Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

ПРАВИТЕЛСТВОТО ПРИВАТИЗИРА БОРБАТА С МАФИЯТА

Ако държавата като строг работодател реши да оцени свършеното от съдебните реформатори и техните началници през седмицата, най-много да ги накара да си платят за удоволствието да ползват служебни коли, да водят нескончаеми разговори по служебните си мобилни телефони и да имитират изпълнение на служебните си задължения. При това с много задна дата. Поводът за този нерадостен извод е съвсем конкретен: в четвъртък (30 септември), когато НДСВ предприе поредната офанзива за тотално овладяване на съдебната система, бойните му действия се раздвоиха. Докато в пленарната зала депутатите от НДСВ отбиваха с голи гърди опозиционните атаки и се чудеха как да аргументират амбицията си да закрият следствието, Министерският съвет прие втори доклад за все по-успешния напредък на съдебната реформа. Иначе казано - докато народните представители се препираха помежду си кой е по-нужен на българската демокрация и кой трябва да бъде заличен от Наказателнопроцесуалния кодекс (НПК) - независимото следствие или полицейското дознание, правителството отчете, че от април до септември 2004 г. България е отбелязала изключителен напредък в работата по преговорната глава 24 Правосъдие и вътрешни работи. Това е доста спорно твърдение. Първият доклад бе пратен в Брюксел през месец март и в него вътрешният министър Георги Петканов обеща, че до края на годината 95% от престъпленията ще се разследват от МВР. През следващите няколко месеца съдебните реформатори от НДСВ се клеха почти денонощно, че никой не е обещавал да закрива следствието, разсърдиха се люто на европейските експерти заради критичните им доклади, а накрая уволниха заместник-министрите на правосъдието Севдалин Божиков и Марио Димитров. Друго по-съществено в областта на съдебната реформа не бе сторено, но това не попречи на правителството да се похвали във втория си доклад до Европейската комисия.Изрично поетите ангажименти за продължаване на реформата в съдебната система, в частност на реформата в досъдебната фаза на наказателното производство, продължава - се казва в правителствения доклад, който най-вероятно в началото на седмицата ще бъде изпратен в Брюксел. - Тя е насочена към още по-ясно разграничаване в компетентността на разследващите органи - следователи и дознатели, и към преструктуриране на организацията на разследващите органи в съответствие с най-добрите практики на ЕС и Европейската конвенция за защита правата на човека.... Докато министрите обсъждаха дали тези няколко реда ще умилостивят Европейската комисия и тя ще спомене няколко добри думи за българската съдебна реформа в годишния си доклад, който трябва да бъде оповестен на 6 октомври (сряда), в Народното събрание се разгоря ожесточен дебат. Той нямаше нищо общо с лъчезарния правителствен доклад, защото бе посветен на темата кои престъпления са подходящи за компетентността на дознателите и кои не са подходящи. В крайна сметка надделя политическото съглашателство и депутатите приеха нов НПК, който може да бъде обобщен само с народната поговорка Нито риба, нито рак. Според поправките в Наказателнопроцесуалния кодекс, приети окончателно на 30 септември (четвъртък), полицейското дознание засега се размина с разследването на 95% от закононарушенията, извършвани в България. Опозицията от ОДС, БСП и Новото време и коалиционният партньор ДПС се похвалиха, че са извоювали за следствието престъпленията по служба, тежките транспортни произшествия, както и престъпленията срещу данъчната, финансовата и осигурителната система. За сметка на това полицейските дознатели поемат делата за фалшифицирането на пари, всички видове кражби и убийствата по непредпазливост.Като цяло идеята на кабинета за фактическо закриване на следствието се провали и с общи усилия успяхме да го запазим като институция, коментира след края на парламентарния дебат Борислав Цеков от Новото време. Провал няма, защото ние никога не сме абсолютизирали преценката за тежестта на престъпленията и това дали да бъдат в следствието, или дознанието. Важното е, че промените в общ план се приемат, не му остана длъжен Борислав Ралчев от НДСВ, който бе един от парламентарните лобисти за приемането на проектозакона за тотален ремонт на НПК.