§22 Анализи
БДЖ отново обещава чудеса на пътниците
Безкомпромисна борба с пожарите и със закъсненията на влаковете ни обещава БДЖ през тази година. Борбата щяла да се води както чрез харчене на много пари през десетки обществени поръчки, така и чрез затягане на дисциплината.
Положението в „БДЖ – Пътнически превози“ (БДЖ-ПП) става все по-нетърпимо. Самозапалването на локомотиви и вагони и огромните закъснения на влакове – и то по основни направления, станаха почти всекидневие. Всичко това предизвиква не само лавина от неприятни новини по всички медии, но и порой от депутатски въпроси към транспортния министър.
Петък (27 януари 2023 г.) беше
черен ден за държавния пътнически жп превозвач.
Два пръста сняг и паднали дървета предизвикаха огромни закъснения на десетки влакове по направленията София – Варна (през Карлово) и Горна Оряховица – Стара Загора. Стотици пътници престояваха във вагоните, по гарите или бяха превозвани между Северна и Южна България с… автобуси. Напук на „Зелената сделка“ и всички помисли за екология!
Денят започна със съобщението на БДЖ-ПП в 00.56 часа за закъсняващия бърз влак 3637, движещ се по направлението София – Варна (през Карлово), който „престоява на гара Стряма поради повреда в контактната мрежа“. По разписание тренът трябваше да пристигне във Варна в 7.10 часа, но… само трябваше.
В 13:25 часа БДЖ-ПП уведоми злополучните си клиенти, че влакът вече е увеличил закъснението си на 450 минути – 7 часа и 30 минути. А в 14:09 часа научаваме, че
влакът е намалил закъснението от 450 на 445 минути!
Да се смееш ли, да плачеш ли…
Или да се молиш за живота и здравето на тези говеда, пардон – пътници, на които – явно с цел „създаване на нови социални контакти“ – БДЖ-ПП се постара да увеличи пътуването им между София и Варна от 8 на 16 часа!
Да не мислите, че единствената причина за огромното закъснение е повредата на контактната мрежа? Де да беше!
От съобщения на БДЖ-ПП става ясно, че влакът София – Варна престоява на гара Карнобат за
„изчакване на обслужващ персонал на закъсняващ влак“.
Да, защото в БДЖ-ПП от десетилетия е така: когато една композиция закъснее “повлича крак” и закъсняват всички останали, които някъде правят някаква „връзка“ с нея.
Поради повреда в контактната мрежа в петък, закъсня със 140 минути (2 часа и 20 минути) и бързият влак № 8631 от Пловдив за Варна. Вероятно с цел опознаване на родината, неговите пътници са престояли дълго на гара Величково.
Пътническият влак ПВ №40120, който тръгва от Стара Загора в 10.17 часа и пристига в Горна Оряховица в 13.41 часа, също се оказа
сериозно предизвикателство за нервите и волята на пасажерите му.
Пак заради проблеми с контактната мрежа, влакът е отменен в участъка Стара Загора – Трявна, през който клетите хора са превозени с автобуси. В 15.25 часа, т.е. близо два часа, след като влакът трябваше да е пристигнал в Горна Оряховица, БДЖ-ПП информира, че той е „намалил закъснението си“ от 110 на 105 минути. Как да не поздравиш БДЖ за колосалните усилия?
Да не си помислите, че
петък (27 януари) е бил единственият черен ден в живота на БДЖ-ПП?
Днес – понеделник (30 януари) – БДЖ-ПП отново се постара да ни информира за закъсненията на едни влакове и за отмяната на други. За да не отегчаваме читателите, ще споменем само, че веднага след полунощ е отменен пътническият влак ПВ № 30130 от Сливен за Карлово. Със закъснения от 27 минути се движи бързият влак БВ № 3636 от Варна за София, с 50 минути след разписанието си пъпли пътническият влак ПВ № 82230 от Карлово за Пловдив и т.н.
С цел справяне със закъсненията на влаковете и за предотвратяване на самозапалванията на локомотиви и вагони, ръководствата на транспортното министерство и на БДЖ-ПП най-сетне предприемат редица мерки.
Това става ясно от отговор на вицепремиера и министър на транспорта Христо Алексиев на депутатски въпрос, подписан на 23 януари 2023 година.
След като описва подробно
11 случая на запалени локомотиви и вагони,
случили се през 2022 г. и първи дни на 2023 г., вицепремиерът подчертава: „С оглед предотвратяване на бъдещи инциденти вече са в ход мерки, които ще допринесат за подобряване качеството на предоставяната услуга, както и за спокойствието и комфорта на пътуващите.“
Заложено е увеличаване на времето и обема на експлоатационните прегледи на локомотивите и вагоните, предвиждат се повече „контролни проверки“ както на персонала, така и на подвижния състав.
Планирани са регулярни прегледи на пожароизвестителните инсталации на локомотивите, на веригите за защита, както и на състоянието на кабелите, шините и укрепващите планки на тяговите двигатели.
Планира се и закупуване и доставка на
термовизуални камери за натоварванията на електрическите системи
на подвижния състав.
В името на светлото бъдеще вече са обявени 14 обществени поръчки за ремонт, доставка и поддържане на вагони и локомотиви. А до края на юни щели да бъдат обявени поръчки за ремонт на още 207 пътнически вагона, както и за доставка и текущо поддържане на локомотиви и вагони.
Всички тези мерки звучат добре, но няма да са достатъчни, за да предотвратят напълно запалванията на локомотиви и да намалят закъсненията.
Според опитни машинисти, една от основните причини за
самозапалванията на електровозите „Шкода“, серия 44,
се крие в двата подкошови вентилатора, които охлаждат трансформаторното масло на машината. Над тях се намират радиаторите, чрез които става същинското охлаждане и които рядко някой се сеща да проверява. С течение на времето тези радиатори прогниват и от тях започва да тече трансформаторно масло. В един момент то се запалва, а вентилаторите така нагнетяват огъня в локомотива, че и той пламва и гори като факла.
Ако радиаторите за охлаждане на трансформаторното масло се проверяват и подменят редовно, много от запалванията на локомотивите „Шкода“, серия 44, ще бъдат избегнати.
Според цитираният отговор на министър Христо Алексиев,
през последната година са се запалили 5 такива локомотива,
последният от които – на 6 януари 2023 г., между гарите Мездра и Зверино.
Много от прекъсванията на контактната мрежа и забавянията на влакове биха били избягнати, ако НКЖИ провери и обезопаси всички дървета покрай жп линиите. Включително и онези, които пречат макар и да са поникнали извън сервитута на железния път.
За целта преди това ще трябва да се договори със “съответните” общини. Достатъчно е дори не да бъдат отсичани целите дървета, а просто
клоните им да бъдат старателно окастрени откъм жп линиите.
Така при падането на мокър сняг и при изгниване от старост, дърветата биха падали в обратна посока на жп линиите.
Високи дървета, най-вече орехи, джанки, вишни и други плодни има в изобилие около всички жп линии, преминаващи през населените места, а и извън тях. И докато стопанинът на жп мрежата – НКЖИ, не разреши проблема с тази “дива растителност”, винаги ще има проблеми с контактната мрежа и закъсняващи влакове.
Белчо Цанев