Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

Присъди по две трагедии в един ден

По съвпадение в един ден - вторник (4 май), бяха произнесени ефективни присъди по две нашумели дела за тежки инциденти с голям брой човешки жертви.
Окръжният съд в Ямбол лиши от свобода за 13 години собственика на автобуса-убиец Слави Славов и шофьора на возилото Господин Господинов. Поводът е трагедията в местността Бакаджика край Ямбол, която се случи на 28 май миналата година. Тогава допотопният автобус Чавдар, управляван от Господинов, се вряза в празнуващи Спасовден хора, при което уби 18 и рани 14 човека.
Държавното обвинение поиска 22 години затвор за Славов и 15 години затвор за шофьора, който е карал с 0.66 промила алкохол в кръвта. Петорна авто-техническа експертиза доказа категорично, че автобусът е бил технически неизправен. Спирачната му система е била с ефективност около 23% при норматив минимум 48 процента. Собственикът му е знаел това, категорични са спецовете, които са били експерти и по делото за трагедията на река Лим. По време на едно от съдебните заседания се разбра, че гвоздей, тел и монета от 5 стотинки са били поставени на мястото на липсващи части в грохналия Чавдар. След като чуха присъдите, роднини и близки на жертвите бяха възмутени от малките наказания, като отбелязаха, че не се пада дори и по година за загинал човек. Защитата ще обжалва присъдите.
Общо 20 години затвор пък определи Плевенският окръжен съд (също във вторник) по процеса за катастрофата с влака София-Кардам. На 28 февруари 2008 г. при пожар в кушет-вагона му изгоряха девет човека. Магистратите осъдиха на 12 години затвор шафнера на вагона-факла Георги Георгиев. Той ще изтърпи присъдата при първоначално общ режим в затворническо общежитие от закрит тип. Началникът на влака Иванка Костадинова получи осем години лишаване от свобода, също при първоначален общ режим. Двамата бяха признати за виновни, че с действията си и с бездействието си са причинили смъртта на деветимата пътници. Третият обвиняем - заместник-директорът по експлоатация на спални и кушет вагони на БДЖ Георги Иванов, бе признат за невинен.
Георгиев и Костадинова ще трябва да платят и по 100 000 лв. за причинените неимуществени вреди на близките на загиналите, които се явиха на делото като частни ищци. Двамата ще платят тези пари солидарно с БДЖ.
Наблюдаващият прокурор по делото Валери Мирчев поиска да бъде наложено максималното наказание, предвидено в закона за причиняване смърт по непредпазливост - 15 години. Обвинителят обоснова своето искане в пледоария, продължила близо два часа. По думите му по време на разследването и на съдебното следствие е потвърдено повдигнатото обвинение за причиняване на смърт по непредпазливост на повече от едно лица, като началникът на влака и кондукторът са нарушили и не са изпълнили задълженията си - първо да евакуират пътниците, а след това да се заемат с пожара. Мирчев определи инцидента като особено тежък случай, довел до смъртта на деветима, с висока обществена опасност. Това бе и причината да поиска максималните наказания. Според него доказателствата сочат категорично, че шафнерът е употребил алкохол по време на смяната си и е знаел, че има неизправни пожарогасители. Държавното обвинение твърди, че и Георгиев, и Костадинова не са предприели никакви действия за събуждане на пътниците и за организиране на евакуацията им, не са се погрижили да извадят щифтовете, с които са били заключени вратите на кушет-вагона откъм вътрешната страна. Те са предпочели да гасят пожара от външната страна на вагоните, за да спасят собствения си живот, без да помислят на първо място за безопасността на пътниците, което довело до хаоса с фатални последици.
Според обвинението заместник-директорът по експлоатация на Спални и специални вагони на предприятие Пътнически превози Георги Иванов е отговорен за това, че е издал заповедта за тройно заключване на вратите, което включва и щифт. Адвокатите на обвиняемите пък призоваха съда да признае клиентите им за невинни или да постанови минимално наказание.
И при двата процеса прави впечатление сравнително бързото за българските условия приключване на делата с присъди на първа инстанция. В единия случай това става в рамките на по-малко от година от началото на разследването, а в другия присъдата идва две години и четири месеца след трагедията. Макар все още да е рано да се коментират присъдите, тъй като не са окончателни, може само да припомним трагедията с удавените в река Лим 12 деца. В този случай шофьорът на автобуса, който се превърна в саркофаг за учениците, бе осъден първоначално на седем години затвор, а присъдата му бе намалена на четири години от ВКС в общежитие от лек тип.

Facebook logo
Бъдете с нас и във