Параграф22 Weekly

§22 Седмичник

Запяха в хор срещу корупцията

Консенсус между властниците за борба срещу корупцията в страната на корупцията - звучи като виц. Но тъп, а не смешен. На пръв поглед  ангажиментът на президента  Румен Радев да допринесе за  реформаторски диалог по съдебната реформа взе да дава резултати. След срещите на държавния глава с тримата големи в съдебната власт - Лозан Панов, Георги Колев и Сотир Цацаров, почнахме  да се "изненадваме" от добре известни констатации. Кой например би се досетил, че последната конституционна реформа не струва, а  присъствието на прокуратурата в съдебната система не гарантира ни най-малко нейната независимост?  

След  срещата на Радев с главния съдебен инспектор Теодора Точкова също  ни сервираха искане за независимост, но в обратната насока. Съдебният инспекторат трябвало да стане независим от Висшия съдебен съвет (ВСС), за да бъде по-ефективен. Необходимо било "преуреждане на конституционния статут на Инспектората към ВСС, за да се гарантират независимостта на институцията, нейната законосъобразна и ефективна дейност". Така щял да бъде постигнат "устойчив и ефективен механизъм за вътрешен на съдебната система контрол", който безспорно е нужен за успешното приключване на съдебната реформа.

Какъв да е конституционният статут на съдебния инспекторат? Хората от тази институция  не казват. Нито  споделят с какво кадровият орган им пречи да си вършат работата - конкретни оплаквания в тази насока не е имало. Ние пък се чудим какво ще правят с тази независимост, щом като Точкова посрещна на нож възложените на инспектората с промените в конституцията и съдебния закон нови антикорупционни правомощия. За излизане от съдебната власт не става дума - искат само еманципиране от ВСС, нова сграда и по-високи заплати.

Правосъдният министър Цецка Цачева схвана тези разминавания като хипотезата за кривата ракета и космоса. След срещата си с Радев тя обяви, че е нередно в конституцията да се правят "фрагментирано  отделни промени по конкретен повод". Цачева се включи обаче в хора на онези, които настояват реформата да се обвърже с изготвянето на антикорупционен закон, с промени в Наказателнопроцесуалния, Гражданскопроцесуалния и Административно-процесуалния кодекси плюс нов проект за Наказателен кодекс. В него трябвало да се разделят най-сетне деянията на престъпления и простъпки, каквато идея се подмята от години.

Венецът на тази внезапно избуяла законотворческа инициативност  обаче е искането за антикорупционен закон. След като проектът "Кунева" беше захвърлен най-безпардонно в кошчето, сега ще пишат нов по график. От президентството обявиха, че Румен Радев "е поставил акцент върху необходимостта от независим орган за борба с корупцията по високите етажи на властта, който да има ясно изразени правомощия и компетенции, които да обхващат всички действия, свързани със събирането на информацията и разкриването на корупционни престъпления". Според президента само така можело да се стигне до ефективни резултати, което е също крайно "изненадващ" извод.

Органи - бол, но понеже всички те организирано бездействат, ще направим нов. Очевидно този ще е летният хит в идните месеци. Преди това Радев се застрахова, като посочи, че не е привърженик "нито на румънския, нито на ничий модел за реформа в съдебната система". И веднага след това призова: "Вижте ефекта в Румъния във всички тези области, вижте при нас!". И още в стила на изненадите  - без въвеждането на такъв модел "България няма да има нито икономически напредък, нито достатъчен ръст на БВП, нито качество и стандарт на живот, нито достатъчно добър климат за инвестиции".

Целта сама по себе си  е величава. Според президента в бъдещия единен антикорупционен орган трябва да влизат "служители с компетенцията на ДАНС, на разследващи полицаи, IT специалисти, експерти в областта на финансите, банковото дело". Тези хора трябвало да имат "големи правомощия и големи заплати, да разровят всички крупни съмнителни обществени поръчки, да гледат много внимателно в това, което в момента се случва, трябва да има справедливо решаване на много въпроси, трябва дейността на този орган да дисциплинира нашата политическа класа". Което пък е точно толкова "ново", колкото признанието на Радев ,че не вижда достатъчно политическа воля за борба с корупцията по високите етажи на властта.

И лидерът на БСП Корнелия Нинова е на същото мнение. И дори конкретизира: "Трябва да намерим 15 души в държавата, които да бъдат абсолютно независими и добре платени. А самият закон лесно се пише." Защо не го написаха досега не каза.  Но пък в тон с Радев Нинова призна, че "БСП като опозиция не е достатъчно активна по въпроса за борбата с корупцията и за съдебната реформа". Имали обаче "желание и воля всички, които са престъпили закона, да си получат наказанията". Прилагане на бързи и справедливи производства, съдиите да се водят само от закона, а не да взимат решения по политически, икономически или други причини... - слушаш и не вярваш на ушите си.

