Параграф22 Daily

§22 Анализи

2022-а: Нови предизвикателства пред МВР и Рашков

В навечерието на Рождество Христово новият вътрешен министър Бойко Рашков сякаш се вживя в ролята на Дядо Коледа и обеща неща, каквито се случват само в приказките. Като например структурна и кадрова реформа в МВР - нещо, за което се говори от три десетилетия,  но което досега никой не е посмял да направи.

"Трябва да се прегледа административния капацитет и броя служителите. МВР отдавна не е търпяло каквито и да е промени и в момента е с огромен състав - близо 50 000 души, от които по-малко от половината са полицейски служители. В структурата на МВР има служби, които не са чисто полицейски и които би могло да бъдат отделени без това да наруши функционалните възможности на министерството", благо нареждаше той.

 

До болка познаваме този припев, защото ни залива от години насам - без значение дали по Коледа, или по Великден. Днес обаче ситуацията е доста по-различна и поне засега настоящият МВР-шеф има пълната свобода да излезе от шербетното псевдореформаторско клише.

Повод за подобен плах оптимизъм има и той дойде още по времето, когато титулярният вътрешен министър Бойко Рашков все още беше служебен Дядо Коледа. Не че успя да свърши нещо изключително, че да повярваме в чудеса, но в края на 2021 г. все пак извърши нещо уникално - обърна специално внимание на разследващите полицаи и на щатните експерти криминалисти във вътрешното ведомство.

Жестът му бе малък, но все пак бе знак за сериозни намерения: благослови ремонта на

тарифата за заплащане на специфичния труд

на разследващите полицаи и на експертите по криминалистика. По-точно - подписа проекта за изменение на Наредба No 8121з-1353 от 15 декември 2020 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за отчитането му, за компенсирането на работата на служителите извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители в МВР.

Предложението на Рашков и екипа му бе за държавните служители в министерството, назначени на длъжност "разследващ полицай" и държавните служители, изпълняващи експертно-криминалистична дейност (ЕКД), да отпаднат изключенията, предвидени в чл. 15 от съществуващата наредба. Тя посочваше, че максималната продължителност на времето на разположение на тези служители не може да превишава 100 часа за един календарен месец, 24 часа през почивните дни, както и че на тези служители не може да се възлага да бъдат на разположение или на дежурство в два последователни календарни дни.

Текстовете от наредбата от 2015 г. не се прилагаха за баретите от дирекция "Специални операции и борба с тероризма" (СОБТ) към Главна дирекция "Жандармерия, специални операции и борба с тероризма" (ГДЖСОБТ), държавните служители в Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението" и на областните дирекции на МВР при изпълнение на  дейности при бедствие.

Проектът на Рашков предвижда в чл. 15, ал. 4 да се добави, че тези изисквания не се отнасят и за "държавните служители, изпълняващи експертно-криминалистична дейност и за държавните служители, назначени на длъжност „разследващ полицай“, при изпълнение на законоустановените им дейности".

Жестът наистина е малък, но показва какви са намеренията на МВР-ръководството по отношение на

административния потенциал на ведомството.

Със сигурност т. нар. служители по направление "ЕКД" и разследващите полицаи ще получат стимул да вършат работата си съвестно и срещу съответното заплащане.

Досега въпросните служители трудно можеха да бъдат вкарани в някакъв график за времето, през което трябва да са на разположение. Заради щатна окомплектованост на секторите "Научно-техническа лаборатория", разбира се: в областните дирекции - най-много по шестима експерти-криминалисти, а в полицейските участъци - най-много до трима.

Практиката досега показва, че за изготвяне на график за време на разположение за един календарен месец са необходими минимум шестима служители. А времето на разположение извън редовно установеното работно време за отчетен период от един месец е между 492 и 582 часа, в зависимост от броя на почивните дни, официалните празнични дни и времето извън редовното работно време.

Всичко това може да ни се струва несъстоятелно, но да припомним, че от 1 февруари 2020 г. МВР-ставката за

един час работа през нощта бе "рязко увеличена" - от 25 стотинки на 1 лев.

С промените от 2020 г. служителите на МВР започнаха да получават само парични възнаграждения за работа в почивни дни, като отпадна допълнителният платен годишен отпуск до 12 дни при положен извънреден труд. Тоест положеният труд в извънработно време, включително и това за разположение, беше дефиниран като извънреден и компенсацията стана само финансова. 

Намеренията на ръководството на МВР са очевидни - обезпечаване на дейността по разследване, провеждане на първоначални огледи на местопроизшествия, претърсване и изземване, освидетелстване, разпознаване на лица, следствени експерименти, оглед на веществени доказателства, експертни изследвания. Идеята е да се повиши качеството на специфичните полицейски дейности по конкретни досъдебни производства. И да се сложи край на познатата слабост на разследващите, заради която

МВР-каруцата често се обръща в съда - некачествени доказателства...

Едно от предизвикателствата, пред което се изправи новото ръководство на МВР, е да успее да върне доверието в полицията. Полиция, която не е биещото сърце на партията, каквото се оказа че е по време на протестите през лятото на 2020 година.

Рашков направи първата крачка с подзаконов акт - инструкция, с която въведе промени в мерките по осигуряване на обществения ред при провеждане на масови мероприятия. Новият регламент разпорежда, например, решенията за използване на физическа сила и помощни средства да се налагат от непосредствените ръководители на мероприятията по опазване на реда, само при "внезапно нападение" срещу полицаи.

Рашков не крие амбицията си да върне доверието на обществото, реформирайки и самото ръководство на министерството.

Той вече обяви, че политическият кабинет трябва да има повече енергия и обеща смени. Първата бе с назначаването на досегашният шеф на Главна дирекция "Национална полиция" Станимир Станев за заместник-главен секретар на МВР.

Най-голямото предизвикателство,

пред което обикновено се стъписва всеки нов МВР-шеф,

е структурната реформа на ведомството.

Изваждането на звената, които не са чисто полицейски, вече бе обявено като приоритет от Рашков. Това вероятно ще засегне дирекцията за пожарна безопасност, която може да се отдели като самостоятелна агенция, занимаваща се и със спасителни операции при бедствия и аварии, мегадирекцията "Жандармерия, специални операции и борба с тероризма" (ГДЖСОБТ), част от специализираната администрация на МВР и дейностите по услуги за гражданите.

Кои по-точно, това ще покаже подробният функционален анализ, за който коалиционните партньори се договориха преди съставянето на новия кабинет.  

Facebook logo
Бъдете с нас и във