Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

Трудно се работи с ГЕРБ!

Яне Янев е роден на 22 април 1971 г. в гр. Сандански. Завършил е математическа гимназия, Аграрния университет в Пловдив, има второ висше образование с магистърска степен по икономика и мениджмънт. На 10 април 2009 г. става председател на ПГ на Ред, законност и справедливост и е такъв до края на мандата на 40-ото НС. Председател на Комисия за борба с корупцията и конфликт на интереси и парламентарна етика в 41-ото НС, член на Комисията за контрол на Държавна агенция Национална сигурност.

Г-н Янев, в тон с риториката на новото време, кажете кой е според вас големият скандал напоследък?
- Не бих искал да се превръщам в говорител на скандалите в държавата, но от това, което виждам през последните 10-ина години, съм стигнал до извода, че безобразията у нас ще продължават, докато не се промени моделът. И то радикално! Сегашният посттоталитарен модел на държавно устройство създава условия за постоянни кризи и конфликти между институциите, между държава и бизнес, между обикновените граждани и органите на управление. Ако се направи един реален мониторинг на страните от Европейския съюз, ще стане ясно, че България е страната - рекордьор по скандали. Последният голям скандал според мен е изявлението на председателя на Европейската комисия Жозе Барозу, който се е превърнал едва ли не в адвокат на Станишев и неговото правителство и взема страна във вътрешнополитически спор.
Постижима ли е една пълна ревизия на прехода? Вярвате ли, че този път е дошло наистина новото време и според вас докъде назад ще стигне ревизията? Всички помним и знаем, че бяха заметени напълно следите на банковите фалити и почти напълно - на финансовите пирамиди.
- При този вид държавно управление това е невъзможно за съжаление. Необходим е рестарт на държавата. България трябва да се преучреди като държава, за да може да се направи нещо солидно, стабилно, да се поставят нови основи. Кой да направи ревизия сега? Инспекторатите към министерствата? Или политическите кабинети на министрите? Ние от РЗС сме категорично против политическите кабинети. Ние сме за премахване и на всички инспекторати, които са контролни органи в правителството. Така че кой да прави тези проверки? Аз съм много песимистично настроен. По отношение на задълбочения тип ревизии, ако залагаме на Сметната палата, на финансовата инспекция или на НАП - ами те нямат капацитет да направят такъв тип ревизия. Моделът е сбъркан и аз не знам защо ГЕРБ не предприе незабавно крути мерки в тази посока.
Защо оставате самотен в едно като цяло смислено искане за свикване на Велико народно събрание и за пренаписване на конституцията?
- Аргументът, че не му е времето сега, е изключително лековат. Кой не иска свикване на Велико народно събрание? Всички, които са се договорили в самото начало на т. нар. демократичен преход държавата да бъде в плен на групировките, създадени от старата комунистическа номенклатура. Това е! Ако направите внимателен анализ, ще видите, че всички партии от статуквото са срещу нас, когато става дума за рестарт на посттоталитарната държавност, защото така им изнася. В местната власт всичко е сбъркано. Ние сме единствената държава, в която институцията кмет на кметство не фигурира в конституцията. Има 4500 такива кметове в национален мащаб, които са избрани пряко с мажоритарен вот. Те какви правомощия имат, като са извън конституцията? Може ли да има орган на местно самоуправление и той да е неконституционен? Второ - изпълнителната власт. Ние сме единствената държава от Европейския съюз, в която се избира състав и структура на правителството, без то да има програма. Според нашата конституция правителството не е длъжно при избора на структурата и състава му да представи програма. То може да обещае главоломно повишение на пенсиите или понижение на данъците, но тези обещания не го ангажират по никакъв начин. Те са пожелателни. А ако това е фиксирано в конституцията, и правителството не изпълни ангажимент от програмата си в съответния срок - ето повод то да бъде свалено.
Че кой кабинет би изкарал мандата си в този случай?!
- Трети пример - законодателната власт. Каква ти законодателна власт, като 86% от законите в предишния парламент бяха подготвени от чиновници! Питам се откъде-накъде в парламентарна република чиновниците са законодатели. Чиновниците, които с тези закони отварят всъщност корупционни вратички. Двете основни парламентарни функции - законодателната и функцията по осъществяване на парламентарен контрол, са напълно изпразнени от съдържание. Нашият парламентаризъм е един безнадежден анахронизъм и няма аналог в никоя европейска държава. Ние не можем да осъществяваме реален парламентарен контрол. Ако хвана един министър, че лъже, въпреки че ние, народните представители, сме го избирали и му се явяваме работодатели, не можем да го санкционираме. Тази конституция е абсолютно дефектна по отношение на всички власти, в това число и на президентската. Време е у нас да се сложат много ясно правата и отговорностите на президента. Тези институционални кризи в последно време са резултат на тази липса и нашият народ трябва да се произнесе по статута на президента с референдум. Ако президентът се избира директно от народа, значи вървим към парламентарна република със завишени президентски правомощия. Ако президентът се избира от Народното събрание, той трябва да има само представителни функции и нищо повече.
Мафията май отвръща на удара. Срещу Красьо Черния Кирил Добрев извади Стенли. Вероятно държат в ръкава си още козове.
