Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

Три години ДАНС: къртици, ДС и надежди

На третата годишнина от прохождането си, отпразнувана в началото на тази седмица, ДАНС би трябвало да е все още неуверен в крачките си мъник. Всъщност агенцията, създадена да брани националната сигурност, е толкова пъргав, че й стига за три живота. Но онова, което свърши по основното си предназначение, все още е неубедително - потрошената народна пара единствено осигури добър стандарт на десетки наши хора, а пък танцувалната абревиатура се утвърди като главен медиен и парламентарен герой. И като неизменен фактор в политико-властовите скандали през годините.
Когато премиерът Бойко Борисов взе тежко думата по темата ДАНС в края на 2009 г., той изглеждаше като гръмовержец, готов да порази (разбирай да закрие) агенцията. Галерии, Лиани, Сови, изтичане на доклади, незаконно подслушване, струващо ни милиони, шуробаджанашко разточителство и слугинаж на групировки - абсурдно много за няма и две години дейност на службата. Деветдесет и шест милиона лева са отпуснати от бюджета за ДАНС. Дават се много пари, а от тях 92% отиват за заплати. И в резултат на това се генерират само скандали. Това е материалният израз на продукцията на предприятието ДАНС. Чудех се защо да я има службата. Тя за обеди и вечери с журналисти и политици ли е, или за борба с корупцията по високите етажи на властта? Държавата няма повече да ви търпи скандалите, закани се Борисов през 2009 г. на кръгла маса за реформите и бъдещето на луксозната служба, а агентите й се каеха с наведени глави.
Днес е ясно, че Борисов не е допускал и за миг възможността тя да бъде закрита. Това се усети дори в част от изказването му тогава. Премиерът обясни великодушно, че дава вот на доверие на агенцията.
ДАНС беше оглавена от човек на ГЕРБ - Цветлин Йовчев, и според думите на Борисов партньорските служби, които отказвали да работят с агенцията, защото изтичала информация от нея, мигом възстановили сътрудничеството след смяната на ръководството й. Борисов каза и главното: Във всички интриги са замесени бивши служители на ДС. Двайсет години след промяната трябва вече да се скъса тази пъпна връв. Тези хора е крайно време вече да се пенсионират. Йовчев пък съучастнически добави, че ДАНС няма надеждна система за опазване на класифицираната информация и позволява нерегламентиран достъп до секретни данни. А главният прокурор Борис Велчев се вписа с усмихната реплика към медиите: Добрата новина е, че ДАНС ще я има.
Навярно само някой крайно наивен се е вързал на заплахата за закриване на агенцията.
Проблемите на ДАНС са хората - шуробаджанащината в назначенията и в престъпните обвързаности, произтичащи от тях. В самото начало идеята за създаването на агенцията бе добра, на първо място заради порива към консолидация на службите за сигурност и възстановяване на общественото доверие в тях. Но още неродена, миналото й натежа: ДАНС пое негативите на безнадеждно затъналата в обслужване на властови, групови и дори бандитски интереси Национална служба Сигурност (НСС). В нея се вляха и дирекция Защита на средствата за връзка в МВР, военното контраразузнаване в служба Сигурност - Военна полиция и Военно контраразузнаване и Агенцията за финансово разузнаване.
След като на власт дойде ГЕРБ, идеята за агенцията вече изглеждаше така:
ДАНС да се освободи от несвойствени задачи като борбата с криминалната, икономическата престъпност и наркотрафика. Агенцията трябва да се насочи към причините, пораждащи корупцията, а не към последствията от нея. От нея се искаше да подобри устойчивостта на системата за национална сигурност към въздействие на външни деструктивни елементи, тъй като е под критичния минимум, както и лоялността на служителите й към държавата. Пред тях бяха поставени множество изисквания - да пресекат случаите на нерегламентиран достъп до класифицирана информация, да се установи ефективна система за подбора и обучението на кадри в агенцията, която да пресече опитите на външни лица и организации да внедрят служители, които да обслужват техните интереси, да се променят неясните правила, мъглявите критерии и откровените компромиси при кадровите назначения, които създават убеждения у част от служителите, че заемането на по-висока позиция в йерархията зависи изцяло от изградените персонални взаимоотношения с висшия ръководен състав, както и от протекциите на външни влиятелни фигури и организации.
Не на последно място бе поискано да се въведе диференциран подход при възнагражденията. Разликата да се обуславя от позицията на служителите в йерархията от квалификацията им, от опита и приноса им. Тя да се определя от преките ръководители на базата на единна система за оценка на персоналните резултати и да не надвишава 5-7 процента.
Кой би се наел днес да твърди, че тези намерения са реализирани докрай и ДАНС е скъсала с краткото си, но далеч не бляскаво минало? Току преди Нова година агенцията намери неуместен повод да се похвали с изхвърлянето на поредната къртица - Божидар Налджиев, шеф на сектор в дирекцията за борба с корупцията. Налджиев работел в екипа, занимаващ се с Алексей Петров, но вместо да събира информация за него, осведомявал бившия сътрудник на агенцията за ходовете на колегите си. От Налджиев, който е бивш кадър на НСС, а с протекцията на НДСВ за няколко години оглави РПУ-то в контрабандния оазис Петрич, били поискани обяснения, но той дори не си направил труда да отговори и представил молба за доброволно напускане. И, представете си, тя била приета. Така обявеният за предател ще се ползва от обезщетенията, гарантирани на служителите при доброволно напускане на службата. СРС-та изобщо не били прилагани, което означава, че никой не смята да търси наказателна отговорност от Налджиев.
Празничната нагласа на агентите беше ударена и с канонада от упреци за безконтролно подслушване. Бившият депутат от ДСБ и ексшеф на НСС Атанас Атанасов обвини бившите си колеги в ДАНС, че злоупотребяват с власт, като наблюдават политическите противници на ГЕРБ с оперативни средства с цел да спечелят предстоящите местни избори.
После отляво атакува и бившата червена депутатка Татяна Дончева, която поясни, че управляващите са абсолютно шизофренни на тема СРС-та, злоупотреба със спецслужби и правене на активни мероприятия. Дончева, която по време на мандата си се изживяваше като познавач на спецслужбите, посочи директно Борисов - той иска да бъде като на пулта на Биг Брадър и да гледа всичко пред себе си, цялата държава - кой с кого спи, какво яде, кой доносничи...
Последва декларация на РЗС, с която партията поиска да се създаде специализирана анкетна комисия, която да проучи въпроса с подслушването на политическите противници на правителството.
Всичко това звучи като нов епизод от иначе безкраен сериал. Да напомним, че през септември 2008 г. същият Атанасов и колежката му Елиана Масева заявиха, че спрямо членове на вътрешната комисия в парламента са използвани СРС. Същата Дончева потвърди информацията и обяви, че служители на ДАНС са искали разпечатки от нейни и на председателя на комисията Минчо Спасов телефонни разговори.
Пак в тия времена ДАНС трябваше да осветли пред специалната парламентарна комисия за контрол върху дейността й умопомрачителната мъгла около статута на вездесъщия Алексей Петров. И да опровергава твърдения, че знакови босове са и секретни и доброволни сътрудници, служители на прикритие или нещатни служители на агенцията. Както вече всички знаят, те не са един и двама: Ангел Христов, Пламен Галев, Младен Михалев, Николай Маринов, Красимир Маринов, Иво Карамански, Поли Пантев...
Формално управляващите изчистиха профила на агенцията, като я насочиха към разузнаването, лишавайки я от разследващи правомощия. Но нетолкова, за да се концентрира в разузнаването, колкото за да освободи място за дейността на ГД БОП. В крайна сметка агенцията наистина се поотдалечи от образа на българско ФБР, но пък възбуди подозрението, че е ново издание на Държавна сигурност.
Как в цялата тази бъркотия ДАНС се ползва с доверието на партньорските служби остава загадка. А дали изказаното от тях и преповтаряно като ехо от управляващите твърдение за доверието е искрено, е отделен въпрос.

