Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

ОТСТРЕЛЯХА ПИЛЕШКИЯ ОТБОР В МИТНИЦИТЕ

С цял отбор е разполагал в митниците Николай Методиев-Пилето, една от емблематичните фигури в контрабандата у нас, когото определят и като дясна ръка на убития в Амстердам Косьо Самоковеца. Това установява проверката, която инспекторатът към Агенция Митници направи на дейността на шестима служители на пункта Кулата. Тя започна през юли миналата година, след като икономическа полиция спипа край софийското село Долни Богров пет ТИР-а с китайски стоки на Пилето, декларирани на Кулата като строителни материали. Методиев бе арестуван и срещу него бе повдигнато обвинение за контрабанда в особено големи размери. Още тогава се заговори, че в аферата са замесени митнически служители. Продължилото повече от половин година разследване установи, че верни помощници на Пилето са били работещите на Кулата Ангел Ангелов, Виолета Чанкова, Петър Такев, Първан Костадинов, Александър Йотов и Михаил Георгиев. Те бяха уволнени дисциплинарно от директора на митническата агенция Асен Асенов броени дни преди професионалния празник на митничаря на 26 януари (понеделник). Освен че се разделиха с примамливите си служби, срещу пилешките агенти е образувано и следствено дело, научи Параграф 22. Досега се знаеше, че клиент на прокуратурата е само Ангел Ангелов. По думите на разследващи съвсем реална е възможността скоро на подсъдимата скамейка да седнат и шестимата митничари, поддали се на изкушението да заработят нещо над заплатата си.Според източници на Параграф 22, грешниците от Кулата са уволнени под благовидния предлог, че са допуснали нарушения при документната обработка на петте пилешки ТИР-а и са проверили стоката в тях през пръсти. Фирмата, чрез която Методиев е мамил хазната, е регистрирана под името Ем. Джи. ЕС., установява проверката на митническия инспекторат. Същото дружество има редовно издаден ТИР-карнет от АЕБТРИ - българския клон на международната асоциация на превозвачите. Този документ дава възможност на притежателя му да не представя обезпечения всеки път, когато преминава границата, и да обмитява стоките си в избрано от него митническо бюро. Ако те случайно се загубят във вътрешността на страната - между влизането им в България и освобождаването им от митниците - държавата може да си потърси вземанията от АЕБТРИ, която в подобни случаи се явява нещо като гарант. Според митническите инспектори петте возила, от които тръгна скандалът за връзките на Пилето с митничарите, пристигат на Кулата на 19 юли 2003 година. На работа е смяната, чийто отговорник е Ангел Ангелов. Той посреща камионите, натоварени с китайски стоки (предимно обувки, маратонки и чорапи), и преглежда представените от шофьорите документи за обработка. В ТИР-карнета е записано, че се превозват стоки за масова употреба. Във фактурата и товарителницата по вноса е доуточнено, че става въпрос за стиропор на листове, за натрошени камъни, за минерална вата, мраморен прах и др. В показанията си по време на разследването Ангелов си спомня, че не е открил нередности, но въпреки това разпоредил един от ТИР-овете да бъде щателно проверен от колегата му Петър Такев. Той трябвало да установи дали вписаните в документите по вноса стоки съответстват на това, което действително е натоварено в камиона. Пред митническите инспектори Такев твърди, че е отворил два-три колета и заключил, че те отговарят на декларираното. Незнайно защо обаче той не се е подписал и не е поставил личния си печат върху карнета на фирмата. Докато трае целият този цирк, става още едно нарушение на митническите правила. Всичките петимата шофьори на Николай Методиев свалят пломбите на управляваните от тях камиони, въпреки че началникът на смяната е разпоредил да се провери само един. Митничарите Ангел Ангелов и Петър Такев явно са се разсеяли в онзи момент, защото не са съставили констативен протокол за случилото се и са забравили да впишат и идентификационните номера на новите пломби, които уж били поставили на тежкотоварните возила. След като проверката приключва, ТИР-овете се отправят по живо по здраво да бъдат регистрирани в компютърната система БИМИС. За това имала грижата