Параграф22 Weekly

§22 Анализи

БезДАРна есен за МВР

Министърът на вътрешните работи Цветан Цветанов сложи оръжие за даренията за ведомството. Направи го не убедено и с чиста съвест, а от зор и с враждебност към всички, които го принудиха да капитулира. В четвъртък (11 август) силовият вицепремиер сякаш изгуби памет какво е говорил цели три месеца и обяви пред медиите, че МВР спира да приема дарения от фирми и граждани от 1 септември тази година. Акуратността му стигна дотам, че да посочи и точната дата, на която ще подпише съответната заповед до звената на министерството - 15 август.
И да ни се иска да похвалим Цветанов, няма да го направим. По простата причина, че той всъщност няма заслуга за този ход и нито веднъж не порица тази скандална и всъщност корупционна практика. Нещо повече - ако наред с медиите възмущението не беше обхванало и Европейската комисия и ако не идеха избори, спирането на индулгенциите щеше да стане на куково лято.
Оповестеният на 20 юли мониторингов доклад на Брюксел обаче поля с леден душ дарителската треска, обхванала МВР. А говорителят на Еврокомисията Марк Грей донаби канчетата тази седмица, като каза, че всяко дарение за МВР е неприемливо - независимо дали става дума за пари, или за каквито и да е материални ценности. Още нямаме писмо от България с обяснение по повод на критиките в последния доклад на ЕК за даренията за МВР, но щом го получим, ще го прочетем с голямо внимание, закани се той.
За драматичното решение на Цветанов помогна и финансовият министър Симеон Дянков, давайки тон за пореден вицепремиерски сблъсък между двамата. След като двамата подгласници на Бойко Борисов си спретнаха няколко рунда по въпросите за контрабандата, за отнетия лиценз на Лукойл и за ръководството на НОИ, в сряда (10 август) Дянков остро сряза МВР за странния начин, по който пълни бюджета си.
МВР има достатъчно пари, за да функционира и без даренията. МВР е министерството с най-много пари в бюджета. Няма друго министерство или друг сектор, който има толкова пари. Достатъчно са, ако се използват ефективно. Държавата трябва да събира приходи единствено според закона за бюджета и не е редно институциите да действат извън този закон, получавайки дарения, за да се финансират, отсече финансовият министър. Малка компенсация се оказа похвалата му за въведената прозрачност във вътрешното ведомство, която обаче Дянков отдаде на работата на заместник-министър Веселин Вучков, а не на Цветанов.
За капак Дянков разкритикува и срещите по инициатива на МВР с алкохолните босове през миналата година. Някакви договаряния, някакви: Хайде оттук нататък да сте по-добри, защото ние сега ви гледаме по-внимателно. Това не е законът. Аз отговарям за митниците, за Министерството на финансите. Ние следвахме закона, затваряхме, когато беше необходимо, данъчни складове. И твърдя, че това беше причината, поради която в алкохолния бранш вече се събира 15 пъти повече акциз, отколкото през 2009 година. Всички други опити за договаряне от типа хайде ние да сме лоши сега, пък да сме добри след това, просто са някакви маневри, които не отговарят на едно законово общество, обясни той.
Ден преди Цветанов да обърне курса на 360 градуса изглеждаше, че скандалът с даренията за МВР ще потъне в изборната баталия през октомври и електоратът едва ли ще има възможност да прегледа списъка на дарителите преди да пусне бюлетината. Натам сочеше поредният ход на вътрешното ведомство по деликатната тема в началото на седмицата. На специална пресконференция във вторник (9 август) Димитър Георгиев, заместник-министърът, отговарящ за финансите в МВР, приложи класическа тактика - да отбиваш атаките с привидни отстъпки, без да отстъпваш всъщност нито на йота. И да протакаш битката с надеждата да спечелиш войната.
