Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

ОПОЗИЦИЯТА ДРЪПНА УШИТЕ НА ДАНС

Както можеше да се очаква, внесените в парламента от Министерския съвет законопроекти, отнасящи се до дейността на Държавната агенция Национална сигурност, изправиха едни срещу други депутатите от тройната коалиция и опозицията. В рамките на два работни дни народните избранници разгледаха предложените промени в Закона за чужденците в Република България, Закона за МВР и Закона за специалните разузнавателни средства.
Раздвижване в пленарната зала предизвикаха промените в Закона за МВР, отнасящи се до радиочестотния обмен. Със закона за агенцията контролът върху този обмен беше изваден от ангажиментите на МВР и беше предаден на ДАНС. За тази цел от системата на вътрешното министерство вече бе премахната и специализираната дирекция Средства за защита на връзките. Най-активен в критиките на промените бе депутатът от ДСБ Атанас Атанасов, който посочи, че предложените текстове всъщност ще регламентират прихващането на информация, предавана по радиовълни.
Най-много спорове обаче предизвикаха поправките в Закона за специалните разузнавателни средства (ЗСРС), които бяха определени от опозицията направо като опасни. Според новите текстове ЗСРС вече допуска председателят на ДАНС да разпорежда прилагането на средства за подслушване, филмиране и други спецспособи за разузнаване и проследяване.
Досега действащите разпоредби определяха, че разрешение за използване на СРС се издава само от министъра на вътрешните работи след санкция на съдебната власт. В бъдеще обаче и шефът на ДАНС Петко Сертов ще има същата привилегия. Този факт даде основание на опозицията да посочи, че във властта се създават два мощни центъра за събиране и обработка на специнформация.
Разбираемо се появиха и коментари за общата технологична база на тези два центъра - нещо, за което Параграф 22 предупреждава от доста време. Става въпрос за системата за подслушване, която съществува сега в МВР и е част от специализираната дирекция Оперативно-техническа информация (ДОТИ). Не е тайна, че докато някогашната Национална служба Сигурност беше в редиците на МВР, част от дирекцията обслужваше конкретни разработки от областта на сигурността. След създаването на ДАНС се очакваше наред с НСС от вътрешното министерство да излязат и онези сектори в ДОТИ, работещи по обекти на НСС. Това обаче не се случи.
Общоизвестен факт е, че първите две акции на новосформираната ДАНС - за опразването на складовете на държавния резерв в Кремиковци и разбиването на канала през летище София - за износ на контрабандни пари, станаха с логистичната подкрепа на спецдирекцията в МВР. Обяснението е просто - ДАНС не разполага нито с необходимата техника за подслушване, нито с обучени служители за тази специфична дейност.
Това даде основание на опозицията в парламента да изкаже опасенията си, че е възможен конфликт на интереси. Председателят на ПГ на ОДС Йордан Бакалов описа примерна ситуация, позовавайки се на това, че ДАНС не разполага със самостоятелна техника за подслушване. Ако се наложи да бъде подслушван самият вътрешен министър от ДАНС, шефът на агенцията Петко Сертов ще трябва да иска разрешение за използването на съответния капацитет на МВР за тази задача.
Другият пункт, в който представителите на опозицията в НС насочиха критиките си, бяха текстовете, отнасящи се до работата с разпечатки на телефонни разговори. Според предложените промени в ЗСРС вътрешният министър и шефът на ДАНС вече ще имат възможност да изискват разпечатки на телефонни разговори. Тънката хватка в предложените текстове е, че това ще се прави без разрешение от съда. При положение че вътрешното министерство има споразумения за използването на системите на телекомуникационните оператори за специфичните си интереси, това означава, че се придобива възможност за тотален контрол. На практика разпечатките за водените телефонни разговори, които не са спецсредство, дават информация за контактите на обекта. Оттам до подслушването на подбрани контакти има само една крачка.
Йордан Бакалов предупреди, че никъде в закона няма регламентация за разпореждането с разпечатките на телефоните. Кореспонденцията е тайна и само с решение на съдебната власт може да се прави контрол върху нея. Недопустимо е да се осъществява такъв контрол без решение на съдебната власт, скочи и депутатът от ДСБ Атанас Атанасов. Ахмед Юсеин от ДПС също посочи, че е необходима законова уредба на използването на разпечатки от телефони.
Какви ще бъдат отзивите за промените в така деликатната област за употребата на специални разузнавателни средства сред европейските ни партньори все още не е ясно. Не закъсняха обаче предупрежденията, че Европейският съд по правата на човека със сигурност няма да погледне с добро око на поправките. Адвокат Михаил Екимджиев от Асоциацията за европейска интеграция и права на човека посочи, че в началото на 2008 г. Европейският съд е дал няколко препоръки за нашия закон за ЗСРС-тата: да отпадне регламентът вътрешният министър да разрешава употребата на спецсредства без съдебна санкция; да се осигури възможност за широк независим контрол върху данните, придобити от СРС; право на гражданите да получават информация дали са били обект на подслушване или филмиране. Според адвокат Екимджиев Европейският съд е разбил сегашния Закон за специалните разузнавателни средства на пух и прах. А жалбата на българското правителство по този повод е била толкова лековата, че дори не е била допусната до разглеждане по същество. Това в голяма степен ще предопредели и съдбата не само на разнебитения закон, но и на новите поправки в него.

Facebook logo
Бъдете с нас и във