Какво отчита агенцията?
Според сегашното ръководство на ДАНС в резултат на промените в Закона за ДАНС и в правилника за прилагането му в края на 2009 г. агенцията е станала ефективна служба за контраразузнаване и сигурност. Премахнати са строго фиксираната структура и наименованията на отделните звена, което позволява прилагането на гъвкав управленски подход. Преодоляно е неефективното дублиране на дейности между агенцията и МВР. Закрити са четири главни дирекции и шест други дирекции, както и структури, чиято дейност дублираше дейности на органите на МВР. Премахнато е звеното на съветниците към председателя на агенцията, което позволи ясно разпределяне на отговорностите на висше ръководно равнище. Нормативните промени позволиха също създаването на структурни единици за решаване на конкретни проблеми.
Щатът е преразпределен и е съкратена част от администрацията. Премахнати са излишните управленски нива и ръководни длъжности. Постигната е норма на управляемост, при която всеки ръководител работи с шест до осем подчинени. Възстановен е балансът между броя на истинските агенти и служителите, осъществяващи помощни дейности, като 72% от състава на агенцията вече изпълнява преки оперативни задачи. От 18% през 2009 г. ръководните длъжности са сведени до 14% от щата. Като цяло щатът на ДАНС е съкратен с над 23.5 процента.