Тълкуването на данните в отчета на МВР за даренията е спекулативно, породено от предизборната ситуация. Тълкуването на числата е от незнание - никой не ни е попитал кое число откъде идва, заяви Георгиев. Представените от него данни действително внесоха съществена корекция във финансовите измерения на проблема, но категорично не успяха да променят неговото тълкуване. То може да бъде само едно - ведомството продава закрила и сигурност на заможни физически и юридически лица, изоставяйки задълженията си да следи дали те спазват закона.
Данните на МВР, предоставени и на Министерството на финансите, сочат, че даренията и други безвъзмездно получени суми от страната и чужбина за първото тримесечие на тази година са 6 512 714 лв., а за първото полугодие - 15 518 572 лева. Огромната част от тях са дошли обаче не от страната, а по програми и проекти на Европейския съюз, по които министерството работи - Европейски фонд за външни граници, Европейски бежански фонд и др. Така представата за многомилионната щедрост на знайни и незнайни родни бизнесмени на пръв поглед рухва - предоставените от Евросъюза средства са 15 270 925 лв., а вътрешните дарители са осигурили едва 247 647 лева.
Тази сума може и да изглежда несъпоставима с даденото по европрограмите, но не е никак безобидна с оглед българската реалност. Едно дарение от 200-300 лв. на местно РПУ често е напълно достатъчно да легитимира дарителя като човек на властта и полицейският началник да внуши на подчинените си той да не бъде закачан. Простата сметка показва, че само зад тази сума биха могли да се крият множество лица, на които полицията гледа с различно око, затваряйки си очите за неправомерните им действия.
Картината става обаче съвсем друга, ако се вземат предвид и даренията в натура. Те са в размер на 3 600 000 лв. за полугодието и изобщо не фигурираха в публикуваната преди седмица на интернет страницата на министерството счетоводна таблица. В нея присъстваха единствено даренията в парични средства. Тази липса заместник-министър Георгиев обясни със странния довод, че даренията в натура не били такива според счетоводните таблици на МВР. Що за счетоводство водят във ведомството не е ясно, но е извън всяко съмнение, че полученото в натура също трябва задължително да се осчетоводява. Обявените от заместник-министъра 1938 дарителски договора за първите шест месеца на годината явно включват както даренията в пари, така и тези в натура и прикриването им в продължение на няколко дни е гаф. При това твърде недодялан.
Макар и щедър на числа, финансовият заместник на Цветанов разочарова медиите откъм имена. Георгиев обеща, че списъкът с дарителите на МВР ще бъде достъпен технически през октомври, но не се ангажира, че това ще стане преди изборите. Тези договори трябва да бъдат преформатирани в електронен вариант, те трябва да се качат на сървър - ние искаме да го направим. Ще бъдат качени номерът на договора, размерът на дарението. Искаме просто да сме убедени, че това, което правим, е правилно, заяви той.
Така МВР не казва нищо друго, освен че ще се съобрази с негодуванието в последния мониторингов доклад на Еврокомисията, че ведомството приема дарения от разследвани и осъждани лица. От казаното разбираме, че дългоочакваният единен регистър на даренията ще се появи следизборно, а приемането на даренията ще спре от следващия бюджетен период, т.е. от началото на 2012 година. Това е в разрез както с нареждането на премиера Бойко Борисов да се приключи незабавно с тази практика, така и с уточнението на вътрешния министър, че МВР ще спре да приема волни пожертвувания само от фирми.
Излиза, че вътрешното ведомство е било през целия период на прехода в тежка зависимост от частни субекти и е така свикнало с нея, че тя да не го притеснява. Тези дарения не са въведени от нас, но МВР има волята да прекрати тази практика. Имаме воля и сме твърдо насочени към прекратяване на възможността за получаване на дарения от физически и юридически лица. Тези пари ще бъдат компенсирани от бюджета. Дарители на МВР ще останат общини и държавни учреждения, защото тук много внимателно анализираме подпомагането на дейността на министерството чрез тези дарения, каза заместник-министърът.