- Това е твърде притеснително и е свързано с нерешителност от страна на компетентните органи да си свършат работата докрай. Освен това за нас е още неясно защо ГЕРБ припозна БСП за опозиция. БСП заедно с ДПС са една мафиотска структура и фактът, че за ГЕРБ те са опозицията не само ги легитимира, но ги и спасява. Те не са в никакъв случай автентични демократични партии. Всички правила, от които те се ръководят, са комерсиали и обслужват определени персони. Аз ако съм министър-председател, никога няма да водя полемика с една бандитска коалиция, която докара държавата до ръба на нова национална катастрофа. А може би Бойко се опасява да не се яви истинска опозиция на ГЕРБ и затова бърза да ги легитимира.
Лесно ли се работи със структура като ГЕРБ и с човек като Борисов? Докога ще поддържате синхрон, след като е ясно, че РЗС, СДС и ДСБ имат по-големи амбици?
- Ние сме също озадачени от самодоволството на ГЕРБ и от тяхното желание да обсебят всички власти на всяка цена. Въпреки подкрепата ни за ГЕРБ, няма да премълчаваме каквото и да било. Ако го правим досега, то е заради добрата ни воля да дадем шанс на Бойко Борисов и на партията му да се справят с тежкото наследство, което оставиха бившите комунисти от БСП, ДПС и НДСВ. Те всички са бивши комунисти. Що се отнася до работата с ГЕРБ, честно ви казвам тя е изключително тежка. Липсва европейска диалогичност и креативност. Гледа се конюнктурно, търсят ни пожарникарски и парламентарното взаимодействие е сведено до почти махленско ниво. Нашите ангажименти са по-скоро към самия Бойко Борисов и към лансираните от него десни идеи. Не бих искал да правя анализ на ГЕРБ, защото мога да предизвикам поредното изнервяне на премиера. Не че имам притеснения от това, но нямам желание да му създавам дискомфорт поне за тези първи шест месеца.
При очакваното изостряне на икономическата и социалната обстановка през зимата има ли вероятност да поискате да имате свои министри още напролет?
- РЗС ще направи в края на януари цялостен анализ и обстойна оценка на всички действия и секторни политики на правителството на ГЕРБ съобразно поетите ангажименти. След което имаме две възможности. Едната е да подпишем коалиционно споразумение с ГЕРБ за управление на страната. Всеки с отговорностите си. Според европейската формула, гласовете на РЗС са 11% спрямо гласовете на ГЕРБ. Тоест ще искаме 11% от всичко в изпълнителната власт - министри, заместник-министри, областни управители, държавни чиновници и т. н. Другата възможност е да бъдем опозиция.
По крещящия въпрос за покварата в съдебната власт: не смятате ли, че без тотално разчистване на кадрите всички законови промени са обречени?
- Трябва да има една операция без упойка на съдебната система. На високо ниво е страшно по отношение на търговията с влияние, на корупционните схеми и правоПРОдаването от страна на магистратите. Както тези на върха, така и онези в районните съдилища и прокуратури са направили хранителна верига между магистрати, полицаи, кметове, чиновници, бизнесмени и хора от престъпния свят и са съучастници в своеобразни организирани престъпни групи. Разбира се, облечени в тоги и бели якички. Съдебната система не може да бъде излекувана от тази тежка болест без свикване на Велико народно събрание. Без него тя може да бъде само частично реформирана, но голяма част от проблемите ще си останат. Неслучайно и самият главен прокурор иска промяна на конституцията по отношение на неговия статут.
Любимата ви тема е ДАНС. Ще спре ли машината за скандали?
- ДАНС е тема, свързана с голямата тема дали държавата има концепция за национална сигурност и стратегия по различните й направления. Ще бъде ли ДАНС българското ФБР, или ще остане побългарен вариант на посттоталитарна спецслужба, в която са останали тоталитарни порядки и ДС-механизми за въздействие? Как да се определят обаче нейните правомощия, при положение че концепция за национална сигурност липсва? Ние сме единствената страна член на Европейския съюз и на НАТО, която работи по документи за национална сигурност, създадени още преди приемането ни в тези структури. Това просто не подлежи на коментар.
Как ще коментирате промените в закона Петканов и думите на вътрешния министър Цветан Цветанов, че за придобитите от незаконна дейност имущества трябва да се провери цялата държава?
- Комисията Кушлев не може да замени съда и прокуратурата. Това няма как да се случи. Промените в този закон трябва да имат определена цел. Правителството да каже на българската общественост какви намерения има. Дали иска да отнеме незаконните имущества на бандитите, на представителите на българския ъндърграунд или иска този закон да му служи за политически рекет на всички инакомислещи? Това са изключително сериозни въпроси, които трябва да получат отговор. Иначе аз подкрепям категорично идеята за драстично увеличаване на правомощията на комисията Кушлев.
Ще доживее ли България така ненавистната за бившата номенклатура и агентура лустрация?
- Ами ето излязоха още двама агенти на Държавна сигурност в правителството на ГЕРБ. Двама заместник-министри, и то не кои да е, а на вътрешното и външното министерство. Ние сме директно за лустрация, и то по полски образец - истинска и пълна.
Не мога да не спомена неспирните подмятания, че проектът РЗС е плод на политическо инженерство...?
- Тези, които твърдят това, са плод на Държавна сигурност и са с болни комунистически мозъци. По никакъв повод Ред, законност и справедливост не е свързана с ДАНС. Тези спекулации се появиха, за да могат с нещо да ни уязвят, тъй като сме различни, със собствена визия и автентичност. Чудят се какви компромати да съчинят. В това число се изписаха тонове мастило, че сме имали огромен и суперлуксозен офис. В момента седим в него - е, кажете ми какво му е огромното и луксозното. Идете да видите какво представляват офисите и централите на другите партии. Омерзен съм да коментирам такива уникални дивотии!

Facebook logo
Бъдете с нас и във