Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

ТЕМИДА УЛОВИ ИСТИНАТА В МЪТНИТЕ ВОДИ НА РЕКА ЛИМ

Съдиите от Софийския градски съд ще трябва да вземат пример от великотърновските си колеги. За разлика от делото Индиго, което вече четири години не може и не може да тръгне, процесът за катастрофата в река Лим приключи на първа инстанция за около една година. Или 23 месеца след трагедията, при която загинаха 12 деца.
В четвъртък (9 март) Великотърновският окръжен съд призна за виновен шофьора на автобуса Илия Измирлиев и го осъди на седем години затвор. Измирлиев е обвинен по чл. 343, ал. 3 от Наказателния кодекс (НК) - за причиняване на смърт по непредпазливост на повече от едно лице. Възможното наказание по него е от 5 до 15 години лишаване от свобода.
Съдът в Търново уважи в пълния му размер гражданския иск от родителите на загиналите деца. Шофьорът и фирма Пампорово АД, която е граждански ответник по делото, солидарно ще трябва да платят общо 1.2 млн. лв., или по 100 000 лева на семейство на загинало дете. Освен това съдия Мая Маркова лиши подсъдимия от правото да управлява превозно средство, докато не изтече наказанието.
Присъдата може да се обжалва в 15-дневен срок пред Великотърновския апелативен съд. Защитниците на шофьора - адвокатите Любен Лашков и Огнян Симеонов - бяха категорични, че ще атакуват решението на съда пред въззивната инстанция.
Както вече е известно, на 4 април 2004 г. на връщане към България от Дубровник, автобус с около 50 пътници - ученици и учители от Свищов, падна в р. Лим, на границата между Сърбия и Черна гора. При катастрофата загинаха 12 деца.
Делото тръгна във Великотърновския окръжен съд на 28 февруари 2005 година. Целият процес се завъртя около предния ябълковиден болт на автобуса. За да стане ясно дали той наистина стои в основата на катастрофата съдът изслуша три петорни автотехнически експертизи.

И трите експертни екипа не оспориха един-единствен факт - че болтът е имал фабричен дефект. Но по останалите детайли мненията на вещите лица се различаваха.
Първата експертиза твърдеше, че автобусът е бил технически изправен. Не са открити повреди в спирачките, във волана, нито пък са констатирани следи от спирачен път. Болтът се е счупил при удар на рейса с дърво вече на брега на реката, твърдяха специалистите. Заключението бе изслушано от съда на 2 март 2005 г., но не бе прието от съдия Мая Маркова.
Втората експертиза, докладвана на 27 април, пък изцяло оправда Илия Измирлиев. Според становището на вещите лица шарнирният болт се е счупил по време на движение, след като автобусът преминал през няколко дупки на пътя. И заради това се е отклонил рязко и е паднал в реката. Това заключение беше много странно, като се има предвид мнението на сръбските власти, които са направили оглед на пътя веднага след инцидента и не са констатирали никакви вдлъбнатини, дупки или бубуни в този му участък. Но въпреки това съдия Мая Маркова прие тази експертиза. И тъй като вече имаше две абсолютно противоположни доказателства, тя назначи трета експертиза.
Заключението на последния екип специалисти доста се доближава до това на първия. Съдът ги изслуша на 16 февруари тази година и прие оценката им. Според тази експертиза болтът се е разрушил, след като рейсът е напуснал пътя и е почнал да се спуска по склона към реката. Но не от препятствие на шосето, не и при удар в дърво. Просто от друсането по склона. Резултатът от изследването сочеше, че грешка на шофьора е причината автобусът да падне в реката.
На 6 март делото продължи. Тогава пред съда трябваше да застане подсъдимият и да изложи своята версия за катастрофата. Но Илия Измирлиев отказа, каквото право всъщност има и според Наказателнопроцесуалния кодекс (НПК).
Вместо него думата взеха адвокатите на родителите на децата, загинали при катастрофата. Те поискаха съдът да наложи запор на имотите на фирма Пампорово АД. Трябва да има гаранция, че след края на процеса на всички инстанции родителите на 12-те деца ще могат да получат присъдените им обезщетения, каза за Параграф 22 адвокат Васил Василев.
Той и колежката му Йорданка Вандова представиха пред съда документи, според които от 4 април 2004 г., когато стана катастрофата, до момента фирма Пампорово поетапно разпродава или прехвърля имотите си на други фирми.
Парите са в постоянен оборот. Днес ги има, утре може и да ги няма. Затова поискахме запор върху 14 имота на фирма Пампорово АД, обясни още адвокат Василев. Съдия Мая Маркова уважи искането им и наложи възбрана за продажба на имуществото.
След това започнаха пледоариите по делото. Прокурорът Емил Денев пръв застана пред съда, за да защити тезите в обвинителния акт.
Безспорно по делото е доказано, че подсъдимият е нарушил правилата за движение, изпуснал е контрола върху управлявания от него автобус и по непредпазливост е причинил смъртта на 12 деца. От две петорни автотехнически експертизи става ясно, че катастрофата е предизвикана от грешка на Илия Измирлиев, заяви прокурорът. Той поиска съдът да наложи между 12 и 14 години затвор на шофьора.
Йорданка Вандова и Васил Василев, адвокати на родителите на загиналите деца, се присъединиха към казаното от прокурора. Те допълниха, че повредите в спирачната система на рейса, установени за пръв път от вещите лица, направили третата експертиза, не са основна причина и нямат отношение към произшествието, тъй като няма никакви данни водачът да е използвал спирачки.
Във вторник (7 март) съдът изслуша пледоариите на защитата. Клиентът ми е невинен. Нито една от трите автотехнически експертизи не доказа по безспорен начин каква е причината за катастрофата, започна адвокат Любен Лашков. Той подчерта, че Измирлиев е помагал за изваждането на децата.
Другият адвокат на шофьора - Огнян Симеонов, заяви, че вещите лица, изготвили и трите автотехнически експертизи, са работели с неверни данни и заради това са получили неверни изводи. Той обясни, че голяма част от доказателствата са иззети, след като автобусът е престоял четири месеца в реката. През това време водата е носила дървета и други предмети, които най-вероятно са нанесли и допълнителни поражения по ходовата част на автобуса, смята Симеонов.
Димитър Вълчев, адвокат на фирма Пампорово АД, заяви, че целият съдебен процес е бил опорочен още от самото начало, защото разследването е тръгнало от презумпцията за виновност на шофьора Илия Измирлиев.
Искрено съжалявам за станалото. Съчувствам на родителите, скърбя много и за децата. Самият аз съм родител и знам какво е, заяви самият Измирлиев в последната си дума.
Съдът си даде ден за размисъл. Но през тези 24 часа не се трогна от съжалението на шофьора и го осъди ефективно.

Facebook logo
Бъдете с нас и във