Виолета Чанкова. Тя въвежда данните в информационната система и не забелязва (!), че всъщност някои от полетата на представения й карнет са празни, а други - неправилно попълнени. Чанкова е пропуснала дори такава съществена подробност като липсата на информация за това коя е фирмата титуляр по вноса (в случая Ем. Джи. ЕС. ЕООД), което е грубо нарушение на договореностите между митниците и АЕБТРИ. Така описаната схема можеше спокойно да действа и досега, ако на сцената не беше излязла икономическа полиция и не беше пресякла канала през Кулата. След като случаят нашумя в пресата, ръководството на митниците решава да разплете историята докрай. Ведомството на Асен Асенов отправя запитване до гръцката страна за декларирания пред тях износ на фирмата Ем. Джи. ЕС.. Предоставените от митниците на южната ни съседка данни показват, че дружеството е декларирало пред тях обеми, които надвишават десетократно това, което фигурира в нашите регистри. В доклада на митническия инспекторат до Асен Асенов се посочва, че в периода януари-юли 2003 г. през ръководената от Ангел Ангелов смяна на Кулата са преминали общо 174 ТИР-а с китайски стоки. Близо 90 на сто от товарите в тях са на споменатото вече дружество Ем. Джи. ЕС.. Както може и да се предполага, триото Ангел Ангелов, Петър Такев и Виолета Чанкова взема дейно участие при обработката на всички тях. Тук някъде се появява и името на Първан Костадинов, който, случайно или не, е оформял вноса на фирмата на Методиев цели 114 пъти. Установено е, че много често Костадинов си е затварял очите за несъответствието между декларираните и реално превозваните стоки. Подобни прегрешения тежат и на съвестта на Александър Йотов и на Михаил Георгиев.Шефът на Агенция Митници Асенов Асенов отказа да коментира подробности от проверката на инспектората. Той заяви, че неговите служители са си свършили работата и оттук нататък думата има следствието. Скандалът избухва на 21 юли, когато хора от Икономическа полиция в СДВР и митниците задържат шест ТИР-а с контрабандна стока от Китай. Сигналът за далаверата е получен в СДВР на 18 юли и още същия ден край с. Долни Богров, Софийско, е задържан един от камионите. При това в момент, в който хора на Пилето са разтоварвали китайските джунджурии. Останалите ТИР-ове са задържани на 19 юли вечерта (събота). Камионите са влезли в България през ГКПП-Кулата и по документи товарите (строителни материали) е трябвало да бъдат закарани във Варна, Бургас и Горна Оряховица. Вместо това обаче столичните ченгета и митничари ги засекли в софийското село Долни Богров. Камионите са откарани в складовете по митнически контрол на фирма ММ, където са оставени под охрана, за да бъдат проверени в началото на работната седмица. За най-голямо изумление на проверяващите, които пристигнали в складовете във вторник сутринта (22 юли), камионите се оказали пълни със... строителни и изолационни материали. Оказало се, че измамата е станала предишната нощ, когато хора на Пилето влезли в складовете, разпечатали ТИР-овете, подменили стоката и пак ги запечатали. Изненадващо за присъстващите, едно от икономическите ченгета - с инициали И. С. (името му засега ще бъде спестено), се израдвал някак мазохистично: Май вместо да има уволнени в митниците, ще има уволнения в полицията...Какво точно е имало предвид ченгето така и не станало ясно, защото вниманието на всички било насочено към бизнесмена Николай Методиев (Ники Пилето), който пристигнал в складовете на ММ (със сребрист джип ML55 AMG), за да нагледа лично как върви проверката.На 23 юли вечерта е направен първият сериозен пробив в бетонната организация на Пилето. Двамата сержанти от специализираното подразделение за охрана в СДВР, оставени да пазят веществените доказателства, са прекарани през детектора на лъжата и след петчасови разпити си признали всичко: как хора на Ники Пилето наистина пристигнали в складовете, прибрали си контрабандата и напълнили камионите с редовна стока. А те не посмели да гъкнат, защото мутрите ги заплашили, че ако проговорят - край със семействата им. Също в сряда стана ясно, че в далаверата има замесени митничари.