Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

ТЕМИДА СЕ ОЦЕНИ НА 292 МИЛИОНА!

Часът за паричната разправия с магистратурата удари, колкото и да не му се иска на финансовия министър Милен Велчев. На редовното си заседание в сряда Висшият съдебен съвет прие окончателния вариант на бюджета си за 2004 г. и го прати в Министерския съвет. Според разчетите на ВСС, през следващата година съдът, следствието и прокуратурата трябва да похарчат 292.159 млн. лв., от които 235 млн. лв. трябва да осигури държавната хазна. В интерес на истината Висшият съдебен съвет започна проектобюджетната артилерийска подготовка още на 9 юли. Тогава говорителката на съвета Светла Иванова съобщи, че ВСС иска от финансовото ведомство спешен безлихвен заем в размер на 3 млн. лева. Причината за тази отчаяна крачка, според Иванова, била прокуратурата, която натрупала 2.145 млн. лв. дългове за ток, парно, топла вода и най-различни други консумативи. На 11 август Министерският съвет отвърна на задочния упрек, като одобри с Решение N580 тригодишна бюджетна прогноза (за периода 2004-2006 г.) и се похвали, че увеличава парите за съдебната власт... значително. Според правителствените изчисления, през 2004 г. съдебната власт ще успее да се оправи със 198.2 млн. лв., от които 151.223 млн. лв. ще са държавна субсидия (през 2003 г. тя е 138.9 млн. лв.), а останалите милиони трябва да си заработи сама. Още тогава финансистите на ВСС споделиха опасенията си, че за тези трохи никаква съдебна реформа няма да има, но явно техният вопъл се оказа недостатъчен.Вярно е, че навсякъде по света доброто правосъдие струва много пари. Но както неведнъж е подчертавано - България все още не е във въпросния свят и, както е тръгнало, май скоро няма да бъде. По една много проста причина: там съдебната система хем е независима, хем носи съвсем конкретна отговорност за всеки свой провал. Тук нещата са поставени по друг начин. Когато има да взима, българската Темида е зависима. Когато трябва да дава - никой няма право да й се меси. Според проекта на ВСС за бюджет'2004, преизпълнението на приходите от дейността на органите на съдебната власт може да става единствено по ред, определен от Висшия съдебен съвет. Става дума за парите, събирани от съдебни такси и услуги, които в сметката на ВСС са закръглени на 60 млн. лева. Ако обаче черна котка мине път на Темида и тя не успее да събере въпросните собствени приходи, финансовата празнина все пак трябва да бъде попълнена от... Централния репуликански бюджет. На 19 юни 2003 г. Министерският съвет реши да се покаже ларж и увеличи с нарочно постановление съдебните такси пет-шест, че и повече пъти. Проектът бе внесен от правосъдния министър Антон Станков, но идеята и първообразът на тарифите са дело... на Висшия съдебен съвет.Кой знае защо обществеността сякаш се зарадва на правителственото решение. Когато обаче на бял свят се появиха и конкретните цифри - същата тази общественост застина като ударена с чук: подаването на искова молба за развод например от 10 лв. скочи на 100 лева. Смяната на името бе преоценена и от 8 отхвърча също на 100 лева. И регистрацията на еднолична фирма удари стотачката, а старата й цена бе само 20 лева. Не бяха подминати и двете най-масови услуги - издаване на свидетелства за съдимост (от два на десет лева) и обжалване на данъчен акт - два процента от задължението, но не по-малко от 30 лв. за физически лица и 300 лв. за юридическите лица. Таксовата балтия закачи още жалбите по Закона за устройство на територията (30 лв. за граждани и 300 лв. за фирми и други юридически лица). На 300 лв. е закована минималната тарифа по търговски спорове с искове до 60 хил. лв., пак толкова ще струва и съдебната регистрация на фондации, партии и вероизповедания (досегашната цена бе 25 лв.). Безспорният хит обаче е цената, която трябва да се плаща за атакуване на търг, конкурс или обществена поръчка: за граждани - 200 лв., а за фирми - 2000 лева. Реакцията бе повече от свектавична: до 10 септември Върховният административен съд вече бе образувал четири дела по жалби срещу тези тарифи. С основните мотиви, че размерът на данъците и таксите се променя със закон (чл.60, ал.1 от конституцията), а не с постановление и че въпросното драстично увеличаване на цените е... най-обикновен отказ от правосъдие. Но и това не е всичко. В т.9 от проектобюджета си Висшият съдебен съвет поставя още едно условие - в приходите от дейността