Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

ПОПРАВКИТЕ АНТИ ФИЛЧЕВ СЕ ОКАЗАХА НАЙ-ОБИКНОВЕН БАЛОН

Едва ли някой може да отрече, че една от поправките в Закона за съдебната власт (ЗСВ), предложени от правителството и приети от парламента в средата на миналата седмица, със страшна сила печели приза Най-скандалната поправка на ХХI век. И тя е: че една пета от 25-членния Висш съдебен съвет (ВСС) могат да поискат свалянето на имунитета на главният прокурор. Въпросният текст бе използван еднакво усърдно от подръжниците му и от противниците му в две посоки - за ефектна и съвършено безплатна медийна реклама, и като лакмус за състоянието на вкусовете и пристрастията в Конституционния съд. Какво в действителност се крие зад масово одумваната промяна на ЗСВ и защо вносители и опоненти се вкопчиха в нея като удавници за сламка - така и не стана ясно. Мъглата продължи да ни обгръща дори и след приемането на уточняващото (според някои - дори още по-скандално) предложение на Бойко Рашков (бивш директор на спецследствието и настоящ депутат от Коалиция за България): ВСС отстранява главния прокурор временно от длъжност по искане на една пета от членовете на съвета при извършване на тежко престъпление.Според досега действащите текстове на Закона за съдебната власт, (ЗСВ) право да иска свалянето на нечий имунитет имаше единствено главният прокурор. Независимо дали става дума за магистрат, народен представител, или съдия от Конституционния съд. Това означаваше две неща. Първо, че единствено ръководителят на държавното обвинение може да внесе подобно искане във Висшият съдебен съвет, и, второ - никой няма право да иска свалянето на неговия (на самия главен прокурор) имунитет.С поправката в ЗСВ, приета на второ четене на 10 юли (сряда), право да искат сваляне на магистратски имунитет вече имат, освен главния прокурор, и една пета от членовете на ВСС. Основните аргументи на вносителите на поправката са два. Според тях, по този начин се изравнявал режимът за всички магистрати и вече няма недосегаема фигура, за каквато досега се смяташе главният прокурор. Вторият аргумент също звучи достолепно - чрез промяната ВСС вече може да действа на своя глава, ако главният прокурор се забави със снемането на нечий имунитет или изобщо не пожелае да се занимава с подобни неща.Мотивите на противниците също изглеждаха сериозни - за тях това било умишлено разиграване на настоящия главен прокурор Никола Филчев. И то в момент, в който той се опитвал да излови всички големи бандити на България. Те са на мнение, че програма-минимум на НДСВ е Филчев да бъде дразнен, а програма-максимум - да бъде свален. Днес обаче, след като политико-законодателните емоции утихнаха, ще видим, че въпросната поправка издиша от всички страни едновременно, откъдето и да огледаме. И единственото, за което може да послужи в близко или по-далечно бъдеще, е за още малко безплатна медийна реклама на дузина политици и магистрати.Истина е, че в момента главният прокурор буквално е недосегаем. Също толкова вярно е обаче, че той си остава такъв и след промяната в Закона за съдебната власт. Защото и преди, и сега единствените хипотези, по които той може да си отиде (независимо от това как се казва) са:- ако сам подаде оставка;- при трайна невъзможност да изпълнява задълженията си поради тежко заболяване;- при влизане в сила на присъда срещу него, с която му е наложено наказание лишаване от свобода за умишлено престъпление от общ характер;- при несъвместимост с други длъжности и дейности (ако реши например да стане министър, депутат, кмет и т.н.).И толкова. Както се вижда и с невъоръжено око, с тъй страстно одумваната промяна в ЗСВ нищо от току-що изброените поводи за смяната или подмяната на главния прокурор не се променя. А обвинител N1 продължава да си е бетониран от конституционно гарантирания седемгодишен мандат. С други думи - той изобщо не може да бъде пипнат и с пръст (камо ли да бъде сменен) дори и да не изпълнява служебните си задължения. За да бъде поискан имунитетът на даден магистрат (включително и на главния прокурор), трябва да е налице извършено тежко престъпление, за което в Наказателния кодекс се предвиждат следните наказания: най-малко пет години лишаване от свобода, доживотен затвор или доживотен затвор без право на замяна. В тази графа влизат убийството, грабежът, квалифицираните състави на кражбата, тежките длъжностни престъпления, подкупите, престъпленията срещу републиката и т.нат. Другото задължително условие е за извършеното престъпление да съществуват достатъчно данни. Според вносителите на промяната, тя е необходима, защото главният прокурор също е човек и би могъл да убие, да изнасили, да открадне или да се подаде на корупция. И ако стори нещо подобно, няма кой да му поиска имунитета, а престъплението ще остане несанкционирано.