Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

Свирепо настроение срещу шофьорите

Свирепо настроение е обхванало народните представители. Нищо друго освен репресия не виждат очите и умовете им. Поне така изглежда от промените в Закона за движението по пътищата (ЗДвП), които минаха на първо четене в парламента...


По същия начин, по който депутатите изненадващо гласуваха да се увеличи максимално допустимата скорост по магистралите, миналата седмица те подкрепиха нови промени в закона. Една от тях предвижда да се взима книжката на шофьора за един месец и да плаща глоба от 200 лв. само за преминаване на червен светофар. Отсега можем да си представим как това предизвика бум в рушветите. А също колко трудно би било доказването на подобно нарушение поради липсата на достатъчно прецизна техника, която да засече кога точно е преминал водачът в краткия промеждутък от 2 секунди между жълто и червено.


Друга интересна промяна в закона, която бе приета на първо четене, е изискването шофьорите да плащат веднага за медицинските изследвания при кръвен тест. Ако това положение бъде узаконено, то означава да се направят промени в сега действащата Наредба 'b9 30 на МВР, която датира от 27 юни 2001 година. Тя регламентира процедурата за проверка на пияни шофьори. Според наредбата шофьорът трябва да плати за кръвния тест едва след като получи акта си от КАТ и преведе сумата, с която е глобен. В такива случаи обаче процедурата по обжалването на наказателното постановление може да продължи с години и така плащането да се проточи.


Изследването на кръвта е задължително за шофьори, при които дрегерът е показал концентрация на алкохол над 1.2 промила, тъй като те се подвеждат под наказателна отговорност. В момента разходите за кръвни проби, за които се плащат по 15 лв., се калкулират към разходите по делото. Но към тази цена не са включени консумативите, а само трудът на медиците. По всяка вероятност с предстоящата промяна на тази наредба цените ще се завишат до 40-50 лева. Но ако се окаже, че резултатът от изследванията е отрицателен, тогава ще трябва да се връщат парите на набедения шофьор.


Драстично се увеличава и наказанието за онези, които отказват да им бъдат направени тестове с дрегер или да им се вземе кръвна проба. Според сега действащата законова норма водач на моторно превозно средство, трамвай или самоходна машина, който откаже да му бъде извършена проверка с техническо средство за установяване употребата на алкохол или упойващи вещества или не изпълни предписанието за медицинско изследване на концентрацията на алкохол в кръвта му, се наказва с лишаване от право да управлява моторно превозно средство, трамвай или самоходна машина за срок от 12 до 18 месеца и глоба от 500 до 1000 лв . Взимат се и 12 точки от контролния талон. Поправките в закона предвиждат в същата ситуация паричната санкция да скочи на 2000 лв., а нарушителят да остане без книжка за две до три години.


И за по-леките нарушения също се залагат по-високи глоби. В момента при съдържание на алкохол в кръвта на водача от 0.5 до 1.2 промила наказанието за него е от 200 до 500 лв. и вдигане на книжката на трупчета от един месец до една година. Сега се повишават и долната, и горната граница на това наказание, като паричната санкция ще варира между 500 и 1000 лв., а книжката ще се отнема за период между 6 и 12 месеца. Според проекта за нов Наказателен кодекс (НК), лансиран неотдавна от Министерството на правосъдието, драстично завишение ще има и на присъдите за шофиране в пияно състояние. В случаите, когато в кръвта на водача е имало концентрация на алкохол над 1.2 промила, се предвиждат до три години затвор при наказанието до една година в момента.


Целта на тази и други промени в Закона за движение по пътищата, заявена от техните вносители, е похвална - намаляването на катастрофите и убийствата на пътя. Според един от вносителите - депутата от ГЕРБ Станислав Иванов, броят на загиналите на пътя от 2009-а насам е намалял с около 500 души. По данни на Държавно-обществената комисия по безопасността на движението по пътищата през 2011 г. загиналите в автопроизшествия са били 657 души при 776 жертви през 2010 година. От началото на тази година до 16 май загиналите в катастрофи са 171 души.


Въпреки че броят на загиналите в България намалява, все още страната ни е в първата десетка по брой на загинали при пътни произшествия в Европа. Проучване на Световната банка сочи, че средногодишно в България стават около 80 хиляди катастрофи, при които умират около 1000 души, а 10 хиляди са ранени. Както се вижда, данните на финансовата институция се разминават с българската статистика. Прогнозите на ООН пък показват, че до 2020 г. пътнотранспортните произшествия ще заемат трето място сред причините за смъртност в света.


nbsp;


Всяка година в ЕС около 35 000 души загиват на пътя. Европейският парламент иска да намали броя на жертвите наполовина до 2020 г. чрез по-строги мерки срещу шофиране след употреба на алкохол. Затова в своя резолюция депутатите насърчиха страните членки на ЕС да въведат Алколокс - устройство, което блокира запалването на двигателя на колата, ако водачът му е пил повече от допустимото. За целта шофьорите трябва да издишат в уреда на принципа на дрегерите и едва след успешен тест колата може да потегли. Подобна практика е въведена в Съединените щати, Австралия и Канада, в Швеция и в някои от европейските страни като част от програми за превенция при шофьори, които вече са залавяни да карат пияни. Препоръчва се и нулева ставка на алкохол за начинаещите шофьори през първите две години след получаване на свидетелството за управление. За професионалните шофьори се предвижда да нямат право да сядат зад волана дори и ако са изпили и незначително количество алкохол.


nbsp;


Тридесет мотористи вече патрулират по основните улици на София от началото на тази седмица. Основната им задача е да следят в движение за всякакви нарушения - хулигански прояви, засичания, неправилно изпреварване, съобщи шефът на КАТ - София, Богдан Милчев. Те се движат по двама в екип, като този тип контрол ще продължи до есента. Мотопатрулите използват десет основни трасета, сред които - Околовръстен път, бул. Сливница, Цариградско шосе, Ботевградско шосе, Васил Левски, Тодор Александров, Дондуков, Христо Ботев и др. Предимството на моторизираните полицаи е, че могат да застигнат нарушителите в тежък трафик. Това, че са по двама, им дава възможност да санкционират нарушения, които не са документирани с техническо средство - засичане, агресивно шофиране, отнемане на предимство. При констатиране на нарушение единият служител на реда ще съставя фиша, а вторият ще е свидетел. Мотопатрулите биха били добър начин за контрол на пътя и в други градове, но освен столицата няма други места с достатъчно полицаи на мотори.


nbsp;


nbsp;

Facebook logo
Бъдете с нас и във