Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

ПРЕДИ ДА ПОПЕЕ ЗА БЪЛГАРИЯ, ФИЛИП КИРКОРОВ ДА СИ ПЛАТИ

Малко след избухването на поредния скандал с прословутото българско участие в музикалния конкурс Евровизия откъм Москва долетя блага вест: руският идол от български произход - Филип Киркоров, бил готов да представи достойно България в престижния международен конкурс. В интерес на истината, подобно нещо е невъзможно да се случи, но не защото бившата половинка на Алла Пугачова (звездното семейство се разпадна официално през есента на 2005 г.) е с руски паспорт. Истинската причина е, че в България трудно биха се намерили композитори и автори на текстове, които на драго сърце ще седнат и ще напишат онзи шедьовър, който Киркоров би искал да изпее пред цяла Европа. И то не защото не могат, а защото малцина вече искат да работят за едните красиви очи на Киркоров...

Можем ли да си представим всекидневието без българска музика? Разбира се, че не. Особено ако човекът се казва Филип Киркоров и има претенциите да e светил през последните двайсетина години със собствена светлина, а не е отразявал блясъка, популярността и продуцентските възможности на бившата си половинка - мегазвездата на руската естрада Алла Пугачова.
Определят Филип Киркоров като чудото на руската естрада. Медиите посвещават хиляди страници на връзката му с Алла Пугачова. Киркоров обикаля света и залите на неговите концерти са препълнени. Светът - от Русия през България и Турция, Китай и Мексико, до Америка и Канада - се възхищава от неговите костюми, хореографията и песните му. Албумите му се тиражират в милиони копия. Преди няколко години лично президентът Владимир Путин му връчва званието Заслужил артист на Русия, а на 5 май 2005 г. българският държавен глава Георги Първанов му връчи... гъдулка.
Колкото и да е трогателен, жестът на президента Първанов спокойно би могъл да бъде описан и като символичен. В смисъл такъв, че до неотдавна циганите разиграваха своите мечки и маймуни по панаирите и курортите под звуците на този древен народен инструмент, след което продаваха гъдулките на своите стопанки, а възторжените деца и западни туристи ги пълнеха с банкноти и монети.
А къде тук може да бъде открита символичната връзка между руската мегазвезда и неугледния на вид музикален инструмент? Много просто - ако Филип Киркоров реши да изплати всички авторски права и отчисления от продажби, които дължи на своите български приятели и колеги, като нищо ще му се наложи да грабне гъдулката, да метне една маймуна на рамо и да тръгне по руските курорти и панаири (образно казано).
Неведнъж българската критика е твърдяла, че Киркоров е любимец и на нашата публика и че творчеството му кара млади и стари да стават на крака и да се кършат в бурни танци. Нито веднъж обаче въпросната критика не се осмели да каже и една дума за тоталното пренебрежение, с което Филип Киркоров от години печели милиони на гърба на българските композитори, аранжьори и автори на текстове. Самият той неведнъж също е заявявал, че големият му успех на сцената се дължи на приятелството му с българските артисти и на българските песни в репертоара му.
И това никак не е случайно, защото българските песни в репертоара му са много и най-различни. Но онова, което ги обединява, е, че всички те са били използвани съвсем незаконно от Филип Киркоров. Тоест - били са откраднати. А причината е само една - откакто се появи на музикалната сцена в края на 80-те години на миналия век, Киркоров не е платил нито една копейка на българските композитори и автори на текстове.
Той е пиратирал дует Ритон, Васил Найденов и ФСБ (примерно) така, както българските рокгрупи и изпълнители пиратстват Дийп пърпъл, Бон Джоуви, Елтън Джон и Джордж Майкъл: взимат музиката и аранжимента на парчето (едно към едно, превеждат и нагаждат текста да звучи по български, след което включват изпълнението в новия си албум и го пускат за продажба на пазара. Следват концерти, клипове, рекламни договори, участия в нощни клубове и пиано барове и т. н.
Големият артист Филип Киркоров не крие, че се възползва с всички сили от безвъзмездния труд на българските автори. Тъкмо обратното. По време на концертите си в България (около пет-шест за последните седем години) той изпя почти всички български песни, включени в репертоара му от десетилетие и половина. И с охота признава, че има парчета, на които от време на време прави нови аранжименти и ги включва от албум в албум, защото руската публика също ги обичала.
Всъщност звездата и нейните юристи изобщо не крият защо не искат да плащат: Филип Киркоров не е член на българското сдружение за защита на авторските права в музикалния бизнес - МУЗИКАУТОР. Нещо повече. Според мениджърите на Киркоров, никой не бивало да плаща не само на българските композитори и текстописци, но и на авторите на чуждестранните песни, които Филип Киркоров е изпълнил по нашите (и не само по тях) сцени. Особено при последния му гастрол в България (през месец май 2005 г.), защото двата концерта - в София и във Варна, били... благотворителни.
Подобен аргумент сигурно звучи солидно, но само в ушите на Филип Киркоров и на неговия екип, защото според международното законодателство за закрила на авторските права и съответните национални нормативни уредби, за всяко използване на чуждо произведение изпълнителят плаща на неговите автори. Стига, разбира се, безвъзмездното изпълнение да не е уговорено предварително във вид на... официален документ. В това отношение българският Закон за авторско право и сродните му права не прави изключение от правилото, и в неговия чл.19 изрично е записано: Авторът има право на възнаграждение за всеки вид използване на произведението и за всяко поредно използване на същия вид.
В интерес на истината, Руската агенция за авторско право през годините е превеждала на сродната организация в България - МУЗИКАУТОР, някакви отчисления за българските песни, изпети от Филип Киркоров на стотиците му концерти и включени в албумите му, продадени в многомилионни тиражи под формата на винилови плочи, аудио- и видеокасети или пък компаткдискове. В никакъв случай обаче не би могло да се каже, че въпросните отчисления са реално отражение на парите, заработени от Киркоров с помощта на българските хитове. Тъкмо обратното - те са направо мизерни.

