Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

ПИРАТСКА ПРОГРАМА ДОКАЗВА ИСТИНАТА ЗА ТРАГЕДИЯТА В РЕКА ЛИМ

Преди едно десетилетие новото руско кино проби с два изключително смешни филма - Особености на националния риболов и Особености на националния лов. Съвсем накратко - в тях става дума за това, че каквото и където да правят, братушките се натаралянкват до козирките, след което в продължение на цяла година, при всеки удобен случай (т. е. - на по шише водка), те си припомнят ловно-рибарските перипетии. Ето защо, ако новото българско кино има сериозно намерение да пробие поне на родния пазар, веднага трябва да взаимства идеята от руското и по екраните да се завъртят три-четири ленти, озаглавени Особености на националното правораздаване, разследване, издирване и т. н. А първият епизод задължително трябва да бъде посветен на предварителното производство и съдебния процес за катастрофата в р. Лим, при която на 4 април 2004 г. загинаха 12 деца от Свищов. Причината за това ексцентрично предложение е случката, разиграла се във Великотърновския окръжен съд, където трябваше да продължи делото срещу единствения подсъдим за трагедията - шофьора на автобуса Илия Измирлиев. Той е обвинен за престъпление по чл.343, ал.3 от Наказателния кодекс - за причиняване на смърт по непредпазливост на повече от едно лице. Според предварително обявените намерения на съдебния състав заседанието трябваше да започне на 13 юни (понеделник) и да продължи три дни, през които окръжните магистрати да отметнат по-голяма част от работата си и да оставят за последното заседание пледоариите на обвинението и защитата, както и произнасянето на присъдата. И наистина, поне до края на миналата седмица тези намерения изглеждаха съвсем изпълними. Делото срещу Измирлиев започна на 28 февруари 2005 г., като първото заседание продължи до 2 март. За два работни дни съдебният състав, председателстван от Мая Маркова, успя да разпита над 40 свидетели и прие две експертизи: съдебномедицинска, която установява каква е причината за смъртта на 12-те деца, и физико-механична (извършена от експерти на БАН), назначена специално за установяване на състоянието на шарнирния болт на предното дясно колело на автобуса. Тя беше назначена едва след изваждането на автобуса от реката миналото лято, защото счупването на въпросния болт се оказа единствената обективна причина за трагедията. Едновременно с това обаче на първото тридневно заседание по делото великотърновските окръжни магистрати не приеха резултатите от комплексната съдебно-техническа експертиза. Според вещите лица автобусът е бил в пълна техническа изправност изряден, но те не успяха докрай да защитят тезата си в залата. Съдебният състав прецени, че те не са успели да свършат работата си докрай и назначи нова комплексна техническа експертиза, която да приключи до 13 юни 2005 година. Решението на окръжните магистрати видимо не удовлетвори прокурорите по делото Димитър Лещаков и Емил Денев. Според тях в хода на предварителното следствие е доказано по неоспорим начин, че въпросният шарнирен болт се е строшил не по време на движение, а след като автобуса се е свлякъл по урвата и се е ударил в 90-сантиметрово дърво. Като доказателства за тезата си прокурорите сочат, че воланът на автобуса не е блокирал, а по пътната настилка няма никакви следи от спирачен път. Тоест - шофьорът Измирлиев просто е заспал по време на движение и е загубил контрол над рейса. В края на миналата седмица обаче (в петък, 10 юни) Параграф 22 научи, че великотърновските окръжни съдии ще се простят с намеренията си за скорошно приключване на делото. Осведомени източници споделиха с репортер на вестника, че резултатите от новата комплексна техническа експертиза ще обърнат процеса, тъй като инфарктният шарнирен болт се бил скъсал преди катастрофата. А подсъдимият не само не е заспивал на волана, а е направил всичко възможно, за да овладее автобуса...И наистина, в понеделник (13 юни), само няколко минути след началото на заседанието във Великотърновския окръжен съд, на всички в залата стана ясно, че делото ще се проточи поне до края на годината. Без да са извлекли поука от съдбата на колегите си, чиято работа не бе приета от съда през март, защото е недовършена, новите вещи лица се опитаха да докажат компетентността си с водопад от технически термини и с абсолютно непонятен професионален жаргон. И тук на помощ на съда, на родителите на загиналите деца (конституирани като частни обвинители по делото) и на съдебните репортери се притече единият от прокурорите - Емил Денев, който е... най-добрият автомобилен състезател сред магистратите и е на