Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

Силата на слабостта...

Страсти и размисли за полицейското насилие

Ако една работа не трябва да се върши, най-добре е да се създаде комисия за нея - ето с такива мъдрости се забавлявахме в годините, когато соцът беше вече като презряла мушмула, а и после, в ранната демокрация, когато трябваше да се размие някоя работа. Оказва се обаче, че днес, когато мушмулата отдавна е паднала, тази мъдрост има своите горещи привърженици. Особено активни в тези дни бяха депутатите от ГЕРБ, които в сряда (1 февруари) предложиха проекторешение за създаване на временна анкетна комисия, която да проучи за случаите на полицейско насилие и опити за политически натиск. Намерението беше споделено от заместник-председателя на ПГ на ГЕРБ Искра Фидосова. В последните няколко дни сме свидетели на изнасяне на различни данни за случаи на полицейско насилие. Редно е да бъдат обединени в една анкетна комисия. Към случаите в Перник и Мировяне предлагаме да бъде прибавен и случаят Бесоолу, за да се да изясни има ли влияние и политически натиск върху действията на правоохранителните органи. Смятаме, че случаят в Перник трябва да се разглежда отделно и предлагаме комисията да се формира на квотен принцип, каза Фидосова.


Според идеите на мнозинството комисията трябва да се състои от 13 народни представители: - шестима от ГЕРБ, двама от БСП, двама от ДПС, един от Синята коалиция, един от Атакаи един независим депутат.


Както можеше да се очаква, именно структурирането на комисията, която трябва да разследва в детайли самоубийството на 36-годишния Стойчо Стоев-Чочо от Перник и инцидентите за извършено полицейско насилие в Мировяне и Скравена, предизвика


разправия в парламентарната зала

Хората Атака обявиха, че ще подкрепят да има временната анкетна комисия, ако в нея участват по равен брой представители на парламентарните групи. Няма да подкрепим предложението за създаване на анкетна комисия с мнозинство от партия, която сама ще проверява своите служители, заяви атакистът Явор Нотев.


Депутатите от Коалиция за България предложиха да има една анкетна комисия за случая в Перник и друга за разследване на останалите инциденти. Предлагаме да не смесваме различни по своя характер престъпления, каза депутатът от БСП Ангел Найденов. Той също предложи комисията да бъде съставена от равен брой народни представители от различните парламентарни групи.


Логично предложенията на опозицията не бяха приети и мнозинството състави комисията така, както искаше. Единствената идея на опозицията, която бе възприета, бе, че срокът й на действие да е един месец, а не 14 дни, както обяви в началото Фидосова.


Квотният принцип при съставянето на комисията очевидно ще върне спомена за презрялата мушмула. Депутатът от БСП Михаил Миков обяви, че събирането на случая в Перник и подмитането му под масата заедно с другите, въпреки че и те сами по себе си не са леки, е опит да бъде смесен с полицейското насилие. Няма начин случаят в Перник да приключи така, както сте го решили, каза Михаил Миков, преди БСП да се откаже от участие в комисията.


Репликата на бившия вътрешен министър Миков ни напомня за драматичната атмосфера в една от последните суперпродукции на известния режисьор Никита Михалков. В нея дузина съдебни заседатели трябва да определят съдбата на чеченски тийнейджър, обвинен в убийство на приемния си баща - руски офицер. Всички доказателства потвърждават вината на обвиняемия, всички заседатели са готови да осъдят младия мъж с изключение на един. По негово предложение обаче се стига до по-задълбочено разследване, което изправя всички пред неочаквани разкрития.


Въпросната суперпродукция се нарича Дванадесет, колкото е броят на заседателите. В нашия случай филмът, който ще се разиграе


под режисурата на ГЕРБ, е Тринадесет

Елементарна сметка показва, че с шестима свои, подкрепени със сигурност от гласа на един независим, герберите наистина могат да заметат следите, както прогнозират Миков и колегата му Ангел Найденов. Ако бъде съставена по този начин, комисията очевидно няма да свърши работата, за която е създадена. Инцидентите в Мировяне и Скравена сякаш са взети от буквар на Българския хелзинкски комитет за полицейското насилие. Самоубийството в Перник обаче няма нищо общо с това явление. Освен ако мнозинството в парламента под сурдинка не признае, че някой от полицаите е гръмнал нещастния Стойчо Стоев-Чочо. И за трите казуса се изискват различни подходи в проверката, които със сигурност ще затруднят максимално членовете на комисията.


