Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

СЛУГИТЕ НА ТЕМИДА СЕ ТОПЯТ ВЗАИМНО В КОРУПЦИЯ

Фактът, че българската Темида е гола, боса и върти очите си на четири, докато раздава справедливост, отдавна не е тайна за никого. Нито у нас, нито по света. Шестият доклад за оценка на корупцията в България на Коалиция 2000, представен във вторник (17 февруари), се превърна в поредния форум, на който подкупността на магистратите бе претеглена на обществените везни. Любопитното в случая бе, че присъстващите на форума в резиденция Бояна имаха възможност да чуят как съдиите, прокурорите и следователите виждат себе си в корупционното огледало. И то в момент, когато на посещение у нас е мисията на Европейската комисия, която трябва да оцени изпълнението на българските ангажименти по затворената вече преговорна глава Правосъдие и вътрешни работи. Както можеше и да се очаква, резултатите от социологическите проучвания не са особено бляскави. Полицаите, съдиите и прокурорите ни са добре представени в класацията за подкупни служители, в която за пореден път безспорен лидер са митничарите. Едва ли обаче шефовете на МВР, заели се от две години и половина с усилното проветряване на собствената си къщичка, могат да легнат и да заспят спокойно: 59.2% от анкетираните нареждат полицаите сред най-корумпираните. Не по-различно е положението и при съдиите, за които 57,3% от българите категорично заявяват, че не вярват в почтеността им. Други 55.7% от анкетираните пък са убедени, че прокурорите не са сред носителите на високи нравствени добродетели. Положението на следователите също не е много розово, но все пак е по-поносимо в сравнение с отношението към колегите им. За тях са се изказали неласкаво само 49% от анкетираните. По-страшното обаче е друго. От известно време в храма на Темида открито се заговори за корупция, но по един доста особен начин. Анкетирайки над 400 съдии, следователи и прокурори, експертите от неправителствената организация са установили, че печалноизвестната норма на поведение - похвалите за нас, отговорността за останалите, все по-трайно навлиза в магистратския бит. Така например съдиите оценяват следователите и прокурорите като далеч по-корумпирани от себе си. Представителите на държавното обвинение смятат, че по-чисти от тях няма, за сметка (естествено) на следователите и съдиите. За да не останат по-назад, следователите също поддържат правата линия, но с известни уговорки - при нас има корупционни забежки, но при другите те са много повече. Интерес представляват и данните от доклада, според които 70% от анкетираните смятат, че съдиите най-често получават подкупи, за да постановят определена присъда или решение и в по-редки случаи - да прекратят съдебно дело без правно основание. Преобладаващото мнение за прокурорите е, че те се изкушават да вземат под масата, за да уредят прекратяването на дадено наказателно производство, а пък следователите - за да не извършат качествено определени процесуално-следствени действия. Според заместник главния прокурор и председател на Върховна касационна прокуратура Христо Манчев, който участва в обсъждането на корупционния доклад на Коалиция 2000, в България все по-рядко не се задавал въпросът как определени хора са натрупали първия си милион. Според него, една от основните причини за високото ниво на корупция у нас е все още силното участие на държавата в регулирането на икономиката. Заместникът на Никола Филчев посочи за пример приватизацията, където размиването на отговорността между различни ведомства създава проблеми при разследването на сделките. Сред невралгичните пунктове Христо Манчев посочи митниците, които не били овладели все още контрабандата. За това обаче нерядко заслугата принадлежала на висши митничари и полицаи, а понякога - и на съдии. Своето изказване народната представителка от Коалиция за България Татяна Дончева посвети на един проблем, за който Параграф 22 от две години пише най-редовно. Става дума за липсата на надеждна статистика, която да отчита противодействието на корупцията и борбата с престъпността. Според нея, едно престъпление трябва да се смята за разкрито едва след като делото бъде внесено от прокуратурата в съда с обвинителен акт. Татяна Дончева недоумява по друг повод: как е възможно съдът да не вярва на експертизите, правени в Научния институт по криминалистика и криминология (НИКК) на МВР и това да води до отлагане на конкретно дело. Тук депутатката явно визира процеса срещу несебърския наркобос Димитър Желязков (Митьо Очите). На 10 февруари съдебният състав нареди независима експертиза на газовите пищови, с които Очите и двамата му апапи бяха арестувани на 2 февруари. Според експертите на НИКК, тези пищови са преработени в бойни и при стрелба от упор с тях могат да се убиват хора. Съдът обаче прие тезата на адвокатите, че има конфликт на интереси, тъй като НИКК е в