Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

Управляващите са категорични: BG-БОРБАТА С МАФИЯТА - САМО ЗА EU-ПОЛЗВАНЕ!

За разлика от обикновения електорат, лидерите на тройната коалиция, депутатите от управляващото мнозинство, техните министри и членовете на политическите им кабинети излязоха във великденска ваканция още преди десетина дни. Наистина те продължават да ходят на работа и със завидно усърдие отмятат делничните си задължения. На практика обаче пратениците на Сергей Станишев, Симеон Сакскобургготски и Ахмед Доган в законодателната и изпълнителната власт са обзети от душевен покой, непосилен дори за строг аскет, който е ял за последен път месо и е говорил с жив човек преди... 50-60 години.
Поводът, поради който червените, жълтите и лилавите се реят из облаците като херувими е известен: на 29 март правителството единодушно прие доклада до Европейската комисия (ЕК) за напредъка по печалноизвестните шест критерия, вменени на България още преди половин година. Те са посветени на цяла камара ангажименти по глава 24 Правосъдие и вътрешни работи, останали неизпълнени още от предишното управляващо мнозинство на НДСВ и ДПС (2001-2005 г.), и трябваше да бъдат разчистени до края на март 2007-а, защото през април в България пристигат чиновниците за поредната евроинспекция.
Съвсем естествено, поредният последен срок, поставен ултимативно пред България през декември, отново не бе спазен. Въпреки това обаче, по отдавна известната рецепта - две чаени чаши вода, килограм и половина захар и какао на вкус - правителството сътвори... доклад за чудо и приказ.
Според авторите на въпросното четиво, след четвъртия ремонт на конституцията вече не съществувала и капка съмнение относно независимостта на съдебната система. А работата по проектите за нов Закон за съдебната власт (ЗСВ) и нов Граждански процесуален кодекс била подновена с такива темпове, че до началото на лятото двата нормативни акта щели да станат факт.
По въпроса с показателите за по-нататъшния ход на съдебната реформа въпросът също е решен по подобаващ начин: През 2006 г. са решени с 2% повече дела на тримесечие, отколкото през 2005 година. А като цяло през 2006 г. ръстът на решените случаи е 1.26% в сравнение с 2005-а.
Освен това от октомври 2006 г. до март 2007 г. са стартирали множество професионални и независими разследвания по обвинения за корупция във висшите властови етажи, в държавната администрация и в органите на местната власт. А вътрешните инспекции в публичните институции и огласяването на данните за имотното състояние на властимащите вече върви с пълна пара.
Безспорно обаче онова, което завинаги ще спечели умовете и сърцата на европейските чиновници за българската кауза, е правителственият отчет по най-тежкия критерий: прилагане на стратегията за борба с корупцията, организираната престъпност и прането на пари; систематично конфискуване на имуществото на криминалния контингент; редовно докладване за нови и текущи разследвания, обвинения и присъди в тази сфери.
По този въпрос, в доклада на правителството, одобрен на 29 март, е записано следното: В България има правна рамка за превенция и противодействие на организираната престъпност, базирана на добрите европейски практики. Налице е напълно координирана, предсказуема и прозрачна организация на полицията!
И ако се съди по статистиката в доклада, която стана обществено достояние, т. нар. компетентни органи наистина са написали много прилежно домашното си за свършеното през отчетния период 1 октомври 2006 г. - 26 февруари 2007 година.
За престъпления срещу собствеността (в това число и източване на пари от еврофондовете) са образувани общо 744 досъдбени производства. В съда са внесени 248 обвинителни акта срещу 303 лица, като с осъдителни присъди са обзаведени 165 души, а 24-има са оправдани. Специално за източване на еврофондове в съда са внесени два обвинителни акта, като резултатът е равен: единият подсъдим е осъден, а другият е обявен за невинен.
За престъпления срещу митническия режим в доклада е записано, че в съда са внесени 57 обвинителни акта срещу 69 лица. От тях 30 души са осъдени, а съдбата на останалите е неизвестна.
За престъпления срещу финансовата система от началото на октомври 2006 г. до края на февруари 2007 г. са приключени 120 досъдебни производства, а с влезли в сила присъди са се сдобили 20-има измамници. Осъдените за пране на пари са трима, за укриване на данъци - двама, а за източване на ДДС... - нито един.
За престъпления по служба са образувани 269 досъдебни производства. Шестдесет от тях са завършили с обвинителни актове, а осъдителните присъди са петнайсет. За подкуп в съда са внесени 92 обвинителни акта, но са осъдени общо 53 бели якички.
И накрая, за да бъде всичко окей, в доклада е турната още една зашеметителна статистика, свързана с неуморната работа на България за изкореняването на най-болезненото европейско социално зло: през отчетния период 1 октомври 2006 г. - 26 февруари 2007 г. в българските съдилища са внесени 287 обвинителни акта за трафик на хора, на подсъдимата скамейка са изправени общо 610 души (от тях 66-има са чужденци), а зад решетките, с влезли в сила присъди, са хвърлени 71 съвременни търговци на роби.
Толкоз с плуването из розовите облаци, защото оттук нататък работата става доста дебела и изключително неприятна.
На 31 март стана известно, че докладът на правителството за покриването на шестте септемврийски критерии (от англ. benchmark - еталон, база за сравнение) не само е бил изпратен моментално в Европейската комисия, ами между Брюксел и София вече били започнали преговори за уточняване на подробностите около предстоящата евроинспекция.
Най-напред се разбра, че проверката ще бъде проведена между 10 и 17 април, а емисарите на ЕК ще бъдат разделени на три групи: Съдебна система (критерии №1, № 2 и № 3), Борба срещу корупцията в държавната администрация и органите на местната власт (критерии № 4 и № 5) и Борба срещу организираната престъпност (критерий № 6 и отчасти - критерии № 4 и № 5).
След това стана известно, че целта на въпросните преговори е била експертите да пристигнат в София с предварително съгласуван дневен ред, строго определени работни срещи и ясно фиксирана мисия (т.е. цел на посещението).
Едновременно с това гръмна вестта (сред определени кръгове, разбира се), че в хода на преговорите по-активната страна е София, която настоява оценяването на напредъка на България по шестте критерия да бъде извършено по максимално конкретни и измерими показатели, позволяващи качествено и количествено сравнение с предишни периоди.
За целта българското правителство било поставило само... две условия. Първо - конкретните задачи и целите на евроекспертите да бъдат коректно формулирани, т.е. инспекторите по никакъв начин да не могат да си позволят отклоняване от шестте критерия. И второ - България иска от Брюксел да изработи ясни методология и механизъм за оценка на нашия напредък, така че на евроекспертите да им е невъзможно да правят широки интерпретации на наученото или пък да смесват проверките по изпълнението на шестте критерия с... други въпроси.
И накрая, в хода на разговорите София доста сериозно се е противопоставила на брюкселската идея, според която срещите между евроекспертите и съответните неправителствени организации трябва да бъдат открити за медиите.
Всъщност, ако трябва да бъдем докрай изчерпателни, хората от правителството на Сергей Станишев, които уточняват програмата на евроинспекторите, все още си правят оглушки и по други два, доста важни въпроса. А именно - кога експертите от т. нар. група Съдебна система ще се срещнат с правосъдния министър Георги Петканов и дали на техните колеги от групата Борба с организираната престъпност трябва да им бъде осигурен пълен достъп до конкретни случаи на организирана престъпна дейност.
Случи се! Правителството най-после се научи как се водят преговори с Европейската комисия и как се отстояват интереси! - би възкликнал всеки наивник, който въобще не знае за какво става дума и който смята, че съпротивата срещу Брюксел е гаранция за независимостта на България.
Ега ти, след като Сергей Станишев, Симеон Сакскобургготски и Ахмед Доган искат експертите на Европейската комисия да оценяват напредъка на България по... български, явно и те самите не знаят истината за българската мафия и размера на корупцията, тъжно би обобщил всеки реалист, който през последните пет-шест години внимателно следи хода на съдебната реформа и нейното отражение върху борбата срещу мафията и корупцията.
Кой от двамата ще се окаже прав, май е повече от ясно.
Преди три години излъгахме Брюксел, че със закриването на следствието работата ще потръгне.
Преди две години излъгахме Брюксел, че пълният имунитет и несменяемостта на магистратите работят единствено в полза на мафията и на корумпираните държавни чиновници.
Преди една година излъгахме Брюксел, че съдебната система е безконтролна и, поради тази причина, корупцията и некадърността сред слугите на Темида се възпроизвеждат денонощно.
А днес вече даваме акъл на Европейската комисия не само как инспекторите й да си вършат работата, ами и... защо трябва да я вършат точно по този начин.
От туй по-голям напредък - здраве му кажи!

