 г. Параграф 22 писа, че ако Румен Петков иска да пораздвижи малко служителите в МВР, трябва да освободи около 10 000 мъртви души и да оползотвори освободените средства за задоволяване на най-насъщните технически нужди на ченгетата и експертите. Вярно, тогава в публикацията ни бяха споменати куп приблизителни цифри и данни, защото точната информация за щатното разписание и за парите на МВР никога не е била предназначена за външни очи и уши. В общи линии обаче се оказа, че сме уцелили ваксата (както се казва на скиорски жаргон), защото пет месеца по-късно правителството на Сергей Станишев също посегна към решаването на проблема с пренаселеността на МВР, но по заобиколен път.
Знаменателното събитие се случи на 28 януари, когато лидерите на управляващата коалиция - Сергей Станишев, Симеон Сакскобургготски и Ахмед Доган, заедно с правителството и ръководствата на парламентарните си групи, се изнесоха в курорта Боровец и цяла събота работиха без вратовръзки. Именно на това заседание една от най-оживените дискусии е била посветена на необходимостта от рязко свиване на разходите в администрацията чрез... 30-процентно съкращаване на щатовете в държавния апарат.
Все още не е известно
в кои сектори ще се развърти най-здраво кадровата метла
защото не е ясно къде от количественото натрупване на чиновници страда качеството на съответната държавна структура. Факт обаче е, че за пореден път българските управници изпълниха една много стара и много... порочна процедура: най-напред изработиха и приеха държавния бюджет, а след това се замислиха за неговото ефективно изразходване.
Ако трябва да бъде спазена общата рамка (стига, разбира се, правителството да се престраши и наистина съкрати една трета от чиновниците), вътрешното министерство също трябва да олекне с 30 на сто. И то в рамките на следващите два месеца, защото на 28 април влиза в сила новият Наказателнопроцесуален кодекс, а на 1 май - току-що приетият Закон за МВР.
Тоест - за някакви си 50-60 дни, ръководството на вътрешното ведомство трябва да извърши същинското преструктуриране на на абсолютно всички меверейски национални и специални служби, на общата администрация и на научните си институти. И то толкова качествено, че в края на април полицията съвсем безконфликтно да поеме разследването на около 95% от извършените престъпления.
Това означава, че дотогава трябва да е ясно с какви щатове ще разполагат трите национални служби - Сигурност, Полиция и Пожарна безопасност и защита на населението,15-те специализирани дирекции (Оперативно-техническа информация, Свръзки, Защита на средствата за връзка, Оперативно издирване, Инспекторат и т. н.), Академията на МВР и останалите научноизследователски и приложни институти във вътрешното ведомство, сред които Медицинският институт (по-известен като Болницата на МВР), Научният институт по криминалистика и криминология (НИКК), Институтът по психология и Институтът по компютърни технологии.
Не по-различна е и
процедурата по разгадаването на точния брой служители в МВР
които трябва да си търсят друга работа. По време на една публична дискусия за преимуществата от девоенизирането на полицията и бъдещата структурна реформа заместник-министър Цонко Киров обяви, че до юни заплатите на ченгетата рязко ще скочат: веднъж - заради обещаното от кабинета 6-процентно увеличение, и втори път - с още 7%, след приемането на Закона за МВР. Иначе казано - след задължителното редуциране на административните бройки, които стават излишни след обединяването на четирите досегашни национални служби - Полиция, Гранична полиция, Жандармерия и Борба с организираната престъпност.
Ако всички споменати дотук намерения се превърнат в реалност,
заплатата на българския полицай
ще стане прилична и той все по-рядко ще е готов да припечели по някой корупционен лев допълнително. Дай, Боже, едновременно с това от улиците да изчезнат и ония ченгета, пред които американските рапъри изглеждат смешни. Било защото очилата са им по-евтини, било защото ланците им са по-тънки. На този фон финансовите възможности на МВР, кодирани в Закона за държавния бюджет през 2006 г., където е записано, че вътрешното ведомство разполага с цели 840.59 млн. лв., звучат твърде прилично. Тоест - с около 65 млн. повече от 2005 г., когато бюджетът на МВР е бил 779 млн. лева.
Оттук нататък обаче се промъква песимизмът. Защото дори ако щатът на вътрешното ведомство бъде свит, схемата за изразходването на бюджета се запазва такава, каквато е била досега - 820.59 млн. лв. за текущи разходи (132. 42 млн. лв. за текуща издръжка и 688.2 млн. лв. за заплати, осигуровки и обезщетения) и 20 млн. лв. - за капиталови разходи. Според висши служители в МВР, които засега не желаят имената им да бъдат цитирани, тази бюджетна рамка ще принуди ръководството на вътрешното ведомство, някъде в средата на 2006 г., да тръгне... на просия. По простата причина, че за нормалната текуща издръжка на МВР (каквото и да разбират под този термин във ведомството) били необходими още 41.7 млн. лв., плюс още 16.68 млн. лв. за капиталови разходи.
