Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

Закони - бол, парното - солено

Когато всички крадат, всички са прецакани. Но пък който краде повече, печели. Тези правила важат за цялата държава, но са особено актуални за вечния скандал, наречен "Топлофикация - София". Пъзел, който няма подреждане въпреки изобилието от добри намерения. А би трябвало отдавна да е подреден, ако държавата и общината си вършеха работата така, както е записано в законите, които всички искат да променят.


Броени дни след като министърът на икономиката и енергетиката Драгомир Стойнев заяви, че положението е много тежко, сметките се трупат и дружеството дължи над половин милиард лева на НЕК и БЕХ, заваляха нови правила. Публикувани бяха новите общи условия на "Топлофикация - София", Асоциацията на дружествата за топлинно счетоводство атакува с набор предложения за промени в Закона за енергетиката, а потребителската асоциация предложи наръчник за защита срещу кражбите на дружеството. И понеже всички блокове са в отлично състояние, санирани и реновирани, чухме предложения върху покривите им да има фотоволтаици, та топлофикаторите да останат с пръст в устата.


От Асоциацията на топлофикационните дружества също не остават длъжни. Искат въвеждане на обща сметка за блок, която да направи излишни топлинните счетоводители. Така било в много европейски държави - хората сами отчитали потреблението си. Методът бил приложен преди години във Варна и кражбите намалели драстично. Но явно не е проработил, щом малцина са чували за успеха му. Интересно как ще се разберат абонатите в цял блок, щом се крадат във всеки отделен вход.


Новите общи условия на дружеството са показателни за безпътицата в колективното ползване на топлинна енергия. Предлагат се правилни решения, съчетани с неприлагането на въведени вече в закона други правилни решения. Спирането на парното при две неплатени сметки явно е взаимствано от практиката на ЕРП-тата. Логиката е безспорна - ползва се нещо, за което си плащаш. А в български условия е ясно, че щом не плащаш малки задължения, едва ли ще платиш по-големи. ЕРП-тата обаче дръпват шалтера за минута от разположеното във входа елтабло, за което винаги ще намерят ключ от домоуправител или редовен потребител. А спирането и пускането на парното на всеки отделен абонат ще отнема по няколко дни. И вече трябва да е напълно ясно дали всяко подобно действие ще си струва положените усилия, направените разходи и причинените неудобства.


Очевидно в самата "Топлофикация - София" са наясно, че няма да се справят с новите правила. Че новите общи условия няма да заработят, сочи и заявеното вече от Столичната община намерение да се пишат нови. Те пък ще зависят от битката около промените в Закона за енергетиката. Асоциацията на топлинните счетоводители внесе в парламентарната енергийна комисия писмо със седем предложения, което наля масло в огъня. Защитавайки се от опасността да изгубят бизнеса си, топлинните счетоводители отбиват удара към потребителите. Тезата на бранша е, че на потребителите не трябва да се дава право да избират начина за разпределение на сметката - на "кубатура" или на "квадратура", вместо чрез задължителното сега дялово разпределение от топлинен счетоводител. Аргументите са, че то е по-справедливо, защото отчита реалното потребление, а не обем или площ, за която трябва да плащаш дори ако не ползваш. Както и че ако дяловото разпределение бъде премахнато, може да доведе до наказателна процедура срещу България за нарушена евродиректива.


За баланс топлинните счетоводители предлагат въвеждането на конкуренция в дейността им - абонатът да има право на избор кой да е счетоводителят му, като се попречи обаче на топлофикационните дружества да извършват топлинно счетоводство със свои дружества, възползвайки се от естественото си монополно положение в определен регион. За пореден път се предлага и кампания за убеждаване на потребителите, че ползването на топлинна енергия от централното топлоснабдяване е икономически най-изгодно, но само при условие, че се ползва от по-голямата част от потребителите в сградите. Но този път топлинните счетоводители предлагат и тежки санкции, съчетавайки моркова с тоягата. Вероятно защото са наясно, че редовните платци нямат по десет кожи за съдиране, с които да пълнят бездънната финансова яма на дружеството.


Именно ниската събираемост е в основата и на нежеланието на топлинните счетоводители да бъдат отделени от топлофикациите, както беше преди години. Тогава те сключваха индивидуални договори с абонатите и си събираха сами парите, а сега са подизпълнители и получават своето от "Топлофикация", която го начислява в сметките. Счетоводителите признават, че получават парите си редовно, но ако започнат сами да ги събират, едва ли ще е така. Въпросът е обаче дали счетоводителите не правят сметките така, че да си получават редовно парите, обърквайки напълно абонатите. В същото време е ясно, че практиката в някои европейски страни отчитането да правят професионални домоуправители няма лесно да проработи. При положение че държавен контрольор, задължен по закон да извършва проверки и да налага санкции, не го прави, шансът на частния домоуправител да го прави въз основа на договор с етажната собственост е още по-малък. Това може да стане само при активна етажна собственост, но у нас това е по-скоро изключение. Пък и професионален домоуправител, който води счетоводство, си е друг топлинен счетоводител и няма гаранции, че ще е по-евтин.