За какво работят контраразузнавачите?
Ръководството на ДАНС твърди, че размерът на възнаграждението на всеки служител е обвързан с резултатите от работата му и с оценката за работата на цялото звено, в което той работи. Дали обаче съотношението 3:1 между техните заплати и тези на служителите на МВР е променено никой не коментира. При създаването на агенцията ножицата беше между 2400 лв. и 800 лв. и методите да се докопа човек до назначение не се подбираха. По настояване на ДСБ от началото на 2010 г. базата за определяне на размера на основното месечно възнаграждение за най-ниския ранг служители в ДАНС започна да се определя ежегодно със Закона за държавния бюджет, като месечното възнаграждение се увеличава със съответен за длъжността коефициент. А конкретният размер на основните месечни възнаграждения на служителите се определя от председателя на агенцията съгласно вътрешните правила за работната заплата и средствата, с които разполага бюджетът на агенцията. Тази поправка кръцна леко заплатите, но бе запазен умопомрачителният списък с допълнителни възнаграждения.
Всеки месец служителите на ДАНС взимат пари за прослужено време - в размер 2 на сто върху основното месечно възнаграждение за всяка година стаж, но не повече от 40 на сто; за специфични условия на труд; за извънреден труд; за научна степен; за работа при вредни за условия; за постигнати резултати в служебната дейност; в други допълнителни случаи, установени в нормативен акт. Отделно при дългосрочна командировка по Закона за дипломатическата служба държавните служители в агенцията получават в добавка половината от заплатата си. Служителите получават ежемесечно и порционни пари за храна, представително или униформено облекло или левовата му равностойност, лични предпазни средства, специално или работно облекло, друго вещево имущество и снаряжение. За извършване на вредни за здравето им дейности им се полага предпазна храна и противоотрови. При преместване на работа в други населени места на служителите и на членовете на техните семейства се изплащат еднократно обезщетение и транспортните разходи по преместването.
Служителите, както и членовете на семействата на загиналите при изпълнение на служебните си задължения държавни служители, изпаднали в тежко материално положение, се подпомагат с парични средства, които не се облагат с данък. При смърт на служител разноските за погребението се поемат от агенцията. Здравното и социалното осигуряване на държавните служители в агенцията е за сметка на републиканския бюджет. Служителите й се ползват с преимущество да ползват лечебните заведения към Министерския съвет, Министерството на отбраната и Министерството на вътрешните работи, както и почивните бази, санаториалните и профилактичните заведения към Министерския съвет. Трудът на държавните служители в ДАНС се зачита като първа категория. Те са застраховани срещу смърт, временна неработоспособност или трайно загубена или намалена работоспособност вследствие на злополука за сметка на републиканския бюджет. При изпълнение на служебните си задължения държавните служители в агенцията пътуват безплатно в обществения градски транспорт. На тези от тях, които ползват жилище на свободен наем, агенцията изплаща компенсационни суми.

Facebook logo
Бъдете с нас и във