на органите на съдебната власт да бъдат включени още:- нотариалните такси, събирани по реда на чл.86, т.3 от Закона за нотариусите и нотариалната дейност (текстът гласи, че нотариалните такси за дейности, извършени от други органи, се внасят в държавния бюджет);- вземанията по изпълнителни листове, издавани в полза на органите на съдебната власт и събирани от Агенцията за държавните вземания по реда на данъчнопроцесуалния кодекс;- сумите от продажбата на отнети със съдебен акт в полза на държавата права и вещи;- конфискуваните суми по силата на актове, издадени от органи на съдебната власт;- глобите, наложени от органи на съдебната власт;- санкциите по Закона за съдебната власт;- паричните гаранции по чл.150 от Наказателнопроцесуалния кодекс.Особено впечатление в проектобюджета на Темида за 2004 г. прави и друго нещо. Според ВСС всички органи на съдебната власт, които са настанени в сгради - собственост на държавата или на общините, не трябва да плащат наеми. В същата графа са включени още и сградите, стопанисвани от държавни и общински предприятия, или от търговски дружества с преобладаващо държавно участие. Това намирисва на пореден опит за тих развод с МВР: на много места в провинцията териториалните и окръжните следствени служби са под един покрив с районните полицейски управления и с други структури на МВР. И почти навсякъде разправиите се водят като по... калъп - следствието дължи пари на МВР (за ток, парно и телефон), защото вътрешното ведомство е собственик на сградите и на оборудването в тях. Този тип интрига тръгна да се развива още през 1991 г., когато бе приета Конституцията на България, и следствието бе извадено от системата на МВР. Същинската война обаче избухна три години по-късно, когато бе приет Законът за съдебната власт, и общото имущество трябваше да бъде поделено. Стотици възрастни мъже запретнаха ръкави и подхванаха играта Дай си ми куклите, на ти си парцалите. Стигна се дотам да се изключват телефонни постове за неплатени сметки, да се заваряват метални решетки (за да не влезе врагът), да се сменят брави и т. нат. Какво може да се очаква оттук нататък - вече е ясно. По конституция и закон Министерският съвет трябва да прикачи проекта на Висшия съдебен съвет към проектозакона за бюджет'2004 и да го внесе за обсъждане в Народното събрание без редакторска намеса. Почти сигурно е, че депутатите няма да удовлетворят всички финансови претенции на магистратите, но ще им пуснат още малко благини. В смисъл, че ще завишат размера на държавната субсидия, предложена от министър Велчев (сега - в размер на 151.223 млн. лв.) с десетина процента (най-много). След което ще се случи... случката от миналата година, за която напомнихме - удвояването и удесеторяването на съдебните такси. Най-вероятно държавата ще загуби и четирите дела във ВАС, но това в никакъв случай не трябва да успокоява някого. След това Министерският съвет ще сътвори съответния проектозакон за коригиране на тарифите, ще го внесе в Народното събрание, а управляващото мнозинство ще го гласува с подобаващо вишегласие. Колкото и да не е съгласен, президентът Георги Първанов едва ли ще наложи вето. Но дори ако го направи - ветото му няма да мине, и той ще бъде принуден да подпише новите съдебни такси. Дали ще има някаква полза за Темида при това положение? Със сигурност, макар и доста далеч от мечтаното. Само служебните бележки от типа Срещу лицето няма повдигнати обвинения за престъпления от общ характер (задължителни за купуване на лично огнестрелно оръжие, за назначаване на работа в охранителна фирма или за заминаване зад граница), които произвежда Националната следствена служба, са над 120 хил. всяка година. Кой знае защо в проектобюджета на Висшия съдебен съвет няма и дума за парите, които съдебната система получава по линия на Европейския съюз и на различните неправителствени организации от типа на Американската агенция за международно развитие (USAID). През май например ведомството на Никола Филчев отчете успешното приключване на българо-баварския проект за институционално укрепване на българската прокуратура, финансиран по програмата ФАР. По линия на този проект само за две години бяха усвоени 3 млн. евро, които така и не намериха място нито в проектобюджетите на ВСС за 2002 и 2003 г., нито в проектобюджета за догодина. Дори като хвалба, че Темида все пак е спестила някой и друг лев на държавата...

Facebook logo
Бъдете с нас и във