Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

ВСЯКА РЕФОРМА Е ПРЕДПОСЛЕДНА

Вестта, че Министерството на правосъдието е съчинило проект, с който обрича професията следовател на изчезване, хвърли в тих ужас всички трезвомислещи магистрати, адвокати и полицаи. Тяхното притеснение е породено от факта, че от прехвърлянето на почти всички престъпления за разследване от МВР ефектът ще е повече от отрицателен. Но не защото полицейските дознатели няма никога да се научат как се попълва протокол от оглед или пък какво пише в Наказателнопроцесуалния кодекс (НПК) или в Наказателния кодекс (НК). Масовите опасения са, че за пореден път българските управляващи решиха да демонстрират активност пред Европа по най-елементарния начин: чрез механично отнемане и делегиране на правомощия. При това в условията на дълбока секретност, зад гърба на ощетените и ощастливените. Всъщност, най-сериозните притеснения на магистратите и на по-голяма част от професионалните ръководители в МВР са свързани с необикновеното хладнокръвие на управляващите, с което те забравиха всички свои предизборни и следизборни обещания. Тук едва ли е необходимо да се връщаме чак в далечната 2001 г., когато през лятото и есента медиите преливаха от клетви и уверения, че свършва депутатският рай, че от началото на 2002 г. започва работата по писането на нови НК и НПК, че именно НДСВ ще изгради Единната информационна система за противодействие на престъпността, която да обслужва едновременно МВР, следствието, прокуратура, съда, митниците, данъчните и тъй нататък. В графата неизпълнени обещания трябва да бъдат поставени още работата по новите НПК и НК, която трябваше да започне през зимата на 2002 г.; осигуряването на достатъчно финанси за нормалното съществуване на съдебната система, а не пари само за заплати; реформа и въвеждане на граждански контрол в системата на МВР, а не раздуване на началническия щат и произвеждането на цял легион от генерали; реформа и отваряне към гражданството на държавното обвинение и т. н., и т. н. Безспорно обаче най-неизпълненото обещание на НДСВ по отношение на съдебната реформа е свързано с тоталния провал на кадровата политика на управляващите и категоричния им отказ да прочистят съда, прокуратурата и следствието от некадърните и корумпираните. Приетите в края на септември 2003 г. конституционни промени, свързани с въвеждането на мандатност и свалянето на пълния имунитет на магистратите, може да се обявява за огромен скок напред, но те не са нищо друго, освен едно добро начало. С което, както е тръгнало, май и ще си останем. Точно по същия начин, когато през 1991 г. спечели изборите, СДС обеща, че ще реформира съдебната система и правоохранителните органи. Какво се случи през следващата година отдавна е известно - пълен политически разгром на съда, следствието, прокуратура и МВР, тотално обезкръвяване на специалните служби. Близо една петилетка продължи никому ненужната борба за девоенизирането на следствието, което бе извадено от системата на МВР още с приемането на новата конституция през юли 1991 година. А накрая, когато през 1995 г. тогавашният шеф на Националната следствена служба Ани Крулева най-сетне надделя, 50% от следователите напуснаха професията си завинаги, а съдебната система рухна. Не по-различно бе и положението през 1998-1999 г., когато управляващите от ОДС също започнаха съдебната реформа от НСлС и я раздробиха на 28 независими окръжни служби и едно още по-независимо спецследствие. Резултатът бе повече от трагичен - напуснаха около 300 следователи, а прокуратурите и съдилищата се задръстиха със залежали дела. По време на августовския ремонт на НПК през 1999 г. в процесуалния закон бе записано, че от 1 януари 2000 г. започва да действа полицейското дознание, което ще разследва 75% от престъпленията в България. По най-различни причини - предимно от субективен характер, в навечерието на знаменателната дата тогавашното ръководство на МВР избра 12 000 свои служители и им нареди от 1 януари да започнат да разследват криминални и икономически престъпления. Хей така - от днес за утре и без абсолютно никаква подготовка за новия им старт в живота. Резултатът - също плачевен: вече три години и половина дознателите не могат да прескочат критичната бариера от 25% успеваемост. През лятото на 2002 г. жълтите също реформираха съдебната система, възстановявайки Националната следствена служба като... методическа шапка на окръжните следствия, които продължават да са си самостоятелни юридически лица. Днес, две години по-късно, на следствието отново му дойде редът. И май този път наистина ще му видят сметката завинаги. Дано, защото ако това се случи, реформата в прокуратурата най-после може да започне. Ако не е станало късно.

Facebook logo
Бъдете с нас и във