Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

"Транспортна полиция" отново на релси?

В добрите години на "Транспортна комисия" дори имаше и ден на отворените врати, за радост на децата.
S 250 6f88fc33 ad8d 486a 89ad 9663e67e95fe

Мерките за сигурност в Европа се затягат все повече след последните терористични атаки във Франция и в Брюксел. Те обхващат не само летищата, наземните транспортни комуникации и метростанциите, но и железниците. В края на август 2015 г. във високоскоростния влак "Талис" по линията Амстердам-Париж се разигра напрегнат екшън - четирима пътници успяха да обезоръжат мароканеца Аюб ел Хазани, в чийто багаж бе открит истински боен арсенал. Мароканецът беше обвинен в тероризъм, макар че по време на процеса той призна, че не е терорист, а само е искал да ограби пътниците.

След атаката в "Талис" белгийското правителство все пак реши да засили мерките за сигурност във влаковете. А на тържествена церемония в Елисейския дворец френският президент Франсоа Оланд награди с орден на Почетния легион 23-годишния редник Спенсър Стоун от ВВС на САЩ, 22-годишния Алек Скарлатос, служещ в Националната гвардия на САЩ, и приятеля им - 23-годишния Антъни Садлър, за това, че успяха да обезвредят Аюб ел Хазани. Отличие получи и 62-годишният британски бизнесмен Крис Норман, който им помогнал.

Предотвратената касапница в "Талис" разкри, че железниците също са уязвими и много лесно могат да станат мишена на терористични атаки. Оказа се, че охраната на влаковете и по гарите е недостатъчна или направо липсва, а да се прекарват оръжия там е фасулска работа. Естествено, случаят предизвика полемика за ефикасна защита на железопътния транспорт в Европа. Белгийските служби веднага увеличиха патрулите по гарите и въведоха строги мерки за проверка на багажа. А френската национална железница SNCF обяви, че ще въведат национален телефонен номер за подаване на сигнали за съмнителни багажи, пътници и обстоятелства. Освен това след атаките в Париж всички гари в страната вече са под охраната на въоръжени жандармерийски и армейски патрули.

Във Великобритания големите гари пък са под опеката на британската транспортна полиция. Там предстои да бъдат въведени нови мерки за сигурност. Според публикация на в. "Телеграф" властите замислят пълно сканиране на пътниците на контролните пунктове, подобно на пасажерите в самолетите. В Европарламента пък обмислят общоевропейски правила за железопътна сигурност по аналогия с правилата за сигурност за въздушния и водния транспорт след атаките от 11 септември 2001 година.

Федералната полиция на Германия пък въведе видеонаблюдение съвместно с националната жп компания и обмен на информация между тях. Почти никъде в ЕС, с изключение на Испания, обаче не се контролира и проверява багажът на пътуващите в жп системата. Това е задължение на испанската служба за управление на жп транспорта и сигурността на гарите. То им беше възложено след атентатите от 11 март 2014 г. в Мадрид.

Тези мерки обаче са частични, твърдят експерти по сигурност. Необходимо е цялостно обезопасяване на гарите, включващо и бариери, устройства за автоматична проверка на багаж, скенери - така както е по летищата. За това обаче са необходими огромни средства. Ето защо на този етап едва ли може да се говори за готовност за ефикасно противодействие на терористични жп атаки.

У нас пък въобще не можем да си мечтаем за подобна защита. Прави впечатление, че все по-често се повдига въпросът за сигурността на железопътната инфраструктура. Преди десетина дни, по време на парламентарния контрол, народният представител от АБВ Светослав Белемезов попита вътрешния министър Румяна Бъчварова какви мерки предприема МВР за обезопасяване на жп гарите. Депутатът попита също ще бъде ли възстановено специализираното звено "Транспортна полиция" в МВР - с оглед да не се допуснат терористични актове, да се противодейства на престъпността и да се опазва общественият ред на територията на железопътната инфраструктура и железопътния транспорт съобразно стандартите на държавите членки на ЕС.

Отговор на питането все още не е даден, но този въпрос е на дневен ред още от миналата година. През януари 2015 г. след заседание на парламентарната Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред тогавашният МВР шеф Веселин Вучков заяви, че "Транспортна полиция" може да бъде възстановена в редиците на министерството. Изявлението му беше провокирано от въпрос по време на блицконтрол в парламента. Вучков обеща тогава дебат по темата след обстоен анализ на плюсовете и минусите от закриването на отдел "Транспортна полиция" в рамките на националната полиция. Както е известно, това стана през лятото на 2014 г. - след промените в Закона за МВР по т. нар. модел "Йовчев- Бисеров", когато специализираното звено се вля в "Охранителна полиция" и оттогава влаковете пътуват без дежурни полицаи във вагоните.

