Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

ЩАСТЛИВИТЕ ОВЧАРЧЕТА НА ЕВРОПА

Съвсем спокойно лидерите на тройната коалиция Сергей Станишев, Симеон Сакскобургготски и Ахмед Доган могат публично да се извинят на своите избиратели и на Брюксел, че в продължение на шест и половина години те и хората им най-грубо са ни заблуждавали как България денонощно хармонизира вътрешното си законодателство с европейското. Макар официално да са във властта от лятото на 2005 г., БСП е поставена в общия кюп, защото червеният отпечатък върху жълто-лилавото управление (2001-2005 г.) се изчерпва не толкова с участието на Димитър Калчев и Костадин Паскалев в първия кабинет на Симеон Сакскобургготски, колкото с десетки задкулисни сделки и законодателни компромиси, сътворени под мъдрото ръководство на Негово Величество и Сокола.
В сряда (25 юли) председателят на Консултативния съвет по законодателство към парламента проф. Красимира Средкова най-сетне се престраши да дръпне завесата и да разкрие пред медиите част от тъжната нормотворческа действителност. В прав текст тя съобщи, че работата на депутатите от 40-ото Народно събрание е под всякаква критика. Тоест - те приемат некачествени нормативни актове, които по никакъв начин не могат да бъдат приложени в практиката и затова се налага често-често да бъдат ремонтирани.
През последната година в Народното събрание са внасяни предимно проекти за изменения на влезли в сила нормативни актове, а не нови законопроекти, съобщи проф. Средкова и веднага подкрепи това свое твърдение с няколко конкретни примера. Данъчноосигурителният кодекс например е обнародван в Държавен вестник през декември 2005 г., но вече е ремонтиран цели 12 пъти. През 2006 г. Законът за устройството на територията е изменян само 10 пъти.
Същата е и съдбата на Кодекса за социално осигуряване. Той бе приет от 38-ото Народно събрание на 2 декември 1999 г., влезе изцяло в сила на 1 януари 2002 г. и досега е променян точно... 44 пъти. Четири от ремонтите са извършени от синьото управляващото мнозинство (до април 2001 г.), а всички останали кърпежи са дело на предишните и на сегашните управляващи.
В интерес на истината в сряда (25 юли) проф. Красимира Средкова не пожела да изрецитира целия списък с калпави нормативни актове и спря тъжната си рецитация със споменаването само на Закона за здравното осигуряване и на Закона за лечебните заведения. За сметка на това обаче тя отдели внимание
на друг много тежък порок
който от 2002 г. насам измъчва българския нормотворец: буквалното преписване на европейските разпоредби. При това - след некачествен или повърхностен превод и без текстовете да са съобразени с националната правна уредба.
В резултат на това възникват сериозни проблеми в правно-техническото оформяне и в структурата на нормативните актове, а доста от текстовете се оказват тромави, многословни и пълни с неуместно употребени термини, заяви проф. Средкова. След което се ожали, че депутатите въобще не им обръщат внимание, защото от ноември 2006 г. до юли 2007 г. тя и колегите й са представили 89 становища по различни законопроекти, но нормотворците са се съобразили едва с 20% от тях, т.е. със 17.8 становища. Във всички останали случаи народните избраници са приемали нормативните актове в такъв вид, в какъвто те са преценили, че е най-добре.
За съжаление статутът и длъжностните характеристики на членовете на Консултативния съвет по законодателство към Народното събрание не им позволява да споделят цялата истина за онова, което се случва в комисиите и в кулоарите на парламента между първо и второ четете на даден проектозакон. Депутатите също мълчат като риби, защото въпреки широко рекламираната си независимост от партийните централи и лидери над тях денонощно виси опасността да бъдат отлъчени от стадото и да заживеят като обикновени данъкоплатци.
Точно поради тези причини нито хората на проф. Красимира Средкова, нито някой от народните представители, нито лидерите на тройната коалиция - Сергей Станишев, Симеон Сакскобургготски и Ахмед Доган, обърнаха внимание на
едно деликатно послание
направено от министъра по европейските въпроси преди два месеца.
На 4 април Гергана Грънчарова заяви, че България изостава в прилагането на европейските директиви във вътрешното законодателство и до 20 юни трябва да бъдат взети сериозни мерки за по-нататъшното изпълнение на най-важния ни ангажимент към ЕС.
