Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

Свръхочаквания за новия Закон за МВР

Проектът за нов Закон за МВР предизвика неочакван ентусиазъм още преди да е публикуван. От ведомството още нямат яснота кога ще стане това, но изтеклата в медиите информация през миналата седмица и досегашните изявления на полицейски шефове начело с министъра Цветлин Йовчев звучат окуражаващо. С предупреждението, че изготвените вече текстове са в твърде суров вид и неминуемо ще претърпят корекции. А корекциите в законодателството често са решаващи, особено в българското.


Досега проектът беше обсъден два пъти при закрити врата - веднъж с шестте синдиката на служители в министерството и втори път с експерти в сферата на сигурността, представители на неправителствени организации и на научната общност. Всички те могат да дадат писмени становища, а до 15 септември проектът трябва да бъде внесен за обсъждане в Министерския съвет. И макар срок за внасянето му в Народното събрание да не беше посочен, в МВР вече отчетоха успех. Отделни несъгласия се появиха, но отзивите като цяло са добри, смятат във ведомството. Ръководството на министерството пое и ангажимент да отрази всичките искания на синдикатите, които не противоречат на нормативни разпоредби.


Посочени бяха и четири основни причини за приемане на изцяло нов закон. Първата е извеждането от министерството на службите НСС (обособила се в ДАНС), ГДБОП (вляла се в нея)и ДАТО (минала към Министерския съвет). Втората е нуждата от обособяване и разделяне на функциите на политическото и професионалното ръководство на ведомството. Третата причина е необходимостта от определяне на ясни критерии за кариерното развитие на служителите. Четвъртата - разделянето на Главна дирекция Полиция на две - Криминална полиция и Охранителна полиция.


Вътрешният министър Цветлин Йовчев подгря очакванията още в първата половина на юли. Представяйки плана си за реформи, той предложи запомнящи се примери и реплики. Йовчев призна, че над 30% от състава на МВР (в една областна дирекция - 46%)е администрация, която не се занимава с преките задачи на министерството. От 58 255 щат около 19 000 били чиновници. Още с оглавяването на министерството Йовчев определи като несвойствена дейност охраната на частни имоти, офиси и домове от службите СОД в страната. Те трябвало да пазят само обекти на ведомството или да изпълняват задачи на улицата, но не и да работят като пазачи на сгради. Силовото ведомство не трябвало и да се занимава със социални дейности като поддръжка на почивни бази, столове, барчета и т.н.


Размахът на вътрешния министър изглежда впечатляващ. Той вече подписа заповед, с която забрани всички дарения за ведомството освен от тези чужбина при изпълнение на съвместни проекти или получаване на техника от партньорски служби. Така куражът на предшественика му Цветан Цветанов да отреже като дарители частните лица избледня. С новата редукция това право беше отнето и на държавните и общинските структури и дружества. Като част от законодателната си програма Йовчев посочи и приключването на законодателната уредба на спецслужбите. До ноември трябва да бъдат готови общият закон за службите за сигурност, както и трите устройствени закона за отделните им структури - Националната разузнавателна служба, Националната служба за охрана и Военна информация към Министерството на отбраната.


Чест прави на Йовчев, че призна за чисто професионалните проблеми в прилагането на СРС. Той каза, че възможностите са ограничени, техническата служба е пренатоварена, което води до големи закъснения и до загуба на информация. Срещу възможността за подслушване на 1250 телефона едновременно стоели 3-4 пъти повече заявки. Оттам и решението да се въведат квоти за всяка една от структурите, поръчващи СРС - прокуратура, ДАНС и МВР. Целта е заявките да намалеят до разумни равнища, да се изпълняват по-бързо и ефектът от тях да се увеличи. Нещо, което едва ли обаче ще бъде прието еднозначно, тъй като ведомството просто няма право да ограничава с вътрешни правила законови правомощия на съда, прокуратурата и ДАНС. Във всеки случай проектът за изготвяне на закон за ДАТО също е с фиксирана дата - 15 октомври.


На добър прием се радва и заявката за въвеждане на граждански патрули срещу битовата престъпност в малките и отдалечените населени места. Съществувалите по соцвремето доброволни отряди предизвикват обяснима носталгия с оглед вилнеещите безнаказано крадци. Пенсионирани полицаи и военни ще получат карти на извънщатни служители на МВР и ще работят в сътрудничество с редовните служители. Преразпределението на усилията включва и самото ведомство, тъй като при 53% кражби в общата картина на престъпността, по тях работят едва 8% от състава на МВР. Йовчев сложи и норматив на оперативните работници - всеки от тях ще трябва да води на отчет поне по четири разработки и да има най-малко четирима секретни сътрудници. В добавка министърът се зарече да сложи ред в разходите на ведомството, тъй като контролът по харченето е слаб или изобщо липсва.