Във всеки случай разривът между топлофикации и топлинни счетоводители е крайно интересен. Ако счетоводителите наистина печелят само по 2 лева на месец от абонат за услугата си, както твърдят, не е ясно защо недоволстват от тях топлофикациите. При надути сметки доставчиците би трябвало да печелят. И явно печелят, защото не упрекват счетоводителите в надути сметки, а само в неясни за клиентите фактури. А проблемът с доверието само допълва проблема с безпаричието, като и двата водят до проблема с кражбите.


В крайна сметка излиза, че всички декларират грижа за коректния потребител, но съчетаното му обгрижване е все в негова вреда. У нас азбучните истини трябва постоянно да се припомнят, нищо че са азбучни. Една от тях е, че разликата между коректен и некоректен потребител трябва постоянно да се коригира в правилната посока. И за това отговорност носят държавата и общината. Но в български условия носенето на отговорност е обтекаемо понятие. Видяхме го преди по-малко от месец, когато ни "зарадваха" с новината, че виновни за несъбраните дългове на "Топлофикация - София" няма. Така реши Софийската градска прокуратура след десет месеца умуване дали да разследва ръководството на дружеството за несъбраните му вземания. Проверката започна през март миналата година по искане на кмета Йорданка Фандъкова. Тя настоя да бъде изяснено как са натрупани стотиците милиони левове неплатени сметки, голяма част от които трябва да бъдат отписани поради изтекла давност. Фандъкова призна тогава, че на това основание трябва да бъдат зачеркнати 90 млн. лв., покривани по правило от коректните абонати.


Вместо да повдигнат обвинения, градските прокурори прецениха, че няма данни за нарушения или за неизпълнение на служебни задължения от страна на управителните органи на дружеството, от което следва, че шефовете няма как да са му нанесли вреди. Проверката установи, че "при управлението на дружеството във връзка със събираемостта на вземанията са въведени правила, предприети са действия за по-голяма събираемост и се осъществява постоянен контрол върху работата на служителите, ангажирани с процеса". Вредите значи са за десетки милиони всяка година, всички ги усещат на гърба си, кметицата Йорданка Фандъкова се чуди защо години наред общинското дружество не събира вземанията си, но според прокуратурата вредите са дело на неизвестен извършител. Ето затова огромна част от топлото ще грее неизвестни потребители.


 


 


Очевидно законовият брак между топлофикациите и топлинните счетоводител е в криза. Но докато първите вече искат на висок глас раздяла, вторите не дават развод. И в стремежа си да спасяват връзката, откриват топлата вода, че крадците трябва да бъдат изловени и наказани. Незнайно защо топлинните счетоводители искат въвеждане на "ефективни" санкции за потребители, които след надлежно уведомяване за проверка не осигурят или директно откажат достъп до уредите в жилищата си. Както и на онези, които демонтират радиатори и късат защитни пломби и стикери. В Закона за енергетиката такива санкции са предвидени и те са солени.



От 10 000 до 25 000 лв. например е глобата за неспазване на определените технически условия и ред за топлоснабдяване, за прекратяване на топлоподаването и правилата за дялово разпределение на топлинна енергия. При повторно извършено нарушение санкцията е в трикратен размер, определен по максималния размер на санкцията по първото нарушение. От 1000 до 5000 лв. пък е глобата за нарушаване на нормалното топлоснабдяване, за ползване на топлинна енергия, без нейното количество да се измерва или разпределя към уред за измерване, както и за изменяне на показанията на средствата за отчитане, включително и чрез препятстване на правилната им работа. И тук санкцията се удвоява в максимален размер при повторно нарушение.



Законът казва ясно и какво грози онзи, който пречи или допусне да се пречи на длъжностните лица, на контролните органи, на лицата, които извършват експертизи, измервания и изпитвания, - глоба от 100 до 1000 лева. Който пък не изпълни предписанията на длъжностните лица и на контролните органи, се наказва с глоба от 500 до 5000 лв., или с имуществена санкция от 2000 до 10 000 лева. Глоба е предвидена и за длъжностните лица и контролните органи, ако не изпълняват задълженията си - от 1000 до 5000 лв., а при повторно нарушение - максималната санкция е в троен размер. А колко хора са виждали въпросните контролни органи да идват за проверки в блоковете?

Facebook logo
Бъдете с нас и във