Транспортният министър Ивайло Московски неведнъж се е изказвал в подкрепа на идеята за връщането на транспортна полиция като звено или под друга форма. Според него това би намалило кражбите в железопътната инфраструктура, които в някои случаи могат да бъдат определяни и като посегателство върху националната сигурност. Това е критична инфраструктура, която трябва да се осигурява с особена отговорност. Ако Турция пусне високоскоростен влак през България за Европа, каквото намерение има, единствено транспортната полиция би имала възможности за ефективен контрол върху засиления товарен и пътникопоток от Азия към Европа. Не на последно място са и възможностите й за овладяване на бежанския натиск.

Дебатът има ли място "Транспортна полиция" в общата система за сигурност все още предстои. Но преди това управляващите трябва да решат съдбата на българските железници. Според умерените оптимисти възможно е БДЖ да започне да изпълнява програма за оздравяване, ако загубите продължат да намаляват. Според изпълнителния директор на БДЖ Владимир Владимиров през 2015 г. загубите на компанията са намалели със 17 млн. лв. в сравнение с предишната. "Общата задлъжнялост е намаляла с 40%, а задлъжнялостта към банките с 55 процента. Ако концесията на летището се сбъдне през тази година, въпросът със задълженията ще бъде окончателно решен. Възможността БДЖ да фалира окончателно ще бъде решена и ще може да започне оздравяването на дружеството. Смятам, че до края на 2016 г. можем да прескочим тази фаза и да навлезем в развитието", обяви през март Владимиров. Случи ли се това, трябва да има и решение на въпроса кой ще се грижи за сигурността на железопътния транспорт.

 

ЕС напира за общи жп правила

Железопътният транспорт е сред най-предпочитаните от терористите инфраструктури за атака. Ние също имаме горчив опит от взрива във вагона за майки и деца на влака от Бургас за София при жп гара Буново на 9 март 1985 г. - седем убити, от които две деца, и девет ранени. Една година по-рано бе взривена бомба в чакалнята на жп гарата в Пловдив с един убит и 25 ранени, регистрирани са и серия злоумишлени опити за влакови катастрофи на жп гара Карнобат, гара Пловдив и жп гара Айтос през 1984 година.

В Европа са създадени полицейски служби, бдящи за сигурността на железопътния транспорт. С цел да се подобри и засили международното железопътно полицейско сътрудничество тук, а и за да се предотвратят заплахите и да се гарантира ефективността на мерките срещу трансграничната престъпност е създадена  международната мрежа RAILPOL, в която влизат организациите, отговорни за контрола на железниците в държавите членки на ЕС. Асоциирани нейни членове са САЩ и Швейцария. В устава на RAILPOL е записано, че с премахването на вътрешните граници в ЕС мрежата на железопътния транспорт става все по-важна. "Това изисква по-високи инвестиции от страна на полицията както по отношение на време, така и на ресурси. Също така изисква по-голяма и по-ефективна организация на полицейските служби на национално и международно ниво. Това е споделена отговорност на всички държави членки, за да се гарантира безопасна транснационална железопътна мрежа и за защита на гражданите срещу тези заплахи", се казва още там. 

След приемането на България в ЕС през 2007 г. "Транспортна полиция" стана пълноправен член на организацията. Създадена  с Указ № 68 от 16 декември 1889 г. на княз Фердинанд, с който е бил приет Закон за полицията на железните пътища в България, тази година специализираното звено щеше да празнува своя 125-годишен юбилей.

Четете още

Параграф22 Daily

Съдилищата масово отменят актовете на КАТ за нарушения по пътищата

Съдиите са приели, че 2 479 от обжалваните наказателни постановления са неправилно издадени от органите на пътната полиция и са отменени. Още »
Параграф22 Daily

Циганите бият до смърт, жандармерията ги пази, прокуратурата се е снишила

В събота, пред общината, се събраха 20-тина майки с деца, които проведоха символично шествие по улиците. Още »
Параграф22 Daily

Прицелът на Митьо Очите е била най-оборотната дискотека в курорта - "Оксижен", собственост на софиянеца Божидар Т.

Състоянието на Желязков е критично, въпреки че до полунощ от МБАЛ-Бургас уверяваха, че той е стабилизиран и животът му е вън от опасност. Още »
Facebook logo
Бъдете с нас и във