Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

СУДАНЕЦ ЗАВЛИЧА ЕЪР ПРИСТА С ОСЕМ САМОЛЕТА

Почти половин метър дебелина достигнаха папките по следственото дело на обявената в несъстоятелност държавна авиационна фирма Еър Приста ЕООД - Русе, съобщи Петър Георгиев, шеф на Окръжната следствена служба в дунавския град. Той обаче не пожела да назове точните обвинения и резултатите от предварителното производство по случая. До момента се разследва едно лице, но не е изключено броят на замесените да нарасне.Скандалът около Еър Приста избухна преди малко повече от три години, когато се разбра, че осем, отдадени под наем, самолета Ан-2 на българската фирма са задържани от наемателя им в Судан. В африканската страна се губят още и следите на бензиновоз и цистерна на Еър Приста.Осемте самолета са били изпратени да работят по договор в Судан през 1995 г. за фирмата AGROCHEM Ltd на суданския гражданин Кемал Ел Джак. През 1998 г. Кемал Ел Джак престанал да плаща наема и другите си задължения към русенската фирма, които са достигнали над 69 000 щ. долара. Суданецът обаче продължил да ползва самолетите.През 1999 г. Еър Приста беше обявена в несъстоятелност.Според ревизионен акт на Министерството на финансите N151 от 1 януари 1998 г., при отдаването на самолетите на Еър Приста под наем не са изпълнени изискванията по клаузите, заложени в основния договор. Известно е, че чуждестранният контрагент AGROCHEM Ltd в Судан има предмет на дейност авиохимическа обработка със самолети, пръскане на памук, жито и борба с вредители. А за какво на практика са използвани българските самолети там, един Господ знае.Според ревизионния акт, нарушител е бившият директор на Еър Приста Георги Русев Кьосев. Той сключил анекси към основните договори със суданската фирма при финансови условия, увреждащи интересите на Еър Приста. Това довело до големи загуби за фирмата, твърдят ревизорите.В резултат на подписаните от Кьосев анекси не са платени 135 906 долара, които са се превърнали в несъбираеми вземания, след като судански арбитраж се е произнесъл по спора между двете фирми. Кьосев е подписал от името на дружеството, с което е навредил на интересите на България, съгласявайки се с по-ниска цена, констатират проверяващите.Ревизията е установила и други загуби на Еър Приста. Още 19 851 долара са пропаднали от 18-процентната лихва върху фактурната стойност на закупени системи, заплати за втори пилоти в Судан, както и от данък върху оборота от 5% за чуждестранния контрагент там.Не са изплащани и работни заплати на работниците и служителите на Еър Приста в периода май 1995 - декември 1997 г., като тези задължения са в размер на 26 728 лева. Заради това седем служители на Еър Приста са завели изпълнителни дела срещу фирмата. А Георги Кьосев дори представял фактури за сметка на Еър Приста за ремонт и гуми на личния си автомобил, разкрили ревизорите.След обявяването на Еър Приста в несъстоятелност правата й върху техниката бяха прехвърлени на държавното дружество Балкан Агроавиация АД. Суданските власти обаче отказали на изпратените български чиновници достъп до въпросните самолети, пише в писма на ръководството на Еър Приста до министерствата.Така единственият възможен вариант България да потърси загубената си в Африка собственост е това да бъде направено официално от Министерството на транспорта като принципал на фирмата.

Facebook logo
Бъдете с нас и във