Параграф22 Weekly

§22 Анализи

Антикорупционен договор в море от корупция

Антикорупционен договор в море от корупционни зависимости и практики - това подписаха тази седмица предизборно повече от дузина политически играчи. Ако не беше тъжно, би било смешно. Договорът е пожелателен, няма никаква правна сила и в български условия подписването му си е просто една елементарна пиар акция. Инициативата е на международната организация "Трансперънси интернешънъл ", чийто български клон - Асоциация "Прозрачност без граници"я реализира преди евровота. Под документа сложиха подпис представители на ГЕРБ, на "Коалиция за България", на Реформаторският блок, на АБВ, на "Зелените", БКП, по-малки партии, независими депутати. Подобен ангажимент не поеха обаче ДПС, "Атака", "България без цензура", НФСБ, Съюз на комунистите в България и други леви, националистически и "зелени" формации. И няма как да е иначе, щом корупцията у нас е явление с две лица - колкото е мразена, толкова е и желана.


Бяха изговорени съответните празни приказки, от които трябваше да стане ясно, че всички са твърдо решени да не манипулират евровота. Борбата с корупцията била национална задача, голямо предизвикателство, крайна необходимост. "Така се прави, това е общество", разнежи се Меглена Кунева. "Няма разумен човек, който публично не би подкрепил тези същностни ангажименти", заяви пък Румен Петков. С подписването на договора всяка партия заявява, че нейните представители в Европарламента ще противодействат на корупцията съгласно етичния му кодекс. А организаторите щели да следят в продължение на пет години спазват ли се и как поетите ангажименти.


Ние обаче знаем, че ако някой ги спази, причината ще е единствено липса на средства. Няма държава, която да се заинтересува откъде идват парите за кампаниите извън официално обявените суми. Енергично заявяваните преди последните няколко вота мерки за противодействие на фалшификациите вече кънтят на кухо. Щом грандиозен скандал, като този с печатницата в Костинброд, приключи с едно-единствено обвинение срещу един-единствен човек, което изобщо не може да влезе в съда, кой ще ти спазва антикорупционен договор?


Иначе формалните стъпки са налице. Първо, беше спазена модата да бъде сформирано национално междуведомствено звено "за осигуряване на законосъобразна обстановка" при провеждане на евровота. В него главният секретар на МВР Светлозар Лазаров ще действа редом със заместник-председателя на ДАНС Ваня Стефанова и с прокурорите от Върховната касационна прокуратура Николай Георгиев и Емилия Пенева. С помощта на медиите и на неправителствения сектор звеното щяло да насочи вниманието си към "най-рисковите населени места и малките общини, където се наблюдават определени икономически интереси и опити за натиск върху социалнослаби хора". По време на целия предизборен период ще дежурят звена в прокуратурата, МВР и ДАНС.


Отделно главсекът на вътрешното министерство съобщи в началото на тази седмица, че в него е създаден оперативен щаб, който ще координира действията на полицейските структури. Финансирането му било вече осигурено с постановление на Министерския съвет"и била осъществена необходимата координация с ЦИК. МВР пуска от 20 май и денонощна телефонна линия(тел.:02/982 22 32, факс: 02/982 56 46, имейл [email protected])за подаване на сигнали за изборни нарушения и престъпления. Лазаров обяви, че извозването на бюлетините е започнало и първите пакети са постъпили в Министерството на външните работи. "Абсолютно всеки един сигнал" щял да бъде докладван незабавно в компетентната прокуратура, а подателят ще бъде уведомен за резултатите от проверката, за да обжалва, ако иска.


Последното обещание е показателно, като се знае обичайната практика на прокурорите да бавят с няколко месеца произнасянето си по жалби, преди да постановят, че отказват да образуват досъдебно производство. Дори да допуснем, че те ще се произнасят експедитивно по изборните жалби, важното в крайна сметка е ще започнат ли разследване, или ще откажат да го направят? Както загатнахме обаче в предишния брой на "Параграф 22", държавното обвинение отсега дава сигнали, че не иска да навлиза в тази деликатна територия. Но докато гледа да избегне упреците на една или друга партийна централа, прокуратурата постига обратния ефект - насърчава изборните шашми.