ТЕ ПОРАБОТИХА ДАРОМ ЗА НЕГО
Александър Бръзицов - композитор
Михаил Белчев - поет и композитор
Тончо Русев - композитор
Евтим Евтимов - поет
Вили Казасян - композитор
Живко Колев - поет
Иван Пеев - композитор
Зорница Попова - композитор
Калин Донков - поет,
Георги Начев - поет
Найден Андреев - композитор
Георги Джагаров - поет
Иван Тенев - поет
Орлин Орлинов - поет
Александър Йосифов - композитор
Стефан Диомов - композитор

ОЧИ РАЗЛИЧНИ...

Виктория Гармашевская от Импресарска къща Дегрис, която обгрижи последното българско турне на руската мегазвезда:
Аз нямам подписан договор за работа с МУЗИКАУТОР. Филип Киркоров има договор с Руската агенция за авторско право и, доколкото знам, той изпълнява задълженията си както към тази агенция, така и към руските автори. Не смятам, че при некомерсиално мероприятие трябва нещо да плащам. Ако МУЗИКАУТОР са могли да поемат някакви разходи по концертите, тогава - да, база за разговор има. Но при положение че те не са участвали по никакъв начин, защо трябва да им плащам? Когато има плюс в приходите, тогава мога да споделя този плюс с тях. Но когато мероприятието е на минус, от какво да им платя - от минуса ли? Аз съм готова да плащам, когато има място за такова нещо. Но когато Филип Киркоров прави жест, само и само да го види българската публика, извинявайте много - няма какво да се плаща. И благодарение на Филип Киркоров, който е българин и има специално отношение към България, ги има тези концерти. Той смята, че България е свята земя и за това прави това нещо. Вие ми говорите за закона. Законът си е закон, но пазарът е реалността, суровата реалност. Питайте ме нещо друго, да си говорим за любов…

Получихме категоричен отказ
Цеца Ефтимова, изпълнителен директор на МУЗИКАУТОР:
Направихме всичко възможно за подписване на договор още преди двата концерта на Филип Киркоров в София и Варна, но получихме категоричен отказ. Както за среща, така и за заплащане...

Киркоров не е искал разрешение от мен
Иван Пеев, композитор:
Зная, че Филип Киркоров изпълнява мои песни, но никога и по никакъв повод той не е искал разрешение от мен, нито пък сме подписвали някакъв договор. Той стана звезда благодарение на песните на българските автори, защото още през 1984-1985 г. обикаляше Балкантон и се снабдяваше с плейбек-записи по втория начин. Той действаше само чрез изпълнителите на нашите песни, като най-много му помагаха в това отношение неговите приятели от дует Ритон. Знам, че ограбва нашия труд, но все пак се надявам, че все някога законите за авторско право - и тук, и в Русия, ще проработят дори за такива звезди като него.

Не знам за какво става въпрос
Здравко Желязков от дует Ритон:
Никога не сме коментирали тези въпроси с Филип Киркоров. Нямам никаква идея за какво става въпрос...

Става дума за много пари
Живко Колев, поет:
С Филип Киркоров се познаваме от 1987 г., но никога не сме се договаряли да използва мои текстове. Въпреки това в репертоара му има три мои песни, като текстът на Джалма (оригиналното изпълнение е на дует Ритон - бел. ред.) е преведен буквално. Освен това Киркоров дължи пари и от механичните права - 10% от цената на всяко продадено копие от своите албуми, в които има включена българска песен. Ние прекрасно знаем мащабите на руския пазар, така че спокойно мога да заявя: става дума за много пари, за десетки хиляди долари. Неговите компактдискове се продават в милионни тиражи, концертите му се радват на изключителна посещаемост, въпреки високите цени на билетите. Да не говорим, че неговите песни и клипове вървят денонощно по стотици и хиляди телевизии и радиа в Русия, а части от тях се предоставят (срещу пари, естествено) за производството на рекламни клипове. Така че, ако Филип Киркоров е искал да бъде коректен към нас, това не е било никакъв проблем за него и екипа му. Явно обаче той не е искал, защото за цялата 2002 г. от Руската агенция за авторско право съм получил общо... 1 долар, след което взаимоотношенията ни с братска Русия пресъхнаха задълго....

Facebook logo
Бъдете с нас и във