По какъв начин ръководството на МВР ще изпроси
липсващите му 58.42 млн. лв. не е ясно. Оптимистите са убедени, че министър Румен Петков ще помоли за това правителството, а то ще разпореди на финансовия министър Пламен Орешарски да бръкне в хазната и да ги извади. Но те дълбоко грешат и силно подценяват правомощията и качествата на финансовия министър.
Чудно е обаче откъде ръководството на МВР ще намери другите 60-70 милиона, с които да изпълни обещанието за модернизацията и технологичното обновление на ведомството до края на 2006 година?
Всъщност, ако трябва да бъдем откровени, споменатите 60-70 млн. лв. няма да стигнат за абсолютно нищо. Две трети от регионалните дирекции и полицейските управления имат въпиюща нужда от основен ремонт, а във всички редови поделения на МВР мебелите и осветлението плачат за смяна. Освен това на ченгетата в провинцията им трябват около 5000 нови компютърни конфигурации, 250-300 скенера и принтера, съвременни телефони и факсове, поне още 500 нови автомобила и стотина високопроходими джипа. Необходими са и още пари за бензин, за командировки в чужбина, за задгранични курсове на обучение, за радиостанции, за видеокамери по кръстовищата и входно-изходните магистрали, за оборудване на съвременни контролно-пропускателни пунктове и за... какво ли не още.
Тук трябва да бъдат добавени и разходите за поддържането на споменатите вече научноизследователски и приложни институти на МВР, които обикновено са колкото за Бог да прости. Според новия Закон за МВР тези звена се създават и закриват от Министерския съвет по предложение на министъра на вътрешните работи, а целта им - съгласно чл.135 и чл.136 от ЗМВР, е да създават специфични технически средства, да провеждат психологически изследвания, да събират, изследват и оценяват следи и веществени доказателства, да създават информационни фондове, да извършват криминологични и криминалистични изследвания, да участват в разследването на престъпления, да разработват методики за разследване на престъпления и т. н.
Кой знае защо обаче законодателят е преценил, че дейността на Полицейската академия, на НИКК, на Института по компютърни технологии и на Института по психология, макар и строго специфична, трябва да се финансира от общия бюджет на вътрешното министерство. Тоест те да получават толкова пари, колкото да поддържат относително нормален ритъм на работа, но без да си позволяват лукса да експериментират, да произвеждат прототипи, да организират мащабни изследвания или да въвеждат нови учебни програми.
По никакъв начин не е решено
откъде ще се вземат пари и за друг значим разход
от който все повече ще зависи ефективността на вътрешното ведомство в борбата с българската и международната организирана престъпност - внедряването на агенти в мафиотските структури, купуване на информация от т. нар. нещатни сътрудници и скорострелното спасяване на важни свидетели чрез укриването им зад граница с нови самоличности.
Според действащото законодателство изпълнението на прословутата Програма за защита на свидетелите е поверена на правосъдното министерство. Това обаче не изключва възможността полицията да има оперативна самостоятелност, т. е. достатъчно свободни пари, за да изпрати светкавично зад граница двама, трима или петима свои информатори за толкова време, колкото е необходимо. А такава възможност, поне засега, изобщо не се очертава пред МВР.
Но онова, което прави най-неприятно впечатление, е, че и през тази година
вечният проблем
който периодично изправя един срещу друг МВР и Висшия съдебен съвет, не е решен. Става дума за прословутите милион-милион и половина лева, които съдебната система всяка година редовно дължи на Научния институт по криминалистика и криминология (НИКК). Абсурдът тук е, че за основната си дейност - извършването на експертизи за нуждите на наказателния процес, НИКК ще продължи да получава държавни пари от две места: от бюджета на МВР и от бюджета на съдебната власт. Дори и през 2006 година.
А пък през 2007-а, която, според всички, ще е годината на европейския ни прощъпалник - дай, Боже, на коалиционните партньори да им дойде малко по-различен бюджетен акъл. Не за друго, а защото тогава цяла Европа ще ни гледа в ръцете не само колко харчим - по документи, а за какво точно харчим парите. И това не е самоцелно действие от страна на ЕС. Защото там държавните структури отдавна доказват правото си на съществуване чрез качеството на продукта си, а не чрез поредните номера на насрещните фактури и бляскавите статистики.

Facebook logo
Бъдете с нас и във