Параграф22 Weekly

§22 Анализи

Ала-бала за третата възраст под пагон

Ранното пенсиониране в сектор "Сигурност" обрича на провал реформата "Калфин"

Пенсионната реформа, предложена от социалния министър Ивайло Калфин, е обречена на провал заради силовите ведомства, които със зъби и нокти пазят ранното пенсиониране на служителите си. Това обяснява защо кабинетът на Бойко Борисов продължава да мълчи по този деликатен проблем - като бивш главен секретар и човек, свързан със службите, Борисов много добре знае смисъла на поговорката, че в полицията са и хлябът, и ножът.

Калфин може би все още не е загубил надежда, че е възможно плавното вдигане на възрастта за пенсия в силовия сектор. Предстоят му разговори с вътрешния шеф и вицепремиер Румяна Бъчварова, с военния министър Николай Ненчев, с шефовете на ДАНС, НРС и НСО. Не е тайна, че плавното вдигане на пенсионната възраст се удари в тавана на тези ведомства и няма изгледи да тръгне нагоре. В момента около 75 000 души в сектора се пенсионират по право, щом достигнат стаж от 27 години, от които 18 години в системата. Кабинетът обаче е повече от предпазлив по темата за премахването на тази привилегия след ропота, надигнал се през 2014 г. срещу служебния социален министър Йордан Христосков и идеята му за възрастови ограничения пред ранното пенсиониране. Тогава предложението му бе оттеглено, а сегашният му наследник Калфин действа точно като в приказката - парен каша духа. Изказванията му по въпроса са по-скоро отвлечени, отколкото конкретни. Доста разговори са водени с представители на ведомствата, припомни той. А неотдавна заяви, че при всички случаи ще се върви към въвеждане на индивидуална възраст за пенсиониране. Единственото конкретно нещо, което се чу от него, е следното: границата за възраст ще бъде въведена така, че да не се изплашат хората от премахване на гарантираните им социални права. И че възрастовото ограничение няма да бъде непосилно. 

Друго нещо, което чухме от социалния министър Ивайло Калфин, е, че с промените ще се направи разлика между служителите, които се борят с престъпниците, и онези, които са в администрацията. Очевидно Калфин е възприел дословно някои от приоритетите за МВР, очертани от бившия  вече вътрешен министър Веселин Вучков в началото на годината. Един от тях бе вътрешно степенуване и диференциране на държавната служба в МВР по видове и категории труд, според спецификата на работа. Вучков говореше за промени в няколко закона, които да доведат до това, че в първа категория труд да останат само пожарникарите и спасителите, униформеният състав, разследващите полицаи, дознателите, оперативният състав. Всички останали трябваше да преминат към условията на Закона за държавния служител или по трудово правоотношение по Кодекса на труда. Идеята на Вучков бе работещите в типично административните дирекции - счетоводство, международна дейност, човешки ресурси, правно-нормативна дейност и прочие - да минат на статута, уреден в Закона за държавния служител и втора категория според Кодекса на труда. Това означаваше, че в МВР трябваше да започнат да действат законите за администрацията и за държавния служител. Ефектът от това би бил, че ще се наруши сегашното статукво - средна възраст за пенсиониране 49-50 години, по първа категория труд, при право за пенсия след навършени 27 години стаж, от които 2/3 в МВР. Първата категория означава още и 40 работни дни платен годишен отпуск, 2% клас за прослужено време върху основната заплата и 20 възнаграждения за обезщетение при пенсиониране или при прекратяване на служебно правоотношение.

Междувременно МВР промени устройствения си закон, приет в началото на годината. Диференцирането на труда във ведомството изобщо не беше засегнато от законодателите, което означава, че такова няма да има. В новия закон бе въведена пределна възраст за пенсия от 60 години. В съчетание с чл. 69 от Кодекса за социално осигуряване стана ясно, че служителите на министерството могат да се пенсионират при общоосигурителен стаж от 27 години, 2/3 от които в системата. Тоест те могат да излязат в заслужен отдих и преди да навършат 60 години, което на практика означава, че ранното пенсиониране всъщност си остава като възможност. Това изискване се отнася до агентите от ДАНС и до служителите от ДАТО.

В Министерството на отбраната премахването на възможността за ранно пенсиониране се сблъсква с още по-голяма съпротива. Военният министър Николай Ненчев на практика се обяви против пенсионната реформа на кабинета и засега защитава привилегированото положение при пенсионирането на военните, за които третата възраст идва само с 26 години стаж под пагон. Ведомството на Ненчев се мотивира с "анализ за негативните последици за въоръжените сили в резултат на прибързаното утежняване на условията за пенсиониране на военнослужещите чрез реформите в пенсионната система през последните 15 години, предизвикали масово напускане на обучени и добре подготвени кадри". Според Ненчев, ако се въвежда пенсионна възраст, за военните тя да е 50 години и да влезе в сила от 1 януари 2019 година. Всякаква друга възраст над тази, според военния министър, е недопустима. Министерството на отбраната се аргументира с това, че в повечето от натовските армии и в ЕС не е въведена минимална възраст за придобиване на правото на пенсия за военнослужещите.

"Социалната рентгенова снимка" на силовия сектор води до заключението, че ведомствата в него здраво са се окопали в отбранителна позиция и залпово дават отпор на всякакви домогвания за премахване на ранната пенсия. Въпросът не е докога ще им стигнат "мунициите", а дали ще се намери достатъчно силна политическа воля за промяна на статуквото и налагане на реална пенсионна реформа. Досегашният развой на ситуацията обаче ни подтиква към задълбочен размисъл къде всъщност е границата между крайно предпазливия оптимизъм и обективния песимизъм. Размисъл, по време на който приказките за реформа са обикновен и заблуждаващ алабализъм.

 

УВЕЛИЧЕНИЕ

Междувременно тази седмица стана известно, че МВР променя устройствения си правилник, като след това числеността на работещите в системата  ще бъде увеличена от 49 500 на 50 200 души. Промяната ще допринесе за осъществяването на предвидените структурно-организационни реформи. Ще спомогне и за нормалното осъществяване на дейностите по противодействие на престъпността, опазване на обществения ред, защита на националната сигурност, граничен контрол, регулиране на миграционните процеси, както и за осигуряване на пожарна безопасност и защита на населението при пожари, бедствия и извънредни ситуации.

Facebook logo
Бъдете с нас и във