ти с материята. Казано накратко, той започна да задава въпрос след въпрос на вещите лица и да превежда на български техните отговори. Едва след неговата намеса всички в залата започнаха да разбират какво точно приказват експертите и осъзнаха, че резултатите от експертизата се вписват по-скоро в графата предположения, а не в графата доказателства. Според вещите лица въпросният шарнирен преден болт се е скъсал по време на движение, защото най-вероятно по пътя автобусът е срещнал някакво препятствие - камък, дупка или наклон, след което рейсът е станал неуправляем и шофьорът не е могъл да предотврати катастрофата. Освен това, според вещите лица, този болт вероятно е имал толкова скрит фабричен дефект, че неговото откриване не е било възможно при регулярен технически преглед.Какво се случи, след като петимата експерти си изпяха песента - не е за описване. Прокурорите по делото Димитър Лещаков и Емил Денев и адвокатите на родителите на загиналите деца - Васил Василев и Йорданка Вандова, ги подложиха на свиреп кръстосан разпит, който продължи само... осем часа. А в неговия край стана ясно, че и втората петорна комплексна съдебно-техническа експертиза е претупана и не доказва абсолютно нищо. Най-напред бе огласено, че сръбските следователи, които първи са направили оглед на местопроизшествието, не са открили по платното абсолютно никакви камъни, дупки, пукнатини или други препятствия, които биха могли да отклонят автобуса.След това се оказа, че експертите въобще не са изследвали предната кормилна щанга на автобуса. Според вещото лице Станимир Карапетков тази щанга е била открита до автобуса в двора на Националното следствие, но никой от екипа му не се е занимавал с нея, въпреки че тя е била силно огъната. Това твърдение прозвуча доста странно, защото от материалите по делото е видно, че когато автобусът е бил изваден от реката и докаран в България, въпросната щанга си е била на мястото. А това, според автомобилни специалисти, означава само едно - преди катастрофата не се е чупил никакъв шарнирен болт. В противен случай тази щанга е щяла да виси...По време на кръстосания разпит вещите лица не успяха да обяснят защо не са изследвали по никакъв начин дървесината, открита по шарнирния болт, въпреки че сред тях е доц. Пейчо Пейчев - специалист по механизация на дърводобива и горския транспорт. Не по-малко озадачаващо се оказа и твърдението на експертите, че при напускането на пътното платно,автобусът е направил толкова остър завой, че шофьорът е трябвало да завърти кормилото на... 300 градуса (каквото и да означава това). А подобна рязка маневра надхвърля човешките възможности, така че... явно тук се е намесила някаква непреодолима външна сила.Прокурорите и адвокатите на родителите на бърза ръка разбиха тезата на експертите както със свидетелските показания на оцелелите, според които рейсът е направил плавен завой и се е гмурнал в урвата, така и с липсата на каквито и да било следи от гуми по асфалта в района на катастрофата, които задължително биха останали след подобна рязка маневра. Но истинската сензация бе оставена за десерт. Оказа се, че в работата си петимата експерти са използвали две програми за компютърна симулация на катастрофата. Едната се казва ПиСиКраш и нея вещото лице Станимир Карапетков си я е изтеглил от ИНТЕРНЕТ просто така - безплатно и без да я лицензира в съответствие с изискванията на българското законодателство. Втората програма се казва Експерткар. Тя не е пиратска, защото Карапетков е участвал в нейното разработване, но също не е лицензирана и не е одобрявана от никого за нуждите на съдебната система. Независимо от тези съображения в понеделник вечерта (13 юни) окръжните магистрати приеха експертизата като абсолютно пълна, ясна и обоснована. Това обаче не попречи на председателката на състава Мая Маркова да си остави достатъчно терен за бъдещи маневри. Тя чистосърдечно призна, че съдът се намира в патова ситуация, защото има две напълно противоречащи си експертизи и не е компетентен да прецени коя от тях е вярна.А във вторник сутринта (14 юни) тя... откри изход от патовата ситуация - в назначаването на трета - арбитражна - експертиза, която най-сетне да установи какво точно се е случило във фаталната нощ на 4 април 2004 година. Адвокатите на подсъдимия Илия Измирлиев и на фирма Пампорово (собственик на автобуса) се обявиха срещу новата експертиза, но протестът им не беше чут. Съдия Мая Маркова даде на страните 10-дневен срок да предоставят в писмен вид всички въпроси, на които трябва да отговорят новите вещи лица, и насрочи следващото заседание за 19 октомври.

Facebook logo
Бъдете с нас и във