КАКВО ПОИСКА ОТ НАС ЕВРОПА
КРИТЕРИЙ № 1: Приемане на конституционни промени, които премахват всяко двусмислие относно независимостта на съдебната система.
КРИТЕРИЙ № 2: Създаване на условия за прозрачен и ефикасен съдебен процес чрез нов Закон за съдебната система и нов Граждански процесуален кодекс; докладване за ефекта от прилагането на новите закони и състоянието на досъдебната фаза в наказателното производство;
КРИТЕРИЙ № 3: продължаване на съдебната реформа и повишаване на професионализма, отчетността и ефикасността й; оценка на ефекта от тази реформа и годишно огласяване на постигнатите резултати;
КРИТЕРИЙ № 4: Извършване и докладване на професионални и независими разследвания по обвинения за корупция по висшите властови етажи; докладване за вътрешни инспекции в публичните институции; публикуването на данните за имотното състояние на високопоставените официални лица.
КРИТЕРИЙ № 5: По-нататъшни мерки за превенция и борба с корупцията (в частност по границите и сред органите на местната власт);
КРИТЕРИЙ № 6: Прилагане на стратегията за борба с корупцията (с акцент върху тежките престъпления) и прането на пари; систематично конфискуване на имуществото на криминалния контингент; докладване на нови и текущи разследвания, обвинения и присъди в тази сфери.

Facebook logo
Бъдете с нас и във