Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

НОВИТЕ ЖЕРТВИ НА БРЮКСЕЛ

Европейският Наказателнопроцесуален кодекс (НПК) действа от петнайсет дни (той влезе в сила на 28 април), но чудото все още не се е случило. Организираните престъпници и корумпираните чиновници нямат никакво намерение да се строят в две редици и с бодри крачки да се отправят към затворите или следствените арести. Тъкмо обратното. Няколко часа след като главният прокурор Борис Велчев и председателят на Върховния касационен съд отлетяха за Брюксел, за да успокоят еврочиновниците, че резултатите от ускоряването на съдебната реформа вече дават конкретни резултати, в сряда (10 май) вечерта в София бе извършен поредният поръчков разстрел (с какво главният прокурор ще се похвали пред Европейската комисия, както и подробности около новата жертва - на стр. 3).
Сенчестите бизнесмени и откровените обитатели на подземния свят продължават да окупират улиците и площадите с лимузините си, независимо дали става дума за идеалните градски центрове, или за по-закътаните квартални площадчета. А стотици нискочели телохранители все така кръвнишки гледат всеки пешеходец, осмелил се да измърмори под мустак нещо за мерцедеса на боса, паркиран върху целия тротоар и половината от пътното платно.
Нещо повече. Кръчмите, баровете и дискотеките все така са пълни нощем с жизнерадостни тийнейджъри, вдигащи адреналина си с алкохол, марихуана и екстази. Незаконното строителство е на път да превърне столицата, областните градове, курортите и резерватите в железобетонни пустини. Далаверите с държавни и общински недвижими имоти продължават да се вихрят като за последно. А т. нар. дървена мафия е на път да прероди окончателно вековните гори на Родопите, Рила, Пирин и Стара планина в... милиони спални, столове, маси, гардероби и бюра. Струващи по 1000, 3000 или 10 000 евро парчето само заради етикетите на елитните западноевропейски мебелни къщи.
Не по-различно е и положението в другите отрасли на сивата икономика. Търговията с контрабандни цигари е толкова жива, колкото и преди десет години. Нелегалният и полулегалният внос на китайска ширпотреба е на път да срине дори представите за малък и среден бизнес в България. А несметните количества на турски, далекоизточни и български ментета на реномираните западноевропейски и американски дрехи, обувки и модни аксесоари продължават да заливат пазарите и магазините из страната.
По какъв начин действащият НПК ще помогне на държавата и нейния антимафиотски авангард - МВР, прокуратурата, митническите и данъчните власти - да си стъпят на краката и да започнат да си вършат работата по закон, засега не е много ясно. Първо, защото писането и приемането на новия Наказателнопроцесуален кодекс бе превърнато в самоцел от управляващите (предишните и сегашните) и не бе последвано от задължителния ремонт на Наказателния кодекс и на Закона за съдебната власт.
Освен това новият НПК няма нищо общо както с вчерашното реално състояние на полицията, следствието и прокуратурата, така и с бъдещето на вътрешното ведомство и на държавното обвинение. С изключение на София и по-големите областни центрове, ченгетата и прокурорите продължават да работят по трима на стол, в тесни и мизерни канцеларии, с по четири-пет вехти компютъра на етаж. И... без никакви илюзии, че работните им площадки някога могат да придобият що-годе приличен вид.
Въпреки всички хвалби за кадрово укрепване на прокуратурата до момента от бившето следствие в държавното обвинение са преназначени на работа около 400 магистрати. С тях общият брой на прокурорите става около 1600, но това изобщо не трябва да буди успокоение. И то главно поради една причина. Доскоро следователите спестяваха изключително много време и нерви на прокурорите, като им поднасяха делата на тепсия: от постановлението за образуване на предварителното производство до обвинителното заключение или предложението за прекратяване на наказателното преследване. Оттук нататък на държавния обвинител му оставаха да свърши още три работи - да напише обвинителния акт по делото (т. е. - да препише обвинителното заключение на следователя), да прочете още веднъж материалите по делото и да защити тезата си пред съда.
Според новия НПК обаче от 28 април цялата хамалогия пада единствено върху гърба на прокурорите. Именно те ще трябва да събират доказателства и да извършват огледи рамо до рамо с оперативните работници и дознателите, да ги обучават как се узаконяват улики, как се подреждат и описват дела, как се пишат протоколи и т. н. Как 1600 прокурори ще покрият от процесуална гледна точка работата на 11 500 дознатели и всяка година ще превръщат около 120 000 регистрирани престъпления в дела, годни за съдебни процеси, май дори и Всевишният не знае.
По-важното обаче е, че ръководството на самото МВР сякаш е загубило желание за скъсяването на дистанцията между оперативните служби, дознанието и прокуратурата. Така беше по времето на министър Георги Петканов (2001-2005 г.), когато реформата уж беше започнала. Така е и сега - по времето на министър Румен Петков, когато въпросната реформа уж вече е приключила.
