Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

Рушветчиите в КАТ стават писарушки

Реформата в КАТ е като съдебната - все нещо се предлага, въртят я, сучат я, а тя не се случва. Във вторник (30 август) новият началник на столичния КАТ Богдан Милчев направи поредно показно как се прави реформа у нас. Нахъсаният главен инспектор пое поста през юни и незабавно хвърли в ужас подчинените си, споделяйки в телевизионно интервю идеите си за борба с корупцията. Сега Милчев заяви, че пътните полицаи, срещу които има сигнали за корупция, ще бъдат сполетени от най-страшното за един катаджия наказание - ще бъдат отдалечени от пътя. Вместо да бройкат донори по шосета и магистрали, онези, срещу които има поне два сигнала, ще бъдат премествани на административна работа - ще пишат призовки и ще попълват формуляри, скърцайки със зъби заради всяка пропусната доходна минута на пътя. Нещо повече - методът вече е въведен и за последните три месеца са пренасочени 40 служители.
Нестандартно наказание, както и да го погледнеш. То не е предвидено нито между наказателните, нито между административните санкции, липсва и сред дисциплинарните наказания. Всъщност става дума за акт на вътрешното управление, който бива прилаган като санкция, защото върши работа. Следват обаче някои въпроси: Това ли ще единствената мярка срещу подкупните катаджии? Означава ли тя, че няма да се извършват проверки по получените сигнали или пък те ще бъдат потулвани, което си е чиста проба престъпна дейност? Има ли срок, в който писарушките ще изтърпяват тази санкция, след което ще бъдат връщани на пътя? И вярва ли си Богдан Милчев, че този е начинът за борба с корупцията пред пътните полицаи?
От него впрочем научихме и други интересни неща. Например съветът му към шофьорите вместо да дават подкуп, да си плащат глобите, защото в това да платиш глоба по фиш няма нищо страшно. Например, ако ти фраснат глоба от 100 лв., да си я платиш безстрашно, вместо да бутнеш една двайсетарка на пътния полицай, спестявайки 80 лева. Абсолютна новина за държава членка на Европейския съюз е и намерението на КАТ да започне да глобява и шофьорите, които не спират на пешеходните пътеки. Това ще стане - както винаги под формата на поредната акция, която ще трае ден до пладне и ще се провежда предимно пред училищата за две-три седмици от 1 септември нататък. А към пешеходците Милчев отправи препоръка да сигнализират с високо вдигната ръка намерението си да пресекат.
Иначе новият шеф на столичния КАТ нахвърля доста идеи за трите месеца, откакто зае поста. Милчев, който оглави службата, без да е работил в нея (преди това беше началник сектор Охрана на масови мероприятия към отдел Охранителна полиция в Столичната дирекция на МВР), беше представен от вътрешния министър като човек, който идва заради липсата на контрол и от нуждата да се създаде нов екип в дирекцията. Преди това цялото ръководство на софийската Пътна полиция беше пенсионирано, без да бъдат провеждани никакви дисциплинарни производства или проверки. И хората, които са допускали всичко това, с което Милчев трябва да воюва, бяха удостоени с тлъста пенсия и с отредените от закона още по-тлъсти обезщетения. Столичната дирекция на КАТ се нуждаеше от подобряване на макроклимата, обясни чистката шефът на СДВР Валери Йорданов.
Междувременно Милчев предложи да се създаде спецгрупа в Пътна полиция, която да следи катаджиите, за които има сигнали за рушветчийство, и те да бъдат вкарани в регистър. Още тогава новият шеф спомена, че такива полицаи ще бъдат премествани на друго място. Обсъждала се и идеята пътните полицаи да спират и да проверяват всички коли, които им се сторят съмнителни. Беше обявен и пилотен проект с патрулиране на три полицейски автомобила, оборудвани с камери, които да снимат колите както отвън, така и отвътре.
В края на май Милчев хвърли нова бомба. На пресконференция той призна, че КАТ тепърва ще търси 1500 водачи нарушители, на които трябва бъдат отнети шофьорските книжки. Според думите му няколко хиляди водачи са с присъди и са лишени от правоуправление, но много от тях още разполагат с документите си, шофират спокойно и полицията трябва да ги прибере. Ще наблегнем на специализирани полицейски операции. Подготвям няколко такива. Пътните полицаи ще могат да извършват проверка и на водачите със съмнително поведение - например пътници с качулки, със съмнително облекло или когато на полицаите им направи впечатление, че един и същи автомобил преминава през едно и също място по едно и също време, каза тогава Милчев.
Шефът на столичния КАТ увери, че ще се набляга на борбата с престъпността и на подпомагане на движението. Искам пътният полицай да знае, че той е преди всичко полицай и ще работи на пътя все повече за разкриване на престъпността. Освен че ще работи по Закона за движение по пътищата, пътният полицай ще работи и по наредбите на Столичната община за пресичане на престъпление и подаване на информация. При структурните реформи ще приложа принципа, че трябва да се профилира дейността на отделните групи. Ще се създадат групи само за ПТП, групи само за подпомагане на движението и т.н. Там, където пътен полицай не може да се справи с регулиране на светофарите, ще слиза долу на пътя и ще регулира. Още в първия ден, когато приложихме тази практика, се оказа, че има полицаи, които не могат добре да регулират движението, каза Милчев.
Идеята всички съмнителни коли да бъдат спирани и проверявани обаче беше ревизирана до обещанието максимално да се ограничи безпричинното спиране на автомобили, това да става, когато е извършено нарушение. Милчев оцени структурата на КАТ като много раздута от гледна точка на началници и даде заявка, че тя ще бъде коригирана - ще останат по-малко началници и повече полицаи. Оказало се, че групата за контрол и методическа дейност се състои само от един човек - от нейния началник. А именно тя трябва да реагира на всеки сигнал за корупция, подаден по интернет и чрез телефоните за жалби и сигнали.
В началото на юни при спецакция Палките на автомагистрала Тракия бяха задържани 10 служители от Пътна полиция, рекетирали шофьори по шосетата. Те стояха в ареста 72 часа, повдигнаха им обвинения, а срещу шефа на КАТ в областната дирекция на полицията в Пазарджик главен инспектор Марин Тодоров започна дисциплинарно производство. Той беше отстранен от длъжност и беше разпоредена цялостна проверка на ръководения от него сектор. От разследването стана ясно каква изобретателност проявяват пътните полицаи при прибирането на рушветите - те се оказаха скрити в палките им, оборудвани със специални капачки на винт.
След операцията министър Цветанов обяви, че за да се избегне субективизъм при проверките за спазване на правилата за движение, ще бъдат премахнати катаджийските патрули по магистралите. А премиерът Бойко Борисов допълни, че в бъдеще Пътна полиция ще разчита на видеонаблюдението по магистралата. Освен делото срещу Палките обаче липсва усещане за промяна в навиците на катаджиите.

Facebook logo
Бъдете с нас и във