Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

ВЪЗМЕЗДИХА ТРАГЕДИЯТА КРАЙ БЯЛА С 12 ГОДИНИ ЗАТВОР

Русенският окръжен съд счупи всякакви рекорди по бързина на производство, приключвайки делото за катастрофата край Бяла (на 7 декември 2006 г.) за осем работни дни. Първоинстанционният процес стартира на 26 март и приключи на 4 април (сряда), когато 23-годишният шофьор на камиона убиец - Синан Алиев, бе осъден на 12 години затвор и бе лишен от правото да управлява моторни превозни средства за срок от 15 години.
Според решението на съдебния състав, прочетено от неговия председател Десислав Любомиров, Синан Алиев е виновен за престъпление по чл.343, ал. 4 от Наказателния кодекс, изглеждащ горе-долу така: Който при управляване на моторно превозно средство наруши правилата за движение по непредпазливост, като с това допусне причиняването на телесна повреда или смърт на повече от едно лице, се наказва с лишаване от свобода от три до десет години, а в особено тежки случаи - с лишаване от свобода от пет до петнайсет години.
В сряда състав на Русенския окръжен съд обяви, че причините за катастрофата, при която загинаха 18 души, а други 11 бяха ранени, са две: повредените спирачки на камиона и нарушаването на правилата за движение от страна на Синан Алиев. Едновременно с това съдебният състав постанови, че подсъдимият не трябва да носи наказателна отговорност за другите две обстоятелства, допринесли за трагедията - конструктивните изменения на камиона убиец (направени с цел увеличаване на неговата товароподемност) и претоварването му с няколко тона зърно в деня на катастрофата.
По време на досъдебното производство и на процеса в Русенския окръжен съд Синан Алиев неколкократно заяви, че спирачната система на камиона наистина е отказала, но за катастрофата бил виновен шофьорът на автобуса, който му отнел предимството на кръстовището преди фаталния мост.
Не съм виновен, направих каквото можех, за да избегна удара. Катастрофата стана, защото ми отказаха спирачките, но това може да се случи на всеки, заяви пред съда Алиев. От показанията му стана ясно, че проблемите със спирачките започнали още при спускането по пътя за Бяла, а той се опитал да намали скоростта чрез скоростите, но не успял.
Защитната постановка на Синан Алиев бе оборена от свидетелите по делото, които единодушно заявиха пред съда, че шофьорът на автобуса е изчакал на кръстовището и е навлязъл в първокласния път едва след като се е уверил, че няма никаква опасност. А според петорната автотехническа експертиза отговорността за катастрофата е на Алиев, защото той е знаел не само за неизправността на спирачната система и за това, че камионът му е претоварен.
Кой знае защо адвокатът на Алиев - Димитър Марковски, заложи на друга карта. Според него вината за катастрофата не само е на шофьора на автобуса, но и на... производителя на ударения автобус - японския автомобилен гигант Исузу.
Ако някой си беше направил труда да изследва якостта на автобусите с тази марка, щеше да установи, че те не са нормални за пътнически транспорт. В противен случай при обръщането на рейса в р. Янтра покривът нямаше да се откачи и жертвите щяха да бъда далеч по-малко, сензационно обяви в залата адвокатът. Без, разбира се, въобще да се интересува от простичкия факт, че след удар от 10-15-метрова височина би се откачил дори... покривът на танк.
В пледоарията си в понеделник (2 април) окръжният прокурор на Русе Огнян Басарболиев заяви, че поддържа обвинението срещу Синан Алиев: причиняване на смърт на повече от едно лице поради непредпазливост и поиска от съда да му наложи наказание: лишаване от свобода за срок от осем години.
За разлика от представителя на държавното обвинение, близките на загиналите и ранените, конституирани по делото като частни обвинители, настояха съдът да наложи максималното наказание - 15 години затвор. А във вторник (3 април) адвокат Димитър Марковски поиска Синан Алиев да бъде оправдан.
В крайна сметка съдът не се съобрази с нито една от претенциите и в сряда (4 април), точно в 10. 00 часа, обяви решението си: шофьорът на камиона убиец трябва да излежи 12 години зад решетките и 15 години няма право да сяда зад волана на каквото и да било МПС.
След края на заседанието Алиев отказа всякакъв коментар, а неговият адвокат заяви, че присъдата ще бъде обжалвана пред Великотърновския апелативен съд в законоустановения 15-дневен срок.
Продължаваме да пледираме, че Синан е невинен. Очакваме оправдателна присъда на следващите инстанции, заяви пред медиите Димитър Марковски, след което сподели и причината за своя оптимизъм:
Съвсем нормално е в Русе да бъде произнесена осъдителна присъда. Катастрофата е станала на територията на областта, загиналите и ранените са местни жители и затова обществените нагласи в града и региона продиктуваха точно такова решение - обясни адвокат Марковски. - Ако Алиев се беше признал за виновен, съдът щеше да бъде лишен от възможността да го осъди на повече от пет години, но ние преценихме, че борбата трябва да се води докрай.
Според Марковски, съдът съвсем основателно е оправдал Синан Алиев за претоварването на камиона и за промените в конструкцията му. Така че пред защитата оставало за преодоляване само още едно препятствие - спирачната система. По време на делото във Великотърновския апелативен съд ще видите съвсем друга експертиза. Тя ще бъде назначена от нас, а резултатите й ще докажат, че в тежката ситуация обвиняемият е реагирал адекватно, закани се адвокат Димитър Марковски.
Ще продължим да настояваме за 15-годишната присъда за Синан Алиев, защото за нас той си остава убиец, заявиха близките на част от загиналите, които са конституирани като частни обвинители по делото. Искаме доживотна присъда. От днес нататък шофьорът е смъртник, защото единствената справедлива присъда за него... смъртното наказание, гневно уточни един от тях - Тодор Тодоров.
Най-положителното в това дело е, че от трагичния инцидент край Бяла са минали по-малко от четири месеца, а вече имаме присъда на първа инстанция, предпочете да запази хладнокръвие русенският окръжен прокурор Огнян Басарболиев.
След края на заседанието в сряда (4 април) той обяви, че току-що приключилото дело в Русенския окръжен съд е голямо постижение на дознателите, прокуратурата и съда и достоен отговор на обществените очаквания за по-бърз и по-качествен наказателен процес у нас. Освен това Огнян Басарболиев обяви, че най-напред ще се запознае с мотивите на съда, след което ще прецени дали да протестира пред Великотърновския апелативен съд оправдаването на Синан Алиев по другите две обвинения (за претоварването на камиона и за измененията на конструкцията му).
Точно тук обаче ръководителят на Русенската окръжна прокуратура срещна най-неочаквана съпротива. Според новия Наказателнопроцесуален кодекс, когато присъдата е по-тежка от наказанието, искано от държавното или от частното обвинение, процесуални възможности за протест няма, заяви един от частните обвинители по делото.
А това означава, че отсега нататък, борбата за доживотна присъда на Алиев ще бъде водена само от частните обвинители по делото, тъй като в пледоарията си на 3 април (вторник) русенският окръжен прокурор Огнян Басарболиев поиска шофьорът да бъде осъден на 8 години лишаване от свобода, но съдът прецени, че шофьорът на камиона убиец заслужава още четири годинки отгоре.

Facebook logo
Бъдете с нас и във