Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

Сигурност с вкус на барут

Простичката истина, че нашенските спецслужби са били слепи за шляещия се в чакалнята на бургаското летище терорист, изпъкна особено ярко на фона на заседанието на помпозния Консултативен съвет за национална сигурност (КСНС) към президента Росен Плевнелиев.


Държавният глава свика съвета в четвъртък (26 юли), за да бъде обсъден мониторинговият доклад на ЕК в областта на правосъдието и вътрешния ред. При откриването на заседанието Плевнелиев определи доклада като справедлив, а препоръките в него - като постижими за нашите институции.


Постижими биха били и елементарните мерки за сигурност срещу евентуални терористични актове, каквито обикновено се предприемат на повечето летища. Но не и у нас. Стигна се дотам израелски спецове деликатно да ни предлагат опита си, очевидно шокирани от безсилието на спецслужбите ни. Тези твърдения не са пресилени - Исаак Йефет, бившият шеф на сигурността на националния авиопревозвач на Израел Ел Ал, в прав текст обяви, че службите за сигурност в Бургас са се провалили.


Така или иначе терористите изпълниха безпроблемно пъкления си замисъл. В резултат на това атентатът влезе като извънредна точка в програмата на КСНС, а ден по-рано бе обсъден и в Съвета за сигурност към Министерския съвет. Какъв анализ направил съвета и какви мерки, макар и със закъснение, ще бъдат предприети в бъдеще, поне засега не се разбра.


Това заседание на КСНС обаче ще се запомни освен с извънредната точка в дневния си ред и с това, че президентът Плевнелиев си позволи да отправи някои препоръки по отношение на националната сигурност. Тях обаче той отправи не към своя съвет, а към този на премиера Бойко Борисов. Трябва да се преосмисли ролята на Съвета за сигурност към Министерския съвет, за да се противодейства ефективно на тероризма, заяви Плевнелиев. Според него са необходими действия, които да утвърдят съвета като работещ орган в условията на криза. Президентът отиде по-далеч в препоръките си, като посочи, че трябва да се създадат и помощни органи към тази структура, включително и Национален ситуационен център.


Не бива да се заблуждаваме, че можем да открием елементарно решение и да сведем проблема само до конкретни институции, организации или лица. Необходим е системен подход и системни решения, заяви Плевнелиев. Според него координацията и сътрудничеството между всички институции е от решаващо значение. Имаме тежък проблем със сигурността, отсече той.


Докато президентът дефинираше очевидни истини, народните избранници гласуваха по искания от БСП и ДПС вот на недоверие към кабинета за провала на политиката в сектора Сигурност. Не бе изненадващо, че вотът не мина. За сметка на това станахме свидетели на поредното ожесточено политизиране на залегналите в евродоклада факти и препоръки, което ерозира мечтания консенсус по изключително важни решения за ефективността на националната ни сигурност.


За едно от тях намекна в интервю същия ден бившият шеф на Националната разузнавателна служба (НРС) Кирчо Киров. Основавайки се на професионалния си опит, той заяви, че службите в момента работят на предела на възможностите си. Според него службите са недостатъчно финансирани и не са добре технологично оборудвани. Те са в незавидно финансово положение, отсече Киров. Сред тях е и НРС, от която зависи държавата ни да получава изпреварваща информация за плановете на различни терористични групировки от внедрени агенти.


На предишното заседание на КСНС през април президентът Плевнелиев преотстъпи НРС на Министерския съвет да се занимава с нея. Така че въпросът защо службата не е в състояние да предостави такава информация, каквато би могла да предотврати атентата в Бургас, би трябвало да се отправи към премиера Бойко Борисов и Съвета за сигурност към МС. Именно неговият съвет е упълномощен да анализира рисковете пред сигурността, да планира конкретни мерки в тази посока, да предлага решения, да координира спецслужбите, да дава становище за разпределение на ресурсите...Това е видно от Правилника за функциите, задачите и организацията за работа на Съвета по сигурността към МС, приет още през 2003 година.


Очевидно обаче съветите на премиера и на президента са натоварени по-скоро с функции, гъделичкащи самолюбието им, отколкото да формират реална политика за ефективна национална сигурност. На този фон констатацията на президента, че терористичната атака в Бургас е добре планирана и в ресурсно отношение е добре осигурена, оставя силно горчив вкус. На барут и безсилие...

Facebook logo
Бъдете с нас и във