Проведеният в края на миналата седмица с участието на прокурори и полицаи семинар в Пловдив, организиран от Института за развитие на публичната среда, в партньорство с Асоциацията на прокурорите в България, показа нагласата за прилагане на текстовете за изборната престъпност в Наказателния кодекс. В качеството си на лектор цитираната висша прокурорка Емилия Пенева подсказа колко меко ще се пипа в тази насока. Признавайки, че изборни престъпления вършат дейци и сътрудници на всички водещи партии от политическия спектър, Пенева подчерта че "прокурорите трябва да подхождат с голямо внимание и прецизност при евентуалното използване на специални разузнавателни средства по повод на разследване на изборните дела. Това се налагало, тъй като законът поставял "високи изисквания за мотивиране на искането, както и за пълно и изчерпателно мотивиране на необходимостта от продължаване на срока за използване на СРС".


Въпреки че предстоящите избори не са за национален парламент, Пенева побърза да обясни, че с голямо внимание трябвало да се подхожда и при евентуални сигнали или данни за извършени престъпления от кандидати за народни представители. Опасенията са да не бъде нарушена привилегията им да не бъдат задържани или привличани като обвиняеми в периода от деня на регистрацията им като кандидати до обявяването на резултатите от изборите. Освен ако не са извършили престъпление от общ характер, а също с разрешение на ЦИК, въз основа на мотивирано искане от главния прокурор. Иначе всички институции, ангажирани в изборния процес, трябвало стриктно да изпълняват задълженията си по изборния закон. Но пак в тази насока и да не се допуска дублиране на сигнали и проверки или неправилно процедиране по сигнали, отнасящи се до нарушения, които не са престъпления.


И въпреки че според Емилия Пенева "прокуратурата е длъжна да изпълнява своите служебни задължения, без да се съобразява с изборния процес, който по своята същност е политически", трябвало да се действа така, "че да бъдат избегнати всякакви действия, които биха могли да нагнетят напрежение, особено в изборните дни". Прокурорката сама посочи резултатите от тази взаимноизключваща се "прецизност" - по повод на парламентарния вот у нас през миналата година досъдебни производства са образувани едва по един от всеки осем сигнала. След което повече от половината образувани производства са прекратени. Една четвърт от останалите са спрени, а влезлите в сила осъдителни присъди са само шест. Повечето санкции са условно осъждане, глоба и пробация. Други лектори на семинара посочиха за пореден път недостатъци в НК - в текстовете за изборна търговия. В последните години те били кърпени нееднократно "на парче и на коляно", като по някои от тях изобщо нямало практика.


 


 


Нежеланието да се разследва изборната престъпност под различни благовидни предлози не е отвчера. Преди националния парламентарен вот миналата година главният прокурор Сотир Цацаров издаде указания само прокурори да могат да искат използването на СРС за разкриване на изборни престъпления. Цацаров разпореди на всички обвинители в страната спецсредства да се прилагат само по образувани досъдебни производства, по изричното искане на наблюдаващия прокурор и съответно разрешение на съдия. А заместничката му Ася Петрова, която беше начело на тогавашния междуведомствен изборен щаб, заяви категорично, че СРС няма да бъдат разрешавани по оперативни дела, поискани от полицаи. Но всичко това е съвършено противозаконно, защото е абсурд правомощия възложени със закон на държавен орган, да бъдат ограничавани със заповед на административен ръководител, пък бил той и главен прокурор. При това Петрова си призна, че целта била да не бъдат подслушвани политически лидери, каквото ограничение законът не поставя. Излиза, че държавата отказва да подслушва партийните босове по законен начин, знаейки отлично, че те имат централна роля в изборните манипулации. И че конкуренцията едва ли пропуска възможностите да ги дебне незаконно. Да живеят кокошкарите!

Facebook logo
Бъдете с нас и във