За нас е по-важно не разкриването на същинската далавера, а идентифицирането на корумпираните полицаи и митничари, които слугуват на мафиотите Бог знае откога - сподели за Параграф 22 в разгара на скандала високопоставен служител на МВР. - Ние и преди подозирахме, че висш служител на митниците си е затварял очите и е съдействал на контрабандистите. Сега обаче стана ясно защо след получаването на сигнала в СДВР мобилните групи на Краун Ейджънтс са продължили да бездействат, а не са отишли на място и да проверят за какво става дума, възмути се тогава мевереецът.Камионите въобще не се появяват в митническите бюра, защото всичко се оправя по документи. Според класическата схема контейнерите тръгват с тиркарнети от Гърция, влизат в България през ГКПП-Кулата и още там карнетът се приключва. По-нататък товарът се придружава с вътрешна транзитна декларация до съответното бюро за обмитяване. По закон на ГКПП-Кулата камионите трябвало да бъдат съоръжени с български митнически пломби, но в случая тази процедура е заобиколена съвсем елегантно. В смисъл такъв, че пломбите са връчени на шофьорите да ги занесат на... чорбаджията, описаха тогава набързо схемата двама меверейци и се заканиха, че работата по въпроса за подмяната на стоката в ТИР-овете тепърва започва. Няколко дни след скандала Ники Пилето е арестуван и срещу него е повдигнато обвинение за самоуправство. По-късно по китайския случай е образувано дознание за митническо нарушение, а Пилето е оставен зад решетките с мярка за неотклонение задържане под стража. На 8 октомври 2003 г. той бе пуснат срещу парична гаранция и оттогава никой не го е закачал за нищо.На 28 декември 2002 г. Ники Пилето бе поздравен по случай наближаващата Нова година с две... бомби. Първата самоделка избухна около два часа след полунощ пред металната врата на къщата, в която живее контрабандистът (на ул. Босилек в кв. Симеоново). Втората бомба гръмва почти по същото време, но на бул. Витоша 170, където живее приятелката на Пилето - 31-годишната адвокатка Таня Иванова. Откакто съм в МВР, вече година и половина, ние го преследваме - заяви след двата атентата ген. Бойко Борисов. - Възложих на НСБОП да направят справка за него и многократно сме настоявали да бъде вкаран в затвора. Но нищо. Ние го извадихме от пазара, а той явно отново е поел ангажименти и затова му се случват тези неща. Но за мен не е виновен той, виновни са тези, които са го оставили на свобода - дали са полицаи, следователи, прокурори, или съдии, всички, които участват в тази верига. Ей това е контрабандата!Ники Пилето е закопчан заедно с брат си Ивайло Методиев (Малкото Пиле) в средата на август 1998 г. по обвинение за фиктивен износ на пилешки бутчета и кафе от Рибното пристанище в Бургас. След 40-дневен престой зад решетките двамата излизат на свобода срещу девет милиона стари лева. Схемата, по която Пилето е завъртял далаверата, заради която той носи хвъркатия прякор, е класическа. Стоката се вкарва през ГКПП-Кулата и ГКПП-Капитан Андреево на временен внос и моментално се пуска за продажба във вътрешността на страната. В момента, в който временният внос е трябвало да бъде закрит, от Бургас е потеглял празен кораб, пълен (по документи) с бутчетата на Пилето. В хода на разследването е установено, че руският капитан Павел Данилченко два пъти е участвал в затварянето на пилешката схема с различни кораби. В началото на март 2003 г. Пилето отново се мярна на медийния хоризонт - този път кръстосвайки между софийските митнически бюра Горубляне и Суходол. Целта на упражнението е позната: контрабанда на китайски дрехи под формата на законен внос на плюшени играчки. Според митничари каналът е разработен от Ники Пилето и Косьо Самоковеца. В началото на април 2003 г. Пилето прекарва още един ТИР, пълен с плажни стоки, произведени в Китай. Според ТИР-карнета и товарителницата вносът е деклариран като 200 000 броя плажни принадлежности, но от направената проверка станало ясно, че реалната бройка на въпросните плажни принадлежности е милион и двеста хиляди! От тази врътка Пилето икономисва само... 100 000 щ. долара. Така наречената ревизия е извършена в отсъствието на мобилните групи на Краун Ейджънтс, макар тяхното присъствие да е задължително.

Facebook logo
Бъдете с нас и във