И някъде дълбоко под повърхността на поредния всеобщ успех в похода към европейското правосъдие остана да гложди мисълта, че съдебните реформатори приеха на второ четене както разпоредби, които отдавна фигурират в действащия НПК, така и антиконституционни текстове. Така например, според прясно ремонтирания Наказателнопроцесуален кодекс, дознателите вече ще имат правомощия на следователи, макар в конституцията да пише изрично, че органи на досъдебното производство са единствено прокурорите и следователите. Освен това народните ни представители решиха, че прокуратурата ще упражнява постоянен надзор върху следствените дела и дознанията, а това е най-важното процесуално правомощие и задължение на държавното обвинение поне от 50 години насам. Депутатите приеха още, че отсега нататък прокурорите ще имат възможността да преценяват дали за дадено престъпление да бъде образувано следствено дело, или полицейско дознание, въпреки че и в действащия НПК пише горе-долу същото. И накрая, за да няма никакво съмнение, че бързината и повишаването на ефективността в досъдебната фаза на наказателния процес са последна грижа на реформаторите, те удължиха процесуалния срок на полицейското дознание от един месец на два, изравнявайки го със сроковете за приключване на следствените дела. Същото се случи и с бързото производство, което вместо за една седмица трябва да приключва за 14 дни. И накрая, според съдебните реформатори, максимално била ограничена възможността полицейските дознания да се преобразуват в следствени дела. Това вече щяло да става само ако в хода на разследването се окаже, че случаят е от компетенциите на следствието. Доколкото е известно от годишните отчети на МВР и на най-важните му служби - НСБОП и Националната полиция, такива пресичания на пътеките стават денонощно. Анализаторите на вътрешното ведомство го обясняват с факта, че организираните престъпни групи отдавна не се занимават само с един вид дейност, а с всичко, от което имало далавера: наркотрафик, печатане на фалшива валута, контрабанда, проституция и т. н. За целта те разполагали не само с ударни бригади, но и с чисти фирмени структури за изпиране на мръсните пари. Така че изобщо не било ясно откъде започва дейността на една престъпна структура и докъде се простира. Всъщност, ако искаха да направят нещо смислено и без много излишен шум, управляващите от НДСВ трябваше мирно и тихо да направят няколко други корекции в Закона за МВР и Наказателнопроцесуалния кодекс. Една от тези поправки е изричното персонализиране на отговорността при провал или фатално забавяне на едно предварително производство. Практиката е категорична, че дадено престъпление се разследва от конкретни хора, с конкретни имена и конкретни длъжности: няколко оперативни работници от МВР и един-двама следователи, чиято работа се наблюдава от един или двама прокурори. И докато въртележката при ченгетата и следователите се провежда сравнително рядко, то в прокуратурата тя е редовна практика. Широката публика невинаги знае, но в демократичната история на съдебната система има десетки и стотици дела, в хода на които се сменят с по трима-четирима наблюдаващи прокурори, и в съдебната зала на първа инстанция нерядко се явява държавен обвинител, който е научил за отговорната си задача... едва предишния ден. Другата дребна поправка, която депутатите трябваше да направят в НПК, е категорично да се забрани на Върховната касационна прокуратура да дава устни разпореждания на подчинените си прокуратури, които те да претворяват в писмени указания за дейността на следователите и полицейските дознатели. Колкото до истински необходимите промени в Закона за МВР, те също не са кой знае колко трудни за разгадаване: осигуряване на пълна независимост на полицейските дознатели от преките им началници чрез изрична законова разпоредба; пълна забрана Научният институт по криминалистика и криминология (НИКК) да прави експертизи на задгранични клиенти срещу долари и евро, ако не си е свършил работата по българските дела; изрична забрана полицейските началници и оперативни работници да крият информация от следствието и прокуратурата... Но, както се казва по друг повод, интересното предстои. Защото в най-скоро време в пленарната зала трябва да бъде внесен проектозаконът за създаването на Агенцията за фискални разследвания. Тя ще е пряко подчинена на финансовия министър, а нейните служители ще се ползват с всички правомощия на следователите. Съгласно намеренията на НДСВ, тази агенция ще трябва да разследва всички престъпления срещу бюджета, финансовата, банковата и осигурителната система. В това число срещу фалшифицирането на валута и ценни книжа, прането на пари, данъчните измами, незаконния износ на пари и източването на ДДС. На пръв поглед създаването на Агенцията за фискални разследвания няма нищо общо със съдебната реформа и досъдебното производство, но появи ли се тя на бял свят, добре платеното бездействие на 1000-та български следователи е вързано в кърпа. Защото тогава не 95%, а близо 98% от престъпленията в България ще минат под шапката на изпълнителната власт. А с такъв потенциал не е никакъв проблем да се печелят парламентарни избори... десетилетия наред.

Facebook logo
Бъдете с нас и във