Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

СКАНДАЛНОТО ОКОЛО КЛИПА НА БОРИСОВ Е ВСЕОБЩАТА СКУКА

Политическите имиджмейкъри (т. е. ваятелите на обаятелни образи) и при тази предизборна парламентарна кампания не посмяха да излязат от калъпа, за да зарадват ушите и очите на драгия телевизионен зрител с нещо свежо. Баналността и скуката с такъв ентусиазъм бликаха от всеки клип, че, колкото и да се съпротивляваше, човек бе принуден да повярва, че всичко що лети, задължително може да бъде сготвено с ориз или със задушени картофи. Без никакви претенции за изчерпателност ето какво съдържаха някои послания, които клетият електорат бе принуден да търпи сутрин, обед и вечер: - избръснати и напомадени ръководители на строеж - с костюми, вратовръзки и жълти каски, невъзмутимо разглеждат чертеж. Но, забележете, около тях не се вижда ни един бачкатор, а жълтият кулокран работи ли работи;- жена в инвалиден стол, зарязана по средата на огромно и стръмно стълбище, замечтано очаква Новото време да спечели, за да я отведе до блока, в който живее, без да е ясно кой и защо я е оставил точно там;- крехък тийнейджър ще гласува за ВМРО, защото били много яки, но сценаристът и режисьорът на клипа изобщо не знаят, че през март 2001 г. точно войводите ядоха здрав бой на площад Александър Невски от разбунтували се таксиметрови шофьори;- БЗНС-НС на Анастасия Мозер бил върнал земята на българина през 1991 г. но в клипа не се споменава и дума за това, че земята я върнаха - на хартия, тогавашният СДС и хората на Милан Дренчев, а по-после я заграбиха най-разноцветни ликвидатори и мошеници;- русоляв здравеняк обяснява, че правилният избор за него бил Стефан Софиянски, защото през 1997 г. той бил смъкнал долара от 3000 на 1500 лева. И нито дума за чудодейната сила, преродила Софиянски от бивш разплакан държавен служител (през червената зима на 1995 г.) в готов на всичко (и с всичко) победител - през синята есен на същата година;- свежо девойче, с широко скроена усмивка, декларира, че ще гласува за червените, защото БСП ми харесва. И как не, след като тя хабер си няма от сърпове и чукове, печати по бедрата заради носенето на минижуп, ембаргови цистерни или празни банкови трезори, в които и с роза да се завърти, човек пак няма какво да закачи. Камо ли да е наясно с неоспоримия факт, че през зимата на 1994-а БСП спечели изборите със същите обещания, но през следващите две години, освен три нули зад българския лев, не натрупа нищо друго. Е, и милиони празни джобове, разбира се...Истината е, че ако целокупният български избирател трябваше да бъде мотивиран от телевизионните послания, отдавна щяха да е ударил шалтера и на телевизионния предизборен шербет, и на политиците. И едва ли би се активизирал дори ако срещу гласа си имаше опасност да получи 10 000 евро в плик. Просто защото малко по-късно тази негова осъзната активност ще му я изкарат през носа. Единственият по-свеж предизборен продукт се появи на пазара едва преди две седмици. Става дума за т. нар. скандален клип на ген. Бойко Борисов, върху който... всички, без да му мислят толкоз, вкупом се нахвърлиха. Кой го бил поръчал, с какви пари го били платили, от къде на къде полицията се използвала за предизборни цели...Какви ли не хули се изхулиха по адрес на авторите на този шедьовър, които - за тяхно щастие - останаха по-незнайни и от незнайния воин. И никой не отрече дребната подробност, че именно в този клип доскорошният главен секретар на МВР ген. Бойко Борисов за първи път позволи на медия публично да оповести, че той лично не е свършил... всички добри дела в държавата. Всъщност, от телевизионерска гледна точка, т. нар. скандален клип е повече от елементарен: ген. Борисов в близък план описва колективното начало в МВР през последните четири години, следват няколко скорострелни актьорски възстановки, обрисуващи опасния делник на българските полицаи, и накрая в стопкадър на генерала и Симеон Сакскобургготски е изписан призивът: Да продължим заедно!. Въпреки че всички се вторачиха в надписите Police (полиция) по гърбовете на ченгетата, истинският агитационен пирон бе визуалното преобразяване и философското израстване на генерала. Окачил романтичния образ на мъжагата от народа в гардероба си, той с тъжни очи и уморен глас се... отрече от