Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

СМЪРТТА НА ОКТОПОДА

Едва ли обикновеният данъкоплатец знае кога проблемът с организираната престъпност престава да е проблем. Вината за това невежество обаче не е в правната неграмотност на милиони редови българи. Напротив - колкото и любознателен да е човек, дори по 200 книги и 500 вестника на ден да поглъща - той и ред няма да срещне по темата. Причината е, че решението на въпросния проблем никъде не е написано и не съществува като готова формула. За да достигне до него, човек трябва внимателно да следи поведението на борците срещу организираната престъпност и да анализира всяка тяхна стъпка. И накрая, когато подреди мозайката, с изненада ще установи, че... октоподът не само е мъртъв, ами трупът му отдавна е вкочанен до мумифициране. Големият сигнал, че за българското мекотело (за октопода става дума) трябва да се говори само в минало време, е неоспоримият факт, че вездесъщият главен секретар на МВР престана да облита страната като Батман и денонощно да разбива престъпни структури и организирани банди. От близо два месеца насам ген. Бойко Борисов сякаш е друг човек - умерен и неподвластен на емоциите, който наистина се държи като главен секретар на министерство, а не като командос за бързо реагиране. Другият сигнал, че борбата с мафиотизираната ни организирана престъпност е приключила, а МВР преминава на качествено нов и по-висок етап от своето развитие, е рязката промяна в поведението на министър проф. Георги Петканов. Той тутакси зае медийната ниша, опразнена от ген. Борисов, и започна да разяснява едно-единствено нещо - в каква точно структура ще се превърне (до края на годината) повереното му ведомство. Особено след като на бял свят се появи дългоочакваната Генерална дирекция на полицията, обединяваща в себе си сегашните национални служби Полиция, Жандармерия, Гранична полиция и Борба с организираната престъпност. Тази Генерална дирекция естествено ще бъде под командването на ген. Бойко Борисов и това, според министър Петканов, е най-голямото доказателство, че той и хората около него нямат никакво намерение да освободят МВР от присъствието на Борисов. Две са големите доказателства, че българският октопод (сиреч мафията) наистина е прочетен вестник.Първото се крие в онова, което се случва (и ще се случва) във вътрешното ведомство и което може да бъде обобщено с няколко думи: цивилният политически кабинет (министър и заместник-министри) превзема тотално властта в МВР, избутвайки на мно-о-о-го заден план кадровото офицерство. На 5 февруари парламентът прие поредните поправки в Закона за МВР, с които на практика беше променен и Законът за специалните разузнавателни средства (ЗСРС). Само с едно-единствено изречение: в ЗСРС думите секретар на МВР се замества с думите заместник-министър на МВР. Оттук нататък те (заместник-министрите) вече имат право да подписват искания и технически разрешения за използването на специални разузнавателни средства, да предлагат хора за наказания, уволнение и за награди, да издават заповеди за използване на авиационното звено на МВР (то е в състава на жандармерията). Иначе казано - цивилните замове на министър Петканов, които са подчинени единствено на него, тихомълком бяха въоръжени с такива оперативни правомощия, каквито не би трябвало да им се полагат. Стига концепцията за политическото ръководство на вътрешното ведомство като средство за граждански контрол, (приета от Народното събрание със Закона за МВР през 1997 г.) да интересуваше някого днес. А когато цивилни новобранци в занаята подменят униформените стари пушки - нещата са ясни: на престъпния фронт всичко е спокойно и нужда от висококвалифицирани професионалисти няма. Точно в тази посока са насочени и идеите на Петканов за създаването на споменатата вече Генерална дирекция. Защото всичко онова, което остане извън нея структура, също ще бъде подчинено я на заместник-министрите, я лично на министъра. Включително и три от най-секретните МВР-структури: Националната служба за сигурност, Дирекция Оперативно издирване (ДОИ) и Дирекция Оперативно-техническа информация (ДОТИ). На простичък български език това означава, че цивилните слагат ръка на контраразузнаването, на външното проследяване и на специалните разузнавателни средства (подслушване, филмиране и т.н.). Откъде идва увереността, че именно така ще се случи? Никъде досега министър Петканов не е споменавал и дума по въпроса, че директорът на новата Генерална дирекция на полицията ще е едновременно и главен секретар на МВР. Което означава, че в бъдещия ремонтиран Закон за МВР такава длъжност просто не се предвижда да има.Второто голямо доказателство за обезвредения октопод е фактът, че министър Петканов публично взе да обяснява как спазването на Закона за специалните разузнавателни средства (СРС) вече не е толкова важно и че всичко в тази посока се урежда с няколко изречения, надраскани едва ли не на хвърчащ лист. На 23 февруари (неделя), когато проф. Петканов (май) за последно разчистваше Гном-овете по пътя си към цивилното бъдеще на МВР, в ефира на Дарик радио той заяви следното:С оперативното дело се запознава съдът и той дава разрешения за СРС, а не министърът на вътрешните работи. Делото е в Силистра или в Бургас и тамошният оперативен работник и председателят на съответния окръжен съд разглеждат това дело и последният дава разрешение за СРС. С други думи, оперативните дела не минават през министъра, за да се запознае цялостно с казуса, и не той дава разрешението, а разрешението се дава от председател на окръжния съд. Оттук нататък делото минава през още две инстанции и накрая идва при министъра. Подписът на министъра има значение с оглед на това, че той се разпорежда до съответната техническа служба да започне прилагането на СРС. Подписът на министъра има значение за тази служба. Разбира се, министърът е натоварен да осъществява общ контрол по отношение на прилагането на СРС. Аз чета искането и мотивите и това са 3, 4, 5 изречения. От тях правя изводи дали да се разпоредя, или не. Оперативното дело, детайлите, подробностите, основанията, доказателства, данни - те не се съдържат тук.... Ето, черно на бяло, какво казва Законът за специалните разузнавателни средства по същия въпрос:Член 14, ал.1: За използване на специални разузнавателни средства се изготвя мотивирано писмено искане от съответния ръководител на органите по чл.13, ал.1, съдържащо:1. пълно и изчерпателно посочване на фактите и обстоятелствата, даващи основание да се предполага, че се подготвя, извършва или е извършено тежко престъпление, които налагат използването им;2. пълно описание на извършените до момента действия и резултатите от предварителната проверка или разследването;3. установъчни данни на лицата или обектите, спрямо които ще се използват;4. срока на ползването;5. оперативните способи, които следва да се приложат;6. упълномощеното длъжностно лице, което да бъде уведомявано за получените резултати....А кога, задава си въпрос средностатистическият българин, един силов министър може да си позволи подобно пренебрежително отношение към така описаните изключително строги законови разпоредби? Само тогава, отговаря си веднага той, когато става дума за провеждането на рутинна профилактика. Която е призвана да вкара в правия път някоя случайно кривнала мутричка, а не вещае разгром на високоорганизирана престъпна групировка, сраснала се с изпълнителната и съдебната власт.Да е чувал някой от началото на годината за разбита престъпна групировка, занимаваща се с пране на мръсни пари, наркотрафик, търговия с бели робини и контрабанда? Няма такова нещо. И скоро май няма да има. Защото българският октопод умря. Мир на праха му.

Facebook logo
Бъдете с нас и във