Никола Филчев е достоен човек и ако извърши нещо нередно, няма да чака някой да му иска имунитета и ще си иде, гласи в синтезиран вид становището на вътрешнопартийните противници на поправката, чийто говорител стана пламенният народен трибун Емил Кошлуков. И понеже от 17 юли (сряда), когато промененият ЗСВ бе приет окончателно на второ четене, всички вкупом млъкнаха - наложително е да нагазим в дълбините на чистата теорияПриемаме, че главният прокурор извършва много тежко престъпление. Например убийство. Но категорично не си подава сам оставката. Било защото се смята за невинен, било по други причини. При все още действащите закони (президентът не е подписал указа, новият ЗСВ не е обнародван в Държавен вестник и не влязъл в сила) никой не може да поиска снемане на имунитета на главния прокурор. Единствената законова възможност е той да си го... самоснеме, като сезира Висшия съдебен съвет. Ситуацията наистина е абсурдна. Заместниците на главния прокурор нямат право да поискат имунитета му (въпреки че тази процедура е призната от Конституционния съд за част от обвинителната функция). Висшият съдебен съвет и президентът също са съвършено безпомощни, а следствието и специалните служби на МВР са с вързани ръце. Обективно разследване на случая няма, тъй като имунитетът на главния прокурор не позволява срещу него да бъдат извършвани абсолютно никакви оперативноследствени действия. В същото време обаче главпрокурорската поправка бе предложена (и почти стана нормативен факт) по време на поредната война между прокуратурата и правосъдното министерство. Ето защо подозренията, че настойчивото искане тя да бъде приета точно сега е мотивирано от нещо друго, също изглеждат основателни. Именно тук е заровен компресорътнадуващ до пръсване балона Ако Филчев остане без имунитет, главата му хвръква веднага.Продължаваме по-нататък. Намират се петима членове на Висшия съдебен съвет, които искат снемане на имунитета на главния прокурор. Първо, за да сторят това, те трябва да разполагат с достатъчно данни, че той е извършил тежко престъпление. За предпочитане е убийство или грабеж, защото при подкуп или длъжностно престъпление достатъчното данни трябва да бъдат придобити със специални разузнавателни средства, а срещу използването им главният прокурор е имунизиран. Да приемем обаче, че се е намерил някой изумително смел председател на окръжен съд, който е разрешил подслушването, следенето и филмирането на главния прокурор. Събраните материали са напълно достатъчни и петима членове на ВСС искат най-напред имунитета му, а после и отстраняването му от длъжност. За да стане първото искане факт, три четвърти от членовете на ВСС (тоест - 19 души) трябва да гласуват за предложението. Приемаме, че и това е факт, след който е направена и следващата крачка (чрез поправката Рашков) - главният прокурор е отстранен временно от длъжност. И пред очите ни се ширва... най-задънената нормативна улица, която познаваме. Никъде в променения Закон за съдебната власт не пише кой поема функциите на обвинител N1с какви права ще разполага той, кой ще го предложи и кой ще го назначи - отново президентът или само Висшият съдебен съвет. С други думи - около процедурата за определяне на временния главен прокурор цари непрогледен мрак.На всичко отгоре върху мераците на антифилчевистите със страшна сила тегне и чл.48 от Наказателнопроцесуалния кодекс, който също беше забравен в суматохата. В него категорично пише, че хора с имунитет (т.е. - депутати, конституционни съдии и магистрати) и членовете на Министерския съвет се разследват единствено от прокурор във Върховна касационна прокуратура, определен от... главния прокурор на Република България. И никъде няма и буква дори за хипотезата какво се случва, ако някой временно изпълнява тази длъжност.Но най-важното е, че дори всички оптимистични прогнози на враговете Филчеви да се сбъднат - по-нататък от временно остраняване от длъжност едва ли ще се стигне. И човекът ще си изкара пълния седемгодишен мандат. По една простичка причина. Главният прокурор (т.е. - Никола Филчев) си остава на работа така, както си е без имунинет и е отстранен временно от длъжност. Никъде в новия Закон за съдебната власт не пише още едно, изключително важно нещо: ако главният прокурор остане без имунитет и ВСС временно го отстрани от длъжност - това прекратява ли мандата му, или той може да си го доизкара след осем-девет години? Когато съдебният процес най-после завърши и се окаже, че главния прокурор е невинен? Защото законът е съвършено категоричен и в това отношение: за да опразни завинаги кабинета си, главният прокурор трябва да е осъден, а присъдата да е влязла в сила. Ето върху всички тези неща трябваше да помислят малко по-сериозно сините депутати. А не още преди проектът за промяна на ЗСВ да е влязъл в парламента на първо четене, със страшна сила да се затичат към Конституционния съд с искането главпрокурорската поправка да бъде обявена за противоконституционна. Още повече че почти всичко от Закона за съдебната власт, което сега НДСВ промени, е писано и прието единодушно от ОДС-мнозинството в предишния парламент. И те много добре би трябвало да знаят, че всичко е най-обикновена игра на нерви и надцакване под масатаВсъщност, ако погледнем малко по-трезво на нещата - какво означава една пета от членовете на Висшия съдебен съвет да могат да поискат снемането на имунитета на главния прокурор, в случай че извърши тежко престъпление? Нима ако той застреля някого или му разцепи главата с брадва, трябва да се съберат на всяка цена цели петима членове на ВСС и едва тогава процедурата по снемане на имунитета да отпочне? Не е ли достатъчен и един член на ВСС например?Както и да е - циркът продължава, а шоуто е гарантирано. Отсега е сигурно, че новият Закон за съдебната власт ще влезе в Конституционния съд. И най-вероятно ще излезе оттам, леко нагизден и в противоконституционни одежди. Опитите Филчев да бъде елиминиран от играта също ще продължат, защото той отдавна доказа, че е непредсказуем (НДСВ съвсем спокойно може да се допита по въпроса до синята опозиция). Единствената загадка (засега) е дали за тази цел непременно ще бъдат използвани двете скандални поправки в ЗСВ, защото имунитетният балон вече взе да изпуска. Но дори и да бъде използван обходен маньовър, съвършено ясно е, че истинската война за контрола над съдебната система все още не е започнала. По същество!

Facebook logo
Бъдете с нас и във