Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

ВЕЛЧЕВ НАЦЕЛИ И BG-КОМУНИКАТОРИТЕ

Без много-много да приказва, главният прокурор Борис Велчев изпълни още едно от предизборните си обещания: да не отваря чадър върху политическия елит, когато става дума за корупция. В четвъртък (22 юни) говорителят на Върховната касационна прокуратура (ВКП) Бойко Найденов обяви, че ВКП е започнала проверка по публикации в медиите, в които се твърди, че фондации и неправителствени организации, близки до НДСВ и до бившия външен министър Соломон Паси, са печелили проекти по Комуникационната стратегия за присъединяването на България към ЕС, финансирана от правителството на Симеон Сакскобургготски с 20 млн. лева.
За какво точно става дума и кои са фондациите и неправителствените организации, направили пачки покрай въпросната комуникационна стратегия, Бойко Найденов не пожела да съобщи в интерес на следствената тайна. С което даде възможност на Соломон Паси да си помисли, че е излязъл с едни гърди напред, като е дал изявления за две-три специално подбрани електронни медии още в четвъртък привечер.
Според бившия външен министър всичко около комуникационната стратегия е направено според най-добрите европейски практики и затова той се чувствал спокоен.
Това са между 300 и 600 организации и между тях със сигурност има хора, които са близо до една или друга политическа партия - до БСП, до СДС или до НДСВ. Затова смятам, че няма кой знае каква интрига, хладнокръвно обяви Соломон Паси и уточни: Пазят се всички фактури за похарчените пари и може да се докаже движението на средствата, въпреки че става дума за сключени договори с над неколкостотин неправителствени организации в почти всички областни центрове на страната. Ние имахме много ясни процедури за отчетност и счетоводство, които издържаха всички проверки от Сметната палата и от държавния финансов контрол в рамките на четири години.
Какво дава основание на Соломон Паси да гледа толкова уверено в собственото си политическо бъдеще едва ли някога ще стане ясно. По-важното е, че онзиденшното хладнокръвие на бившия външен министър едва ли се опира единствено на изрядността на документите за осчетоводяване на 20-те комуникационни милиона, раздадени от правителството на НДСВ.
Според правителствената терминология Комуникационната стратегия за подготовка на членството на България в Европейския съюз представлява комплекс от дейности, насочени към българските граждани и към гражданите на ЕС, които имат за цел да разясняват ползите и предизвикателствата на бъдещото членство на страната в ЕС и да предоставят информация по актуални въпроси на евроинтеграционния процес.
Комуникационната стратегията е приета от Министерския съвет на 24 януари 2002 година. Тя се изпълнява въз основа на План за действие през периода 2002-2006 г. и на работни програми, които правителството одобрява в началото на всяка година. Координатор на работата по стратегията е специализираната дирекция Комуникационна стратегия в Министерството на външните работи.
От всичко казано дотук става ясно, че каквито и да са мотивите на главния прокурор Борис Велчев за погването на фондациите и неправителствените организации (НПО), той и хората му се канят да нагазят в едни от най-дълбоките и най-мътни води на българския преход.
Няколко пъти досега се е случвало Параграф 22 да отделя внимание на схемите за източване на европейски и американски пари чрез стройни системи от взаимносвързани фондации, неправителствени организации и социологически агенции. Схемата, по която те действат, почти винаги е една и съща:
- социолозите открояват един наболял проблем, провеждат тематично представително изследване и превръщат проблема в национално бедствие;
- фондацията майка организира кръгла маса по проблема, в която задължителното участват депутати, министри, известни специалисти и, ако е уместно - висши магистрати и полицаи;
- фондацията майка пише и печели мащабен проект по темата, в който като партньори са включени ресорните министерства, социологическата агенция, съответната съсловна организация и две-три предварително подбрани медии;