всичко, което е бил досега: Аз не съм постигнал нищо. Постигнали сме го заедно с колегите, с тия момчета и мъже, а и бих казал и с много, много жени в МВР. И, ако те не са били така добре подготвени, е нямало да успеем. Така да продължи. Трябва да има тая приемственост. Да няма значение името. Дали е Бойко, Иван, Драган, няма значение. Важното е да се спази този приоритет, това е важното! А в края, когато клипчето се затваря - в още по-едър план на уморения генерал, мъжки глас зад кадър обявява: Да продължим заедно! Твоят глас има значение! Изберете № 6! За първи път тази лента се завъртя на 13 юни вечерта и още на следващата сутрин страстите бяха нажежени до червено. Това било недопустимо, онова било мистериозно, а третото... съвсем непонятно. Официално клипът бил поръчан от Сдружение Развитие и интеграция на етническите общности, регистрирано в монтанското село Брусарци (по фирмено дело № 601 от 24 юли 2000 г. на фирмено отделение на Окръжен съд - Монтана), чийто шеф Тони Страшков Найденов е платил и излъчването му. Сделката е минала през агенцията на рекламния бос Красимир Гергов Пиеро 97, а проверка на Параграф 22 установи следното. През 2003 г. Тони Страшков Найденов печели един от грантовете (до 5000 щ. долара) в конкурса на Отворено общество с мото Граждански инициативи в българското село, като проектът му е озаглавен Повишаване на социалната ангажираност на младежите от община Брусарци за разрешаване на специфичните им проблеми. На същата сесия съпругата на Тони Страшков - Силвия Маринова Найденова, със своето си сдружение Гражданска инициатива за развитие, регистрирано в монтанското с. Василовци (община Брусарци), също печели грант от Отворено общество (пак до 5000 долара), но с проекта си Алтернативни възможности на пазара на труда.След проверката на Параграф 22 стана известно, че оттогава двете неправителствени организации не са имали никакви други публични прояви, а допреди месец Тони Страшков Найденов е издържал семейството си, като е карал такси в Лом. В навечерието на официалното стартиране на предизборната кампания обаче той съвсем изненадващо е уволнен. Злите езици веднага обадиха, че той бил блъснал пешеходец. Но това не е вярно.Просто лицето Найденов е преценило, че трябва да се посвети изцяло на генералската кампания и... толкоз. А колкото до парите, с които са платени изработката и излъчването на клипа, тук загадки също няма. Както вече стана ясно, сценарият е семпъл, а снимането и монтажа на лентата са глътнали не повече от един работен ден и около 2500 лева. Космическите суми за излъчването му в националния ефир на бТВ също не бива да будят съмнение, защото собственикът на Пиеро 97 Красимир Гергов има основен пръст в създаването на частната телевизия и сам на себе си той може да прави каквито си ще отстъпки. Голямата загадка в случая е - знаел ли е ген. Бойко Борисов как ще изглежда лентата в завършения й вариант и предполагал ли е той, че хората, активизирали мотора на агитационното начинание на Тони Страшков Найденов, ще използват за предизборни цели символите на деполитизираната полиция? Първият възможен отговор - да, знаел е, но той звучи невероятно. И причината е съвсем прозаична: ако генералът искаше да се похвали, той щеше да разпореди прожектирането на която и да е операция по разбиването на печатница за фалшиви пари, на нарколаборатория или - в най-лошия случай - на това как първи пристига на кърваво местопрестъпление. Вторият вариант изглежда по-достоверно: той просто се е предоверил на Тони Страшков Найденов и го е оставил да измайстори клипа така, както го вижда - реалният гласоподавател, който знае какво послание би устремило народните маси към избирателните урни. За повечето българи, незапознати с тази мистерия, въпросът е защо, след като още на 14 юни (ден след първото завъртане на лентата) от ЦИК обявиха, че образи на полицаи, както и символи на МВР не може да се използват в предизборни клипове, клипът не беше спрян? Нито от ЦИК, нито от предизборния щаб на НДСВ, нито от любимия на българите генерал? Точно обратното - въпреки че е незаконен, този клип се въртя със страшна сила и през последната предизборна седмица, което говори, че срещу ръжен и народ не се рита. Дори за благото на всеобщата скука...

Facebook logo
Бъдете с нас и във