Според министър Грънчарова, основните причини за внезапната поява на този проблем били три: неоправдано бавене в изготвянето на законопроектите, недобро разпределение на законодателния график и липса на координация между министерствата. Веднага след това обаче тя побърза да успокои обществеността, че България се намира в златната среда по трасиране на европейските директиви (бел. ред. - каквото и да означава това) в националното законодателство, защото сме били на 22-ра позиция, докато Румъния била пропаднала чак на 27-о място.
Като добавим само, че в момента страните членки на Европейския съюз са общо 27 на брой,
спокойно можем да обобщим
че предупреждението на Гергана Грънчарова се оказа нескопосан опит за манипулация на общественото мнение, защото елементарната аритметика сочи, че въпросната златна среда се намира между 8-то и 20-то място. Тоест там, където по никакъв начин не можем да попаднем, тъй като по данни на Европейската комисия до ден днешен България не е приложила общо... 52 европейски директиви.
В тази сметка трябва добавим и тревогата на Консултативния съвет по законодателство към парламента от механичното превеждане и преписване на европейски директиви в български нормативни актове. Причината е, че философията и принципите на ЕС категорично забраняват не само забравянето, но и преписването на европейските директиви. При това толкова строго, че всяка държава членка на ЕС, позволила си да пришие във вътрешното си законодателство дори половин член или параграф от дадена европейска директива, рано или късно се изправя пред Съда на европейските общности в Люксембург. А там, както много добре е известно, връщат на поправителен само веднъж, след което налагат глоби от порядъка на два-три милиона евро, че и повече.
Никой не знае защо, но поне засега лидерите на управляващата коалиция - Сергей Станишев, Симеон Сакскобургготски и Ахмед Доган, се изживяват като щастливите овчарчета на Европа. Ако целият този законодателен хаос се бе случил в друга бивша социалистическа държава членка на ЕС, примерно - в Полша, Чехия, Словакия или Словения, Европейската комисия отдавна да е стоварила върху й не една, а поне две-три предпазни клаузи.
Явно обаче нашите трима другари притежават странната дарба да облъчват евроекспертите и еврокомисарите до такава степен, че след всяка проверка те да си тръгват от България като зомбирани. И да пишат мониторингови доклади, в които са верни само имената на столицата и на градовете, в които са били на инспекция.
Тъкмо поради тази способност на щастливите овчарчета 14 месеца след влизането в сила на новия Наказателнопроцесуален кодекс и на новия Закон за МВР (съответно - на 28 април и на 1 май 2006 г.) Брюксел все още не е установил, че
реформата в досъдебното производство
претърпя пълен провал.
По същата причина Европейската комисия (ЕК) се прави на разсеяна за поредното отлагане на новия Търговски регистър. Съгласно всички предприсъединителни обещания и фиксирани ангажименти на България този регистър трябваше да заработи още преди две години, но... интересите на партийните фирмени обръчи диктува точно обратното. И резултатът, по данни на някои оперативни и специални служби на МВР, е показателен: от 1 януари до 1 юли 2007 г. в България са регистрирани над 19 000 нови търговски дружества, най-малко половината от които са създадени с една-единствена цел: изграждане на нови схеми за източване на ДДС, съобразени с пълноправното ни европейско членство.
Явно пак, заради очарованието на управляващото трио Станишев - Сакскобургготски - Доган, от лятото на 2005 г. Брюксел се прави на умряла лисица по въпроса със съществуването на т. нар.
Политически съвет на тройната коалиция
Орган, който не фигурира в нито един европейски и български нормативен акт и с който на практика бе възстановена отдавна погребаната (уж) партийна диктатура над държавните и обществените интереси.
Хак да ни е! След като Бог е високо, а Брюксел - далеко. Ето защо поне още едно десетилетие ще си избираме такива управляващи, с каквито разполагаме в момента. Пък после, когато европейските милиарди от структурните фондове се стопят като ланския сняг, отново ще прегърнем... международното положение. И ще увиснем пред вратата на поредния Голям Бял Господар...

Facebook logo
Бъдете с нас и във