Мнозина сигурно не помнят, но първите конкретни стъпки за създаването на специализирания дознателски апарат бяха направени през лятото на 2003 година. Към края на 2004 г. бе отчетено, че са назначени около 1300 дознатели юристи, а в края на март 2006 г. сегашният шеф на МВР се оплака, че... вътрешното ведомство не разполага с ресурс да поеме за разследване 97% от престъпленията, съгласно новия НПК.
Като основна причина Румен Петков изтъкна, че нямало кандидати за дознатели и затова в момента имало назначени на щат около 1650 дипломирани юристи. А като изход от деликатната ситуация той посочи необходимостта от запазване на статуквото. Тоест - онези 10 000 полицаи, които през 2000 г. поеха по-леките престъпления, трябва да продължат да разследват, за да помогнат на елитните си колеги, които продължавали да бъдат само 1500 души вместо планираните 2 хиляди.
Като оставим настрана факта, че е леко странна сметката, според която 10 000 редови ченгета трябва да запълнят 500-те незаети дознателски бройки, някой някога трябва да отговори на изключително деликатния въпрос: Защо никой не иска да работи като дознател в реформираното МВР и да громи мафията със силата на европейските наказателни закони, приети от българския парламент?
Неведнъж досега Параграф 22 е писал, че нито един кадърен следовател няма да отиде на работа в МВР, защото там никой няма да му позволи да бъде независим и ще бъде командван от началник-група, завършил... Националната спортна академия, примерно. Почти същите са и основанията, поради които повечето от перспективните дипломирани юристи не пожелаха да се откажат от доходната адвокатска кариера заради едната заплата и удоволствието да носят служебни пистолети по всяко време на денонощието.
Но основната причина, поради която най-малко 300-400 дипломирани юристи не са станали дознатели, наистина звучи абсурдно. Част от тях не са били назначени в МВР, защото не са успели да пробягат 100 метра за 12 секунди, после да направят 50 лицеви опори за две минути, а накрая - да метнат пясъчната топка на 70-80 метра. Докато останалите... просто не са кандидатствали, защото им се е сторило унизително да бъдат изпитвани по физическа подготовка, след като пет години са бъхтали над учебниците по право.
Оттук нататък равносметката е още по-тъжна. По-голяма част от споменатите вече 1500 дознатели са преназначени бивши оперативни работници, от които малцина имат процесуален опит и наказателноправен багаж, а останалите са млади юристи, които през следващите три-четири години просто... ще учат занаята в движение.
Почти неспасяемо е и наказателнопроцесуалното положение в прокуратурата. През 16-те години на демокрацията там са наслоени такива отношения и взаимоотношения, които дори и съвършеният НПК не би могъл да заличи или да разкъса. Мързел, непрофесионализъм, нерегламентирани връзки с мафията и още по-нерегламентиран бизнес с полицаи и адвокати, правна неграмотност - това са само няколко от титлите, с които спокойно могат да бъдат удостоени доста от тружениците в държавното обвинение.
За съжаление обаче реформаторският ентусиазъм на управляващите коалиционни партньори се изчерпа с масовото ръкопляскане около избирането и назначаването на Борис Велчев за главен прокурор през януари и февруари тази година. След което БСП, НДСВ и ДПС решиха, че са изпълнили високоотговорната си мисия и... се захванаха с други, явно по-важни дела. Без изобщо на някого да му мине мисълта, че ръцете на Велчев трябва да бъдат развързани с няколко леки промени в Закона за съдебната власт. Примерно - като му бъде позволено да изгони (по законов път, естествено) - поне от Върховна касационна прокуратура, всички онези магистрати, които през последните седем години бяха заети предимно със... старателното обслужване на бившия главен прокурор Никола Филчев.
Начините, по които може да бъде доказано кой е работил по поръчка отгоре, кой е работил въпреки поръчките отгоре и кой просто е имитирал дейност за своя полза, са много, но не е работа на Параграф 22 да учи на ум и разум т. нар. юридическо войнство в Народното събрание. Наше задължение обаче е да отбележим, че Борис Велчев - при това съвсем умишлено - бе поставен в изключително неприятна ситуация. Тоест - да прави реформа с хората на Филчев и да очаква от тях почтено и добросъвестно да се включат в ревизията на прокуратурата, която той им възложи още в началото на месец март. Ето защо, след около една година, когато стане ясно, че европеизирането на българското държавно обвинение отново не се е състояло, ще бъде хубаво, ако камъните полетят в правилната посока - към градината на Народното събрание.
А причината е само една. Сегашният парламент може и да няма вина за онзиденшното състояние на МВР и на прокуратурата (образно казано), но със сигурност има пръст в създаването на вчерашните калпави нормативни актове (за НПК и Закона за МВР става дума) и би трябвало да носи отговорност за утрешните провали в борбата с мафията и корупцията. Защото всички обвинителни актове, съдебни процеси и предварителни производства, с които управляващите коалиционни партньори БСП, НДСВ и ДПС, се мъчат да смекчат коравото европейско сърце, са доста... вехти. И са изработени (както се казва на жаргон) от нормалните професионалисти в старото МВР, в неработещото следствие и в Никола Филчевата прокуратура.

Facebook logo
Бъдете с нас и във