системата на МВР, а клиентите им са пратени на съд по бързото полицейско производство. Голямото достойнство на документа, разработен от Коалиция 2000, при това признато от всички участници в обсъждането, е, че екипът не се ограничава само със събирането и анализирането на социологическата информация, а предлага и конкретни идеи за по-нататъшното реформиране на съдебната система. Най-радикалните идеи, лансирани в доклада, са свързани с представителите на парламента във Висшия съдебен съвет и с процедурата, по която те се избират. Според действащата нормативна уредба, висшият кадрови орган на съдебната система се състои от 25 души. Единадесет от тях се избират от съда, прокуратурата и следствието, а единадесет от Народното събрание. Останалите трима - главният прокурор и шефовете на Върховния касационен съд и на Върховния административен съд, са членове на ВСС по право. Вариантите на Коалиция 2000 са два - или парламентът да остане без свои хора във ВСС, или да избира представителите си с квалифицирано мнозинство. И тази година на дежурната тема - мястото на прокуратурата и следствието - бе отделено предоволно внимание. Според експертите на Коалиция 2000, те щели да работят далеч по-ефективно, ако станат част от изпълнителната власт. Обвинението можело да бъде приютено в Министерството на правосъдието под формата на Национална служба Прокуратура, а в нея да бъдат включени още... НСБОП, Агенцията за финансово разузнаване и Агенция Митници. Колкото до идеята за следствието - там революцията не се състоя, защото бъдещият й вид отдавна е известен - самостоятелна служба в системата на МВР. Така, както беше и по времето на социализма.Извечният конфликт на интереси - подчинени разследват своите началници, според експертите на Коалиция 2000 може да бъде решен по американски образец: чрез създаването на алтернативната институция независим прокурор, който ще има право да разследва висши представители на изпълнителната власт и да повдига обвинения срещу тях. Какъв е смисълът сегашното независимо държавно обвинение да бъде подчинявано на изпълнителната власт, а на негово място да се създава нова независима прокурорска институция - един Господ знае. По-неприятното е, че напъните за реабилитиране на социалистическата конституция, действала до 1991 г., не се изчерпват само с връщането на следствието в МВР. Анализаторите на Коалиция 2000 са на мнение, че председателите на двете върховни съдилища и главният прокурор трябва да се избират от парламента с квалифицирано мнозинство и да отчитат дейността си пред него. Никой обаче не се сети да предложи идеи за законови гаранции, че тримата големи в съдебната власт няма да станат заложници на определени политически пазарлъци и задкулисни игри. И още една дежурна тема е засегната в доклада на Коалиция 2000: задължителните промени в Наказателния кодекс, които трябва да повишат ефективността на борбата срещу прането на мръсни пари и корупцията. За пресичане на съдебния алъш-вериш се разчита и на бъдещи поправки в Наказателнопроцесуалния кодекс. Интересно звучи предложението за разширяване на случаите, при които не се извършва предварително разследване, като съдебното дело можело да се образува директно по жалба на пострадалия. Не са за пренебрегване и идеите за въвеждане на крайни срокове, след които е недопустимо внасянето на делото в съда, както и ограничаване правото на прокурора да изменя обвинението в хода на съдебното производство. Юристите на Коалиция 2000 са на мнение, че по по-голяма част от гражданските дела трябва да бъде въведено двуинстанционно производство. Стане ли това, с мъките на гражданите е свършено и на никого няма да му се налага да се влачи с години из съдилищата за елементарен имуществен спор. Като традиционни гнезда на корупция бяха фиксирани производствата по вписванията в търговския регистър и по несъстоятелността. Твърди се, че там почти всяко съдийско действие е мотивирано от съответно заплащане, но досега никой не се е осмелил да види за какво наистина става дума. На критика е подложена и системата на принудителното изпълнение, където корупционният натиск, по мнението на самите съдии, е огромен. Изход от ситуацията е чешкия вариант, при който съдия-изпълнителите са частни лица, които имат конкретна финансова изгода от по-бързото осребряване на имуществото на некоректните длъжници.Интересно е колко от тези предложения ще бъдат превъплътени в реални законови текстове. В този смисъл ситуацията бе обобщена от синята народна представителка Екатерина Михайлова, която е сред основателите на Коалиция 2000. Бившата лидерка на СДС коментира, че е крайно време политиците и магистратите да покажат, че правят нещо по въпроса за борбата с корупцията. Иначе, току-виж след година, при представянето на следващия доклад, Темида да се огледа и да възкликне: Я, че аз пак съм в тия...

Facebook logo
Бъдете с нас и във