Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

Причината за катастрофата край град Бяла е НЕИЗПРАВНОСТ НА КАМИОНА И ЧОВЕШКА ГРЕШКА

Човешка грешка и неизправност на камиона са в основата на катастрофата край Бяла, която стана на 7 декември 2006 година. При инцидента загинаха 18 души, други 12 бяха ранени.
В понеделник (15 януари) окръжният прокурор на Русе Огнян Басарболиев огласи резултатите от петорната автотехническа експертиза, която трябваше да установи причините за катастрофата и да определи състоянието както на падналия в река Янтра автобус, така и на камиона, който го е блъснал.
Според специалистите имало е вероятност трагедията да бъде избегната, ако камионът Шкода Мадара е бил изправен, ако шофьорът Синан Алиев е познавал в детайли механиката на движението на превозното средство, ако е имал голяма психическа устойчивост и самоконтрол. Вещите лица твърдят, че Алиев е знаел за неизправностите на управлявания от него камион.
Дефекти е имало и по влекача Шкода Мадара и по полуремаркето. Най-важната неизправност била в спирачната и електрическата система на автовлака. Всичките проблеми по превозното средство се дължали основно на лошото поддържане и обслужване на влекача и на полуремаркето. Вещите лица заявяват, че водачът е могъл да ги възприеме и установи преди последното пътуване.
Освен това по спирачната система на превозното средство са извършени промени, които са довели до инцидента. Целта им е била да се увеличи капацитетът на камиона за превозване на повече стока.
Според събраните до момента доказателства полуремаркето е било претоварено с 1540 кг пшеница. Поради направената надстройка собствената маса на полуремаркето се е увеличила с около 1000 кг. Това увеличение е спомогнало за по-бързото ускоряване при спускането по наклона и допълнително е затруднило спирането на камиона, твърдят още експертите.
Според специалистите шофьорът на камиона не се е спуснал по пътния наклон с необходимата втора бавна предавка. Освен това е можел да извърши извънредни действия, да отбие вдясно на около 1000 метра преди мястото на катастрофата или чрез удар на автобуса с цялата челна площ на автовлака да го избута напред до пълно спиране. По този начин автобусът не би излязъл извън пътя и пострадалите биха били по-малко, е заключението на вещите лица.
В експертизата пише още, че Синан Алиев е могъл да възприеме задните светлини на автобуса Исузу от разстояние 116 м, а при излизането на градския рейс камионът е бил на около 181 м от мястото на удара. Всякакви действия от страна на шофьора да контролира скоростта са били неуспешни.
Окръжният прокурор на Русе Огнян Басарболиев съобщи още, че предстои още един разпит на задържания шофьор Синан Алиев, окончателно изясняване на обвинението. След това обвинителният акт ще бъде внесен в Русенския окръжен съд.

Facebook logo
Бъдете с нас и във