Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

ЗА ХОРАТА, МАШИНИТЕ И... КАТ

Година откакто сме в ЕС, и вече откриваме с известна изненада, че една обикновена машина може да вдигне бариерата пред така желания път нататък. Например инсталираме си машина за даване на номера на чакащите в опашката и хоп - ставаме европейци. Няма вече блъскане, няма словесни и физически саморазправи кой бил по-напред и кой кога дошъл.
Днес това може да се види в чакалнята на столичната централа на КАТ - Пътна полиция, намираща се на бул. Драган Цанков №33. Всички седят и чинно чакат своя ред. Кой с вестник в ръка, кой хипнотизиран в екраните, излъчващи непрестанно клипове, които започват от невинно сбутване между МПС-та на кръстовище и стигат до смачкани до неузнаваемост коли и кървави петна.
Така изглежда чакалнята на КАТ днес - малко след началото на работния ден, в средата на трудовата седмица и седем месеца по-късно, откакто на 26 юли 2007 г. тук инсталираха системата за борба с опашките.
Още от пръв поглед се разбира, че опашките не са преборени, но поне не се налага със спартанска смелост да се буташ сред талазите хора, и с тарикатски номера - под съпровода на люти псувни, гордо да застанеш половин крачка по-близо до съответното гише.
Първото нещо, което трябва да направи гражданинът (след като се е запасил с неизчерпаемо търпение), е да си изтегли номерче за съответната услуга. Ако е дошъл да пусне или спре от движение автомобил, да подаде или получи документи за шофьорска книжка, все още има шанс в същия този божи ден да си тръгне с нужната документация.
Ако обаче е тук с голямата задача да се издължи на държавата за автомобилно прегрешение, то мисията в рамките на деня определено е невъзможна. Обикновено апаратът вече не дава номера за този вид услуга, а и да дава, едва ли преди края на работния ден ще му дойде редът при наличие на почти 400 чакащи.
Хората в чакалнята обясняват, че трябва да дойдеш сутрин към 7.30-8.00 ч. да си вземеш номер, ако искаш да си свършиш работата. Наказаният Валентин Стоянов например трябва да плати глоба. Той се жалва, че е дошъл в 8 сутринта, когато е началото на работния ден за КАТ, а вече е имало опашка. В ръцете си държи листче с номер 264. В 11.30 има още 15 човека, преди да удари и неговият час.
Положението е по-розово при издаване или получаване на шофьорска книжка. В 10.30 сутринта чакащите са едва 63-ма. За половин час са обслужени 19 клиенти, което означава още поне един час време за многократно нервно измерване на дължината на помещението в крачки.
За 30 минути през гишетата минават всичките 20 граждани, чакащи за пускане или спиране от движение на автомобил, ако желаят да го бракуват или да получат транзитен номер.
Междувременно предприемчиви търговци сноват между чакащите и им предлагат закуски и вестници.
Добрата новина за хората, решили с волско търпение да стигнат до заветния документ, е, че не всички имат време и нерви да дочакат своя ред. Не са никак редки случаите, когато извиканите не се отзовават и служителят на гишето бързо преминава към следващия.
Ако по невнимание гражданин е пропуснал реда си, ще трябва да мине по всички мъки отново. Като се има предвид времето, необходимо за приключването на тази задача, и работното време на КАТ от 8.00 ч. до 17.00 ч., което съвпада с масовото работно време, е почти невъзможно да си оправиш вземане-даването с държавата, без да си си осигурил почивен ден. Ето ти тройно наказание за едно автопрегрешение - хем глоба плащаш, хем губиш часове и нерви в чакане, за да я платиш, хем губиш или надницата за деня, или ден, отреден за блажена почивка.
Към всичко това може да се прибавят и кървавите кадри, които вървят непрестанно на мониторите в залата. Сложени с възпитателна и респектираща цел, те могат да се окажат нож с две остриета и да стресират ранимата човешка психика, особено ако човек ги гледа в продължение на 3-4 часа, докато чака реда си.
Преди Коледа МВР и Български пощи зарадваха народа, че наказателни постановления могат да се плащат в най-близкия пощенски клон, като така се избягват опашките. Според разпространената информация след това по пощата може да се получава и отнетият талон за колата. Разбира се, за тази цел трябва предварително да си наясно в какъв размер е глобата. А каква е глобата можеш да разбереш... само в КАТ, след като си си взел билетче и изчакаш да ти дойде редът на въпросната опашка.
Една проста сметка би показала, че дори и след инсталирането на машината ситуацията не е по-различна отпреди година. Като се има предвид, че всеки ден автомобилите само в столицата набъбват с около 800, нормално е в геометрична прогресия да набъбват и нарушенията. Което ще доведе до още повече хора, които трябва да плащат глоби.
Изглежда, новата система работи добре, но само тя няма да е достатъчна за справяне с проблема опашки. Добре е да се помисли за откриване на още гишета, най-добре в други райони на София. Неотдавна в телевизионно интервю министърът на държавната администрация и на административна реформа Николай Василев даде една блестяща идея за справяне с проблема - да се даде възможност за онлайн резервиране на ред и час, а защо не и цялостно обслужване по ИНТЕРНЕТ. Така всеки ще може в удобно време и място, за кратко време да се справи с тази задача, че и да поработи над създаването на полезен продукт, а не да изгуби часове в чакане на опашка.
Поредната идея, оставена за далечното и неясно бъдеще...

Когато на случайни обекти виси табела МагазинА е с климатик, лесно може да се подмине хорската неграмотност. Но е някак си смущаващо, когато същото дребничко, незначително и срещано навсякъде граматическо нарушение се появи в държавна институция, каквато е КАТ, при това цели три пъти в рамките на стотина метра. Табелата от снимката, както и още две идентични на нея, поставени по пътя край институцията, изглежда, са негласна подкрепа към зародилата се преди време идея да се премахне пълният член и да остане само кратката форма, за да не се затруднява излишно и без това затормозеното съзнание на българина.

Facebook logo
Бъдете с нас и във