Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

РАЗСЛЕДВАН МИТНИЧАР СИ ПИСА ШЕСТИЦА КАТО ШЕФ НА КПП

Покрай стотиците отчети, с които министерства, дирекции и агенции ни заринаха през последните два месеца, най-после широката (в национален мащаб) и тясна (в регионален такъв) общественост научи, че стореното през 2002 г. е отчел и шефът на митническата служба на ГКПП-Гюешево Георги Владимиров. Неотдавна той се похвали пред кюстендилските медии, че ръководеният от него пункт заема почетното десето място (по свършена работа естествено) не къде да е, а в ранглистата на Международната митническа организация. Вярно, митничар N1 на пункта Гюешево не уточни дали въпросното десето място е завоювано в надпревара със сродните организации в родината, или пък в неравна борба с колегите от Обединена Европа и САЩ. Основна причина гюешевските митничари да заемат престижното десето място в ранглистата на Международната митническа организация (според Георги Владимиров) е фактът, че през 2002 г. хората му са заловили цели 47 кила дрога, от които 32 кг хероин. Но още преди да си напише отличен като шеф на митнически пункт, Георги Владимиров стана известен с една афера, заради която той за малко не облече раираната пижама. Всичко започва на 18 октомври 1998 г. след рапорт на дежурната смяна на КПП-Олтоманци. В него е отбелязано, че в дневниците на митничарите и на граничните полицаи на пункта са описани различен брой автомобили, напуснали страната по едно и също време. Ябълката на раздора се оказва един сръбски камион, натоварен с кожени якета, оценени от Георги Владимиров (тогава митнически инспектор на трасе Излизане) и колегите му на 1400 г. марки. Камионът е пътувал транзит от Турция за Сърбия и според Владимиров е напуснал страната на 17 октомври 1998 година. Според колегите му граничари обаче, такъв камион изобщо не се е появявал на пункта. След рапорта на капепейците по случая с возилото фантом е образувано следствено дело. То приключва на 13 май 1999 г., когато Кюстендилската районна прокуратура внася обвинителен акт в съда срещу Георги Владимиров. Според обвинението, на 17 октомври 1998 г. инспекторът е нарушил служебните си задължения и е извършил митнически формалности за стока, поставена под режим транзит, без той (режимът) да е приключил (престъпление по служба - чл.282, ал.1 и ал.2 от НК). Според експерти, реалната цена на якетата е 70-100 млн. (стари) лв., а преките щети за републиканския бюджет от невнесените мита и такси, произтекли от действията на услужливия инспектор, са в размер на 21.063 млн. (стари) лева.Според показанията на Владимиров, дадени пред следствието, случката е следната: по време на неговата смяна сърбинът Милихад Ходжич се явил на граничния пункт не с камион, а с четири таксита, натоварени с якета. Бизмесменът обяснил, че е пренатоварил стоката, защото камионът му (Мерцедес НП 62766) се повредил някъде във вътрешността на страната. Георги Владимиров се смилил на злощастния сръбски бизнесмен, решил да му спести допълнителното ходене по мъките и пуснал камиона да излезе по... документи. В хода на съдебния процес (започнал на 9 юни 1999 г.) обаче подсъдимият Георги Владимиров коренно променя показанията. Според новата му версия, на 17 октомври 1998 г. камионът с якета действително е преминал през КПП-Олтоманци и той по никакъв начин не е правил никакви услуги на Милихад Ходжич. Точно на противоположната позиция са шестимата капепейци, които в съдебната зала отново заявяват (под клетва), че по време на тяхната смяна (която съвпада с дежурството на Владимиров) сръбският Мерцедес изобщо не се е мяркал в района, камо ли да пресичал официално българо-сръбската граница. Съдия Андрей Радев приема обясненията на Георги Владимиров за чиста монета, сваля обвиненията, повдигнати срещу него, и на 19 януари 2000 г. го обявява за невинен. Оправдателната присъда предизвиква оживени коментари (меко казано) сред юристите в града, но честта на пагона е спасена от районния прокурор по делото Милена Славова, която протестира решението на районния съдия пред Кюстендилския окръжен съд.На 23 март 2000 г. делото тръгва на втора инстанция. Прокурор Ангел Байрактарски от Кюстендилската окръжна прокуратура поддържа обвиненията, повдигнати от колежката му Славова, и иска Георги Владимиров да бъде осъден на 18 месеца лишаване от свобода. Според него, присъдата трябва да е условна, тъй като митничарят има чисто съдебно минало. В края на юни 2000 г. е проведено второто (и последно) съдебно заседание по процеса, а на 25 юли 2000 г. Кюстендилският окръжен съд потвърждава решението на районния съдия Андрей Радев: Георги Владимиров е невинен. Мотивът, с който окръжните магистрати бетонират оправдателната присъда, изглежда железен - в съдебната зала е предоставен един изключително любопитен документ. От него става ясно, че на 19 октомври 1998 г. Мерцедес-ът на Милихад Ходжич е влязъл от Македония в България през ГКПП-Златарево. Тоест - скандал няма, защото камионът наистина е напуснал територията на страната, както твърди защитата на подсъдимия. Същинското оневиняване на Владимиров обаче е дело не на друг, а на... шестимата гранични полицаи, от чиито рапорт всъщност тръгва разправията. Пред второинстанционния съд те вкупом се отказват от предишните си показания, тъй като било минало доста време оттогава и те не могли да си спомнят какво точно се е случило. Ето защо в решението си от 25 юли 2000 г. Кюстендилският окръжен съд пише още, че дежурната смяна на Гранична полиция се е отнесла немарливо към задълженията си и не е отбелязала в дневника липсващия камион. И никой не си мръдва пръста, за да види какво точно се е случило на 17 октомври 1998 година. А би трябвало, защото този изключително дребен случай поставя доста сериозни въпроси, които и до днес очакват своя отговор:- Ако камионът с якетата наистина е излязъл на 17 октомври 1998 г. през ГКПП Олтоманци в Сърбия, по силата на каква логика се е върнал в България два дни по-късно, но през Македония? С какво е бил натоварен той и съществуват ли документални белези, че този камион наистина е пътувал между Сърбия и Македония?- Защо прокурорът по делото не е поискал от второинстанционния съд да назначи графична експертиза на документа от ГКПП-Златарево, за да се види дали влизането на скандалния камион не е вписано допълнително?- Ако камионът наистина е напуснал България на 17 октомври 1998 г. и режимът транзит е осъществен, защо му е било на сърбина да декларира обща стойност на товара (по фактура) 1400 г. марки? При положение че той не извършва никакво нарушение на българското законодателство?- Защо не е направена проверка чии са четирите таксиметрови автомобила, с които сърбинът е докарал стоката си на Олтоманци (според първоначалните показания на Владимиров) и защо техните номера не фигурират в нито един от дневниците, описвщи товаропотока на 17 октомври 1998 година? ... След оправдателната присъда на Кюстендилския окръжен съд Георги Владимиров е възстановен на старата си работа, но за кратко. На 13 август 2001 г. легеднарният борец срещу корупцията Емил Димитров (Ревизоро) влиза на бял кон в Агенция Митници и два месеца по-късно Георги Владимиров е изстрелян към върховете на кюстендилската митническа администрация. Със заповед на РевиЗоро през октомври той е назначен за и.д. началник на ГКПП-Гюешево, а случката със сръбския камион окончателно е погребана в архивите.

Facebook logo
Бъдете с нас и във