Към всичко това трябва да бъдат добавени куп други нетърпящи отлагане дейности, за повечето от които също са определени срокове до наесен - промени в правилниците за прилагане на законите за МВР и за ДАНС, включително и въвеждане на наредба за взаимодействието между тях, и корекции в действащите наредби, инструкции и заповеди; подготовка на инструкция за работа на органите на досъдебното производство в МВР по разследване; изготвяне на карта на престъпността с цел ефективно планиране на действията срещу нея; промени в системата за отчитане на постигнатите резултати, в организацията на работата и в управлението на човешките ресурси. За капак Йовчев е решил и да превъзпитава своите подчинени с разработване на програма за интегритета им в министерството. Ще бъдат провеждани периодични изследвания за лоялност, включително и чрез проверка с детектор на лъжата, и ще има програма за формиране на принадлежност на служителите към определени ценности и принципи. С цел повишаване на общественото доверие пък ще има повече прозрачност и засилен пиар.


Че структурните и организационните промени в МВР вървят на пълни обороти, стана ясно и от изявление на главния секретар на МВР Светлозар Лазаров в началото на седмицата. Той обяви, че главна дирекция Национална полиция, която трябва да бъде разделена на Криминална полиция и Икономическа полиция, ще даде ход на още четири нови структури. Освен отдел за борба с конвенционалната престъпност ще има отдел за разследване на престъпления с висока степен на обществена опасност (изнудвания, отвличания, престъпления с общоопасни средства и др.), отдел за наркоразпространението и отдел за противодействие на финансови престъпления (митнически и акцизни измами, укриване на доходи и ДДС, пране на пари). Лазаров изрично поясни, че тези нови звена ще поемат работата на изведената от министерството ГДБОП. Главният секретар обяви, че е дал срок на всички областни директори да си изчистят териториите от т.нар. криминални предприятия. От тях се очаквали много точни и конкретни действия по линия на контрабандата, повече полиция, държавност, респект и много тясна връзка между криминалния анализ и криминогенната обстановка.


nbsp;




Принципно несъгласие с проекта за нов Закон за МВР изрази засега само един от шестте полицейски синдиката. В своя позиция Синдикатът на служителите на МВР (ССМВР)обяви, че се е запознал подробно с проекта, изразява своята и на синдикалните членове неудовлетвореност от него и смята, че въпросът за приемането на проект на нов ЗМВР остава открит. Аргументите на синдикалистите обаче не са срещу предложените промени, а защото много от трудовите и социално-икономическите проблеми на служителите не намирали решение в текстовете на проекта. Създадените очаквания и нагласи бяха в посока разработването на проект, който да отговори на социално-икономическите, трудовите и синдикалните нужди на служителите, както и да способства за нормативната регламентация на едни по-ясни условия на труд, заявяват от ССМВР. И подчертават, че не споделят хвалебствените и еуфорични мнения, изразени по отношение на новия проект в публичното пространство от страна на някои лидери на други синдикални организации в МВР.





nbsp;



Вътрешният министър Цветлин Йовчев изглежда решен да направи неща, които предшествениците му не смееха дори да споменат като проблеми. В сряда (21 август) Йовчев обяви, че МВР ще дари стотици свои имоти на общините, а четирите търговски фирми на ведомството ще бъдат ликвидирани.



Имотите, които МВР ще прехвърли безвъзмездно на местната власт, са 469 на брой, но от Националното сдружение на общините очакват черно на бяло пълния списък с тези от тях, от които ведомството иска да се освободи. Процесът по съгласуване на прехвърлянето вече е започнал, като някои от общините сами са поискали да получат сгради на МВР с отпаднала необходимост.



Решено е и ликвидирането на търговските дружества, собственост на МВР - Безконтактни мултиплексорни вериги, Проинвекс и Радиоелектронни системи. Йовчев посочи изрично, че е взето решение за ликвидация, а не за приватизация - за да не ни обвинят, че искаме да ги дадем на наши хора. Ще бъде закрито и звеното Сигнално-охранителна дейност, като ведомството вече няма да се занимава с частна охрана срещу заплащане. Служители обаче нямало да бъдат съкращавани.



Че търговската дейност под шапката на министерството е проблемна както от законова, така и от морална гледна точка, спор няма. Ясно е обаче, че в освободените ниши ще се наместят или ще бъдат наместени конкурентни играчи. Дали ще бъдат наши хора, или не - не е трудно да се прогнозира - просто наместването им с приватизация ще бъде заменено от наместване с освобождаване на пазарен дял и операцията едва ли ще е неконтролирана. Но засега аргументите на МВР-шефа изглеждат разумни.

Facebook logo
Бъдете с нас и във