А се оказа, че правосъдното министерство вече пише нещо по въпроса. Кой точно дава указанията може и да не разберем, но и откъм "Дондуков" 2 да идват, важен е резултатът. Ръководеното от Цачева ведомство обяви, че стартира едномесечна обществена консултация по бъдещия Закон за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество. Именно с тази информация беше очертан обликът на "българския" антикорупционен модел. Само дето от описанието не става ясно с какво той е по-различен от този в проекта "Кунева". 

Наименованието на новия единен независим антикорупционен орган ще е Комисия за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество. Тя ще обединява функциите на съществуващи публични органи и звена с основна роля да извършва реални проверки на декларациите за имущество и интереси, да осъществява производства за установяване на конфликт на интереси и да извършва отнемането на необясними богатства. Иначе казано - ще усвои функциите на Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество, към която ще се влеят Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, Центърът за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност към Министерския съвет (БОРКОР), както и звеното за имуществените декларации на властта в Сметната палата.

Както и в проекта "Кунева",  разширяват се кръгът на лицата, задължени да подават декларации, и подлежащите на деклариране обстоятелства. Предвижда се членовете на комисията по конфискация да довършат мандата си в новия единен антикорупционен орган. Според обявената структура на проектозакона той ще има две глави, посветени на подаването на сигнали за нарушения и корупция. Предвидена е защита на подаващите сигнали, но анонимни няма да се разглаждат, пък всеки да си прави сметката срещу кого ще пише.

Междувременно главният прокурор Сотир Цацаров посочи  и друг орган, който според него се нуждае от реформиране - "Икономическа полиция". Според Цацаров тя била "в пълна летаргия, в състояние на пълно заспиване и затишие". Работата на ключовата полицейска структура за противодействие и разследване на корупцията и на икономическите престъпления в много случаи граничела с "откровено бездействие". Това, разбира се, не е тайна за никого и всички в МВР са наясно с причините - на оперативните служби по икономическа линия просто не им се позволява да пипат никого, който е свързан с властта или се отчита пред полицейските началници.

Интересното е друго - че Цацаров сега "открива" топлата вода и че хвали всички в МВР, с изключение на  "Икономическа полиция". На националното съвещание на силовото ведомство главният прокурор раздели областните му дирекции на "онези, които работят", и "тихи дирекции". В първата група влизали дирекциите в София, Пловдив и Бургас. Другите не бяха посочени поименно, а с метафората, че "предпочитат тишината, защото така е по-удобно, съществуват спокойно". И отново щипка самокритика - това се отнасяло и за прокуратурите в Силистра и Търговище. "Има териториални райони, има прокуратури, където, общо взето, е същият дълбок сън. Просто е по-удобно така - Бог високо, цар далеко", "откри" Цацаров.

Между ГДБОП и Специализираната прокуратура бил налице обаче "пълен и прекрасен синхрон". Е, не можело ли да го има и с "Икономическа полиция? А борбата срещу корупцията Цацаров окачестви еднозначно като "задача номер едно", а противодействието на контрабандата - като "задача номер две". Резултати можели да се постигнат, стига да има воля. Удивителен напредък в съдебната теория и държавническата практика. Всичко това е толкова подозрително, че на човек да му призлее. И се връзва "напълно" с дадената дни по-рано от премиера Бойко Борисов оценка на съдебната реформа досега като "изключителна".

"В момента берем плодовете на една изключителна реформа, която се направи при предишния мандат. Мечтата, която имаха съдиите - сами да избират своето ръководство, абсолютно мажоритарно, онлайн, не да им се пращат квоти някъде, а сами да изберат представителството си. Прокурорите сами да изберат по най-демократичния начин… И изборите минаха без никаква обструкция. Това гарантира възможно най-добрия Висш съдебен съвет, избран от самите съдии и прокурори, което от своя страна гарантира, че в следващите години най-добрите хора, излъчени от тези системи, ще могат да се проверяват, контролират и да вземат решения", описа поредната небивалица Борисов.

Това заключение на премиера  кореспондира с тезата му, че "съдебна реформа не означава грижите на системата да се сведат до болтовете на колата на председателя на съда" - на  Лозан Панов. А тя на свой ред е идентична с тезата на президента Радев, че скандалът с болтовете е "димна завеса за големия въпрос - съдебната реформа". Без малко да повярваме, че тя ще се случи. И че ще бъде направена от тези, чийто статут във властта зависи на първо място от приноса им в опазването на резултатите от грабежа.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във