Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

ОЩЕ ЕДНО ЗАКОНОДАТЕЛНО ЯЙЦЕ СЕ ОКАЗА ЗАПЪРТЪК

Бригадирският ентусиазъм, с който депутатите от управляващата коалиция приеха няколко нормативни акта, само и само да се подмажат на Европейската комисия, продължава да дава горчиви плодове. След като стана ясно, че новият Наказателнопроцесуален кодекс (той влезе в сила на 28 април) по никакъв начин няма да ускори досъдебното производство, на 1 май българският народ бе ощастливен с друга новина. Поне още месец-месец и половина новият Закон за МВР няма да влезе в употреба, защото ръководството на вътрешното ведомство не е сътворило правилника за неговото прилагане, а трябва да го приеме и Министерският съвет.
В средата на седмицата се оказа още, че поправките в Закона за съдебната власт (ЗСВ), приети на второ четене от парламента на 28 април и обнародвани в Държавен вестник в петък (12 май), също няма да помогнат кой знае колко за отварянето на съдебната система и за премахването на бюрокрацията в нея. Защото оттук нататък прословутото конкурсно начало не само става задължително при първо назначаване в съдебната система, ами и за всички последващи повишения, премествания или преназначения в районните и окръжните магистратури. Така че, ако след време прокурор от Габровската окръжна прокуратура се пресели да живее във Варна по някакви причини, за да започне работа в тамошното окръжно обвинение той трябва да се яви на конкурс по всички правила на играта. Ще рече - да подаде документи, да положи писмен и устен изпит, да изчака резултатите си и, ако е недоволен от решението на комисията, да го обжалва пред Върховния административен съд. Въпреки че работата му във Варна с нищо няма да се различава от работата му в Габрово, а и заплатата му остава същата.
Пръв отвори приказка по тази тема главният прокурор Борис Велчев, който във вторник (9 май) се срещна с новобранците в държавното обвинение (виж текста по-долу) и в прав текст обясни на бъдещите си колеги какво мисли по въпроса. За разлика от него обаче останалите членове на Висшия съдебен съвет цели две седмици изобщо не пожелаха да разискват темата.
Все пак преди поредното заседание на Висшия съдебен съвет (ВСС), кадровиците на Темида изведнъж се разбързаха и сториха - в буквалния смисъл на думата - дори невъзможното, за да хванат последния влак. Във вторник, докато главният прокурор Борис Велчев обясняваше на новобранците какво очаква от тях и какво те трябва да очакват от него, Комисията по атестирането към ВСС успя да разгледа около... 100 предложения за назначаване, повишаване и преместване на магистрати. И то в отсъствието на своя председател - заместник главния прокурор и шеф на Върховната касационна прокуратура Христо Манчев, който е по важни дела в Испания.
Замисълът бе повече от елементарен. Ремонтираният Закон за съдебната власт влиза в сила след обнародването му в Държавен вестник на 12 май, след което всякакво уреждане с по-високи длъжности и заплати на роднини, съученици и деца на приятели ще става доста по-трудно и чрез процедура, наречена задължителен конкурс. И е цяло щастие, че в сряда (10 май) Висшият съдебен съвет отново заприлича на... Бейрут от началото на 80-те години на миналия век, където никой не знае с кого и защо воюва.
Меко казано, на заседанието си в сряда Висшият съдебен съвет се... разтрои. Не само заради прословутото задължително конкурсно начало, а и заради намерението споменатите 100 кадрови предложения да бъдат гласувани на следващото заседание на ВСС (17 май). Според заместник-председателя на Върховния касационен съд (ВКС) Румен Ненков нямало никакъв проблем гласуването да бъде след една седмица, защото процедурата за назначаването, повишаването или преместването на тези 100 магистрати вече е започнала. А Законът за съдебната власт няма обратна сила, т. е. поправките не могат да спрат тази процедура и не могат да я отменят.
Председателят на Върховния административен съд (ВАС) Константин Пенчев е точно противоположната позиция. Един магистрат започва работа в системата в момента, в който ВСС вземе решение за това, а не когато комисията обсъжда неговата кандидатура за този или онзи пост. И ако законът казва, че следователите, прокурорите и съдиите могат да бъдат назначавани само след конкурс, то на заседанието на 17 май ние вече нямаме право да решаваме кадровите въпроси по старите процедури. Ще можем да гласуваме подобни решения едва след около два-три месеца, защото горе-долу толкова време е необходимо, за да се сформира конкурсна комисия, която да оцени кандидатите, уточни той.
Освен това председателят на Върховния административен съд информира колегите си, че лично той не одобрява поправките в Закона за съдебната власт, защото те ще блокират работата на съвета. Този проблем не е наш, а на Народното събрание. Но едно недобро решение на законодателя не означава, че ВСС трябва да върши незаконосъобразни действия, заяви Константин Пенчев, след което обясни какво точно е имал предвид:
Освен че ще се блокира кадровата работа на ВСС, ремонтираният закон нарушава и принципа за кадрово израстване на магистратите. Такъв човек работи съвестно години наред и в замяна очаква, че ще може да израсне в кариерата. А ние го спираме и му казваме: не, ти трябва да минеш през конкурс. Така се блокира кариерата му, мотивира съпротивата си срещу последните изменения в ЗСВ той.
Като пример Константин Пенчев посочи свой колега от ВАС, който преди време е станал председател на Хасковския окръжен съд. Представете си как би се почувствал този върховен магистрат, ако даже за да слезе от Върховния административен съд на по-нисък пост и на по-ниска заплата, трябва да мине през конкурс и да положи изпит пред комисия? Идеята за тази поправка бе наложена в последния момент от парламентарната Комисия по правни въпроси (на 26 април - бел. ред.). За мен това е едно спонтанно и емоционално решение, а знаете, че при такива решения често не могат да се предвидят последиците, допълни още председателят на ВАС и увери, че на следващото заседание на съвета той няма да участва в кадровите гласувания.
В крайна сметка членовете на ВСС за пореден път демонстрираха своя непукизъм по отношение на писаните закони и неписаните правила на играта и отложиха 100-те кадрови точки за свое следващо заседание - с аргумента, че ще преценят какво да правят едва след като се запознаят сериозно с поправките, обнародвани в Държавен вестник на 12 май. Сякаш никой от кадровиците не е следил какво се е случило в пленарната зала на 28 април и никой от тях не е знае при какви условия един закон има обратна сила...

Facebook logo
Бъдете с нас и във