Цялата дандания около създаването на комисията изглежда закъсняла и безсмислена. Дори и да повярваме в чудото - че комисията ще достигне до неочаквани разкрития и ще ги оповести, за събитията в Перник вече са наказани двама служители на ГДБОП, в ход е и дисциплинарна проверка на шефа на пернишките антимафиоти Христо Златков. По случая в Мировяне МВР също наказа трима свои служители. Шефът на Второ РПУ Красимир Кръстев получи порицание за срок от шест месеца и е върнат на предишната му длъжност като началник сектор. С порицание за срок от една година е наказан началникът на звеното на икономически престъпления в столичната полиция главен инспектор Борис Митов. А шефът на СДВР Валери Йорданов отнесе мъмрене. Значи единственият вариант да се търси отговорност от още някого, е да се поиска главата на вътрешния министър Цветан Цветанов. А дано, ама надали, находчиво рекъл народът.


Най-вероятно разследването ще поеме плавно към изясняване на въпроса има ли полицейското насилие почва у нас и как да се преборим с този


остатък от мрачното недемократично минало

В тази връзка мнозинството вече декларира насоките си за действие в близко бъдеще. На пресконференция във вторник (31 януари) за реформата в МВР ръководството на министерството подаде силен законодателен пас. Ще бъде въведен стандарт абсолютна необходимост при употреба на оръжие и помощни средства, заяви заместник вътрешният министър Веселин Вучков. Промяната ще влезе в нов текст в Закона за МВР, тъй като над 30 дела срещу България за неправомерна употреба на оръжие от органите на реда са спечелени в Страсбург от жалбоподателите.


Макар тези дела да се отнасят до период отпреди 2004 г., очевидно, че сегашният текст на закона създава проблем. Завършихме текстовете, които ще предложим на Народното събрание. Ще се опитаме да убедим депутатите, че е необходимо да коригираме текстовете в Закона за МВР, така че да въведем този изискван от европейската конвенция стандарт, заяви Вучков.


В сегашния си вид законът за МВР предлага внушителен набор от текстове, посветени на болния проблем за използването на физическа сила, помощни средства и оръжие при изпълнение на служебните задължения от полицията. В чл.72. ал.1 се уточнява, че сила и средства се използват при изпълнение на задълженията, само ако те не могат да бъдат осъществени по друг начин при противодействие или отказ да се изпълни законно разпореждане; задържане на правонарушител, който не се подчинява или оказва съпротива на полицейски орган; конвоиране на лице или при опит то да избяга, да посегне на своя живот или на живота и здравето на други лица; оказване съдействие на други държавни органи или длъжностни лица, включително на контрольорите на Европейската комисия, на които противозаконно се пречи да изпълняват задълженията си; нападения срещу граждани и полицейски органи; освобождаване на заложници; групови нарушения на обществения ред; нападения на сгради, помещения, съоръжения и транспортни средства; освобождаване на незаконно заети обекти, ако им е разпоредено от компетентен орган.


В този вид ЗМВР предлага и богат набор от средства - като се почне от белезници, усмирителни ризи, палки, та се свърши с


бронирани машини и вертолети

Отговорът на въпроса доколко законът ни съответства на международните изисквания е в решението да се въведе стандартът абсолютна необходимост при употреба на оръжие и помощни средства. Условията за употреба на сила и оръжие от полицията е разгледан в чл.3 на Кодекса за поведението на правоохранителните органи, приет с Резолюция на общото събрание на ООН № 34/169 от 17 декември 1979 година. В разпоредбата се установяват два основни стандарта, на които следва да се базират правилата за употреба на сила и оръжие: абсолютна необходимост и пропорционалност. Според Кодекса стрелбата е оправдана единствено и само тогава, когато оръжието се използва срещу лице, извършило или извършващо действия, засягащи живота и здравето на други хора и употребата на оръжие се счита за абсолютно необходима.


Освен това кодексът изисква във всички случаи прилагането и на принципа на пропорционалност при употреба на физическа сила и огнестрелно оръжие. Според него полицията может да предприема само такива мерки, които са съизмерими и пропорционални на благото, застрашено от лицето, срещу което се използват въпросните мерки. Така например по силата на този принцип употребата на огнестрелно оръжие по начин и в обстановка, които могат да застрашат живота на този, срещу когото се използва оръжието, не е оправдана ако става дума за задържане на лице, което е извършило кражба, но не е посегнало другиму.


