Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

Сигурността на пътя: 3 В 1, ИЛИ НЕВЪЗМОЖНАТА КОМБИНАЦИЯ

Мрачните цитати от обемистите бюлетини на КАТ отдавна не стряскат никого. Всеки ден през последните 10-15 години от медиите се лее обилна информация за жестоки катастрофи и жертвите по пътищата. Така че едва ли е необходимо да се връщаме чак толкова назад във времето, за да се ориентираме в ситуацията. Според справка на КАТ, с която в.БАНКЕРЪ разполага, през 2004-а в страната са били регистрирани 7076 пътно-транспортни произшествия. При тях са загинали 898 човека, а 8757 са били ранени. През 2005-а катастрофите вече са 7709, убитите 892, а ранените над 9500. А от януари до началото на септември произшествията са 5368, загиналите са 687, а пострадалите 6623. Броят на нарушенията през тази година ще е с около 10% по-голям от миналата. Лошото е, че изключително голям процент от тях се дължи на употреба на алкохол, отбелязва шефът на КАТ комисар Алекси Стратиев.
Ако си сложим розовите очила, под 1000 убити годишно по шосетата може да се отчете като една не чак дотам притеснителна статистика. От Съюза на българските автомобилисти обаче предлагат малко по-нестандартно, но доста показателно сравнение - от 2003-а до септември 2006 г. загиналите американски войници в Ирак са 2667 и са по-малко от жертвите от катастрофи в България.
Нароилите се напоследък какви ли не кампании за популяризиране на безопасното каране очевидно не помагат. Не че има нещо лошо в привличането на известни лица, които да призовават шофьорите да не пият, да си слагат коланите, да внимават... Само че практиката красноречиво доказва, че положителният ефект от подобни инициативи е твърде съмнителен. Като изключим, разбира се, че в тях се наливат доста пари за клипове, спотове, реклами, диплянки, брошури и някой печели нелошо от цялата работа. Тези кампании зачестиха толкова много, че хората започват да губят доверие в тях, тъй като ги приемат за евтин корпоративен Пи Ар, признава пред БАНКЕРЪ Ивайло Борисов от австрийската Хохегер. Фирмата отговаря за програмата Мисли, преди да седнеш зад волана! За реализирането й само до края на годината ще са необходими 50-60 хил. лв., като идеята е тя да продължи до края на 2008-а.
Не би било сериозно целият батак да се приписва единствено на любителите на чашката или да се обяснява с думите, че който си е селянин в живота, такъв си остава и зад волана. Сред причините все по-често се изтъкват и лошата организация на движението, и разнебитените пътища, и съмнителните возила, които се търкалят по тях. Както е модерно да се казва - проблемът е комплексен. Крайно време е в България да се обединят трите елемента, които са решаващи за намаляването на пътнотранспортните произшествия - силно законодателство, навременното и решителното му прилагане и адекватна комуникационна програма, смята председателят на СБА Георги Янакиев.
В действителност корените на проблема трябва да се търсят още при подготовката на кандидат-водачите. С тази задача са натоварени цели три министерства - транспортното, образователното и вътрешното. Транспортното издава специалната Наредба за условията и реда за обучение на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство и условията и реда за издаване на разрешение за тяхното обучение. Образователното пък определя продължителността, учебните планове и дава основните организационно-методически указания за обучението на шофьорите за всяка категория. А за провеждането на окончателния изпит отговарят МВР и транспортното ведомство. При тази сложна организация не е чудно, че координацията е точно като при орел, рак и щука. Поне от година се говори, че сегашните 24 часа практика и 40 часа теория са крайно недостатъчни, за да се обучи до приемливо ниво бъдещият шофьор. Но едва през последния месец трите министерства се усетиха, че е необходимо да има и промени на нормативната рамка и... направиха работна група.
В нея обсъждаме практическата подготовка да бъде увеличена до 30-32 часа, въпреки че моето лично мнение е, че часовете трябва да са поне 36. Най - вероятно ще бъде запазена 40-часовата теоретична подготовка, като се спори и дали да бъде върнат полигонът - обяснява Володя Киров, шеф на изпълнителната агенция Автомобилна администрация към транспортното министерство. - Мога да ви уверя и че ще вземем всички мерки заниманията да се изпълняват действително, а не само по документи. При проверки установихме, че някои инструктори на книга са обучавали кандидати за водачи между 24 и 42 часа за един ден. Има и други нередности, затова контролът ще продължи.
Че злоупотреби има, е повече от сигурно. Според препатили, за да минеш безпроблемно листовките, са достатъчни 200 лева. Малко по-трудно било при практическия изпит, но при достатъчно желание и най-вече финансови възможности всичко се уреждало така, че да се явиш в КАТ с редовен комплект документи за шофьорска книжка.
Отделна тема е липсата на респект у шофьорите от органите на реда. За никото не е тайна, че акт за нарушение може и да има, но срещу скромна сума, може и да няма. Глобите на хартия растат, скромните суми в джобовете на катаджиите също, а не намаляват и нарушенията. В последна сметка 50 на сто от катастрофите в страната са причинени от несъобразена скорост. В Западна Европа този проблем е решен, като по всички основни пътища и магистрали има монтирани електронни радари. Те засичат превишената скорост и правят снимка на регистрационния номер на колата. У нас подобна система вече е монтирана експериментално по възловите кръстовища в София и в края на годината предстои да бъдат отчетени резултатите от въвеждането й. Тогава ще стане ясно дали по този начин може да се повиши събираемостта на глобите или отново някои ще му намерят цаката. За 2005-а държавата е прибрала от провинилите се водачи под 10 на сто от наложените санкции, а по сметки на КАТ несъбраните глоби възлизат на около 30 млн. лева.
Предстои правителството да разгледа и поредните промени в Закона за движение по пътищата, които предвиждат фишовете до 50 лв. да се плащат веднага при подписи и от двете страни. Предимството при този вариант е, че няма да се отнемат точки от контролния талон на провинилия се шофьор. Ако той не е съгласен с наказанието, ще се минава по дългата процедура - издаване на акт и наказателно постановление.
Такива са намеренията на държавата за въвеждането на някакъв ред по шосетата. Оттам нататък ще чакаме статистиката с надеждата, че простаците в България ще стават по-малко.

Над 1.2 милиона души по света умират всяка година при пътнотранспортни произшествия, показват данните на Международната автомобилна федерация. А финансовите щети, нанесени на световната икономика, са за над 518 млрд. долара. В страните с нисък и среден годишен доход (сред които влиза и България) тези загуби се равняват на 65 млрд. долара - сума, която надвишава стойността на цялата получавана от тях чуждестранна хуманитарна помощ. В същото време те дават 80% от всички жертви при катастрофи. Според статистиката катастрофите са втората най-честа причина за преждевременна смърт при мъжете на възраст между 15 и 44 години, непосредствено след вируса на СПИН.

Facebook logo
Бъдете с нас и във