- усвояването на парите се извършва по стандартния начин: семинарите се провеждат в хотели на наши хора, отпечатването на брошурите се организира от и се възлага на наши хора, транспортът на участниците се осигурява от наши хора и т. н. Другият вариант е цялата организация да се възложи на наша PR-агенция, която от години е в бранша и която може да уреди всичко на половин цена;
- осчетоводяването на проекта също става по три, отдавна смазани, механизъма: чрез истински фактури, в които се записва брутната стойност на услугата (т.е. без отстъпките); чрез фактури на фирми фантоми и чрез фактури на фирми дедесарки...
Има още няколко професионални хватки, които превръщат илюзията в реалност, но за тях ще стане дума някой друг път. В случая по-важното е, че измисленият или изкуствено раздуханият проблем вече се е превърнал в съвсем реална опасност, която застрашава не само живота и здравето на българската нация, ами е на път да се превърне и в... бич за Обединена Европа.
Така че, ако главният прокурор Борис Велчев наистина е решил да разбие поне една организирана структура за източването на български или европейски пари с идеална цел, хората му трябва да сторят няколко нетолкова трудни за държавното обвинение неща.
Най-напред те трябва да прочетат (включително и между редовете) публикацията на БАНКЕРЪ, озаглавена Голямо мълчание за комуникационната стратегия в бр.6 от 11 февруари 2006 година. В нея са описани няколко от най-популярните схеми за източване на пари по Комуникационната стратегия, както и... законният повод за директно образуване на наказателно производство: масовото нарушаване на Закона за обществените поръчки и незаконното информационно затъмнение около отчитането на раздадените пари.
След това върховните прокурори трябва да съберат от всички фондации и неправителствени организации не само отчетите им за изпълнението на проектите, но и всички насрещни фактури. Целта на упражнението е да се види какви пари са минали през реални дружества и какви са заминали през фирми фантоми.
На трето място прокурорите трябва да съберат съдебните регистрации на всички юридически лица с нестопанска цел, получили пари по Комуникационната стратегия и да извършат проверки в две посоки. Колко фондации еднодневки са спечелили конкурси седмица, две или месец след образуването си. И още - колко от членовете на управителните съвети на известните неправителствени организации фигурират в ръководствата на въпросните фондации еднодневки или пък участват в ръководствата на трети юридически лица .
И накрая, хората на Борис Велчев трябва да проверят кои фондации и неправителствени организации, получили пари по Комуникационната стратегия, са изпрали печалбите си чрез съвместни проекти с определени социологически агенции или съсловни сдружения от типа Да победим СПИН-а, като приключим със секса.
Случи ли се всичко това, за никого вече няма да са тайна и отговорите на двата големи въпроса: Защо, след като Комуникационната стратегия е успешна, пет години и 20 млн. лв. след нейното стартиране (през 2002 г.) европейците все още ни смятат за туземци и мафиоти? и Защо мнозинството от българите все още са убедени, че приемането ни в Европейския съюз означава само скъпотия, безработица и масови фалити?

... Другото нещо, над което наблюдателите си блъскаха главите, когато МВнР все още имаше неблагоразумието да дава някаква информация е как с бюджет от 60 000 лв. например е възможно да се прави качествен ежедневен дайджест, който да следи публикациите за България във всички големи вестници на Стария континент (с други думи - целодневен труд на преводачи от поне 10 езика). И как за тези пари този дайджест всеки ден ще бъде пращан по електронна поща до основните участници и партньори в процеса по присъединяване на България към ЕС.
Така министерствата с охота организират семинари за журналистите в реномирани курорти, издават брошури, провеждат кампании и т.н. - и то все със средства от нея. Дойде ли време обаче за публично отчитане на усвоените пари, повсеместна амнезия наляга министрите и техните подчинени...
Из Голямо мълчание за комуникационната стратегия, в. БАНКЕРЪ, бр.6 от 11 февруари 2006-а

Facebook logo
Бъдете с нас и във