Всичко това засега обаче са само обещания. Но пък се правело, каквото може и сега - съгласно утвърдените от министъра Цветан Цветанов в средата на юни вътрешни правила за реда и условията за сключване на договори за дарения дарителите се проверявали за криминално минало и за евентуални досъдебни производства срещу тях. И при най-малко съмнение дарението се отказвало. Твърде съмнително е обаче тази взискателност да е причина за спада на приходите от дарения - през първата половина на 2010 г. те са били 6.5 млн. лв., а през тази са общо 3.87 млн. лева. Този спад изглежда по-скоро следствие от финансовата криза.
Впрочем заместник-министърът даде безпогрешно да се разбере, че новият морал, който се е настанил във вътрешното ведомство е пропаганден кьорфишек предназначен да защитава пазените иначе в тайна дарители и нападайки медиите. Финансовият шеф повтори баналната теза на началника си Цветанов, че даренията са направени от хора, които са доволни от свършена от министерството работа, или от такива, които искат активно да участват във водената от министерството политика. Гражданите дарявали МВР в пари и в натура, за да изразят своята удовлетвореност от работата на министерството и в знак на съпричастност с провежданата от него политика. Обратно на изтеклата информация, че сред дарителите има лица с висящи дела, направените досега проверки не установили такива.
Не знам защо сте се фокусирали в Министерството на вътрешните работи - една институция, която работи, една институция, която се опитва по всякакъв начин да усвоява средства от международни фондове, вдигна рамене Георгиев. Не пропусна и клишето, че обективната журналистика работи в полза на гражданското общество, имайки предвид обективното отразяване на работата на МВР. Представителите на медиите чуха, че вместо да отчитат успехите на институцията при усвояването на европейски средства и увеличената събираемост на глоби, те се взират в даренията. МВР разработвало проекти по европрограми за сумата от 27 914 485 лв., които се очаквало бъдат преведени в бюджета на МВР в края на 2011 г. и началото на 2012 година.
В ход беше пусната и опасността от удар срещу националната сигурност на страната - всяко прибързано действие можело да наруши доставката на услугата сигурност за българското общество. Дали обаче българското общество получава тази услуга в обем и качество, каквито получават дарителите? И какво им се обещава устно и на четири очи срещу получените автомобили, компютри, софтуер, прахосмукачки, печки, кафемашини, бензин, нафта и какво ли още не? Има ли наивник, който да се съмнява, че именно тези обещания на четири очи са истинското съдържание на договора за дарение? Съдържание, което никога няма да стане част от регистъра на даренията, защото смисълът му е да остане скрит за всички освен за посветените.
Една вмъкната от финансовия началник реплика също си струва да бъде отбелязана - някои от дарителите в списъка искали да останат анонимни. Ами сега?! Бива ли волята на тези благодарни и съпричастни с провежданата от министерството политика хора да бъде прекършена? Дали те няма да изтълкуват издаването им като предателство, което прехвърля огъня и в тяхната къща? Че пък да вземат да се разприказват за характера на своята благодарност и съпричастност? Решението изглежда просто - при подаването на списъците с дарители от областните дирекции някои от най-благодарните и най-съпричастните да изпаднат. Пак в името на националната сигурност, разбира се.
Интересно е и как ще се отрази спирането на даренията на полицейската работа. Никой в МВР вече не се и опитва да отрича ескалацията на битовата престъпност. В провинцията по селата, а вече и в големите градове крадците налитат като скакалци, а липсата на гориво и техника е дежурно оправдание за бездействието на патрулите. Току виж се пръкнали алтернативни форми на даряване - частните лица даряват на общини и държавни ведомства, а те даряват дареното им на МВР. Така законът ще е спазен, а останалото е въпрос на договорка, но на четири очи. Докато предстоящата забрана бъде обаче заобиколена, не е зле МВР да похарчи наличните средства от дарения поне за велосипеди. И евтино, и здравословно.

Facebook logo
Бъдете с нас и във