В международните стандарти са очертани и основните правила в действията на полицията преди, по време и след употреба на огнестрелно оръжие. В хронологичен ред това са легитимиране, предупреждение, запазване на живота и здравето, осигуряване на медицинска помощ, информиране на близките, докладване. Дефинирани са и принципите, на които трябва да се подчинява употребата на огнестрелно оръжие - абсолютна необходимост, пропорционалност, преследване на легитимна цел, забрана за умишлено лишаване от живот.


Европейският съд за правата на човека (ЕСПЧ) също е формулирал общовалидно за всички държави изискване да се предприемат адекватни и ефективни законодателни мерки, които предоставят достатъчна защита срещу отнемането на живот или срещу полицейско насилие. ЕСПЧ неведнъж е размахвал предупредително пръст и на нашите правоохранителни органи да прибягват до сила и до оръжие само когато това е абсолютно необходимо. Европейските магистрати са твърдо на позиция, че използваната сила трябва да бъде строго пропорционална на преследваните цели, да е съобразена с характера на извършеното нарушение и доколко лицето, което се опитва да избяга, например е опасно.


Логично цялата законодателна инициатива ще бъде разнищена в работата на комисията, която ще излезе с конкретни предложения, но не и с категорични заключения за случаите в Перник, Мировяне и Скравена. МВР вече се самонаказа, но както заяви главният секретар на ведомството Калин Георгиев, то няма да си посипе главата с пепел. Още повече, това вече беше сторено през май миналата година. Тогава заместник-министър Веселин Вучков публично призна, че полицейското насилие съществува независимо кой е на власт, това е системен проблем и трябва да се търси първопричината за него.


Тя вече е намерена, има и конкретни предложения. Освен това, макар и миналогодишна, има пепел и върху главата на МВР - майското му признание вероятно ще стане байрякът, под който мнозинството ще стегне редици, запявайки познатия рефрен от прочутото парче Необходимост на Щурците: ...няма участ по-красива и няма изход никакъв, освен да превъзпиташ слабостта си в сила...


А това (ех, Миков, Миков!) означава, че случаят в Перник ще приключи така, както герберите са решили...


nbsp;


nbsp;


nbsp;


nbsp;


nbsp;


Минало незабравимо


И прокуратурата изтръска от миналогодишната прах прословутото звено за работа по случаи с полицейско насилие в държавното обвинение. В новата структура на Върховната касационна прокуратура ще има специален сектор за противодействие на престъпленията, извършени от или срещу полицейски служители, заяви в интервю в началото на тази седмица главният прокурор Борис Велчев. Полицейското насилие има своята специфика и изисква компетентни прокурори, които да ръководят разследванията, а с новата структура допълнително ще гарантираме, че нито един случай няма да бъде подценен, уточни Велчев.


Онези, за които при произнасянето на името на месец май сал люлякът им замирисва, ще припомним, че през пролетта на 2011 г. отново стана дума за това звено в прокуратурата - по време на дискусия на тема Полицейското насилие: генезис, състояние, решения. В нея участваха шефове на дирекции, на Академията на МВР, заместник-председателят на ВКС Гроздан Илиев, заместник главният прокурор Галина Тонева, адвокат Динко Кънчев от Висшия адвокатски съвет, адвокат Маргарита Илиева, директор на правната програма на Българския хелзинкски комитет (БХК), и други експерти. Поводът тогава беше скандалният случай от 23 юли 2010 г. в Кърджали, когато четирима служители на местната областна дирекция нахлуха късно вечерта в дома на семейство Мустафови и причиниха телесна повреда на дъщеря им. Няма полицейски произвол, полицаите са вършели работата си, заяви по този повод вицепремиерът и министър на вътрешните работи Цветан Цветанов.


За всеки случай ВКП заяви, че е взела мерки полицаите никога да не действат като кърджалии. Заместник главният прокурор Галина Тонева обяви, че за подобряване на практиката във ВКП е предвидено създаването на специализиран сектор по дела, при които извършители или пострадали са служители на МВР. Оттогава минаха девет месеца - според фолклора ни - достатъчни един юнак да насуче и сетне да се развърти. Но това явно става само във вълшебните приказки. И в дискусии и комисии...


nbsp;

Facebook logo
Бъдете с нас и във