Параграф22 Weekly

§22 Анализи

BG-МАФИЯТА: СЛУГА НА ТРИМА ГОСПОДАРИ

Ако се съди по отчета на вътрешния министър Румен Петков за двегодишното му управление, проблемът с организираната престъпност и корупцията в България е повече от приемлив. И то не защото обикновените мутри, техните лейтенанти и босове са поумнели или пък са се самоизтребили, а по една друга радостна причина: откакто тройната коалиция е на власт, парламентът, правителството (особено МВР, Агенцията за финансово разузнаване и Агенция Митници) и съдебната власт работят в уникален за най-новата ни история синхрон.
Ако се съди по мотивите, с които във вторник (19 септември) група народни представители от БСП, НДСВ и ДПС внесоха в деловодството на парламента проектозакона за прословутата Национална агенция за сигурност, нищо подобно не се е случило. Тъкмо обратното - хаосът в МВР постепенно се задълбочава, взаимодействието между полицията и органите на съдебната власт не е на нужното ниво, а много често специални служби на различно подчинение разработват едни и същи обекти и престъпни структури по системата едната ръка не знае какво прави другата.
Кой знае какво щеше да се случи, ако на 14 септември (миналия петък) управляващото мнозинство бе успяло да внесе в деловодството на Народното събрание проектозакона за НАС. За щастие на вътрешния министър обаче по онова време под документа фигурираха автографите само на четирима депутати, представляващи две трети от коалицията: Михаил Миков и Ангел Найденов от БСП и Минчо Спасов и Илчо Димитров от НДСВ. Местата за подписите на Касим Дал и Христо Бисеров от ДПС останаха празни, защото двамата се оказаха на предизборно турне из страната.
В понеделник (17 септември) Касим Дал се прибра в столицата и сложи подписа си под законопроекта, а все още отсъстващият Христо Бисеров бе заменен от Камен Костадинов и затова проектозаконът за Националната агенция за сигурност прекрачи прага на Народното събрание едва във вторник (18 септември).
На пръв поглед подобно закъснение не би трябвало да е фатално, защото тук не става дума за изтичане на срок за годност на бързоразваляща се стока или пък за изстиване на горещи следи от местопрестъпление. Като добре школуван политик обаче Румен Петков успя да се възползва от предоставената му възможност и на 16 септември спретна шоу за чудо и приказ.
По принцип уикендът едва ли е най-подходящият ден за отчитане на дейност, но в случая става дума за нанасянето на... добре обмислен превантивен удар.
Тъкмо поради тази причина миналата неделя пред националните медии се изправиха не само най-първите политически и професионални ръководители на вътрешното ведомство - Румен Петков и главния секретар на МВР Илия Илиев, ами и почти целия техен началнически антураж на национално ниво: четирима заместник-министри - Бойко Коцев, Румен Андреев, Цонко Киров и Раиф Мустафа, директорите на трите национални служби - главните комисари Иван Драшков (Сигурност), Валентин Петров (Полиция) и Николай Николов (Пожарна безопасност и защита на населението), както и цяла сюрия шефове на главни дирекции в МВР.
Пак по законите на политическата реклама бе разработен и сценарият на мероприятието: кратко приветствено слово; водопад от бомбастични статистически данни; спонтанно решение за промоция на новите полицейски униформи; заключително слово, изпълнено с човешка горест и професионален патос.
В интерес на истината, отчетното начинание на Румен Петков успя. В неделя вечерта и в понеделник сутринта (17 септември) националните медии изразходваха целия си творчески потенциал в две посоки: да окайват мизерното материално-техническо състояние на полицията и плахо да мъмрят вътрешния министър, че бомбардирал широката общественост със сухи цифри, но категорично не желаел да сподели нито едно име на арестуван мафиотски бос или на уличен висок подкупен чиновник.
А във вторник и в сряда (18 и 19 септември) всички парламентарни репортери питаха авторите на проектозакона за НАС едно и също: Защо, след като МВР отчита небивали успехи в борбата срещу организираната престъпност и корупцията, създаването на Националната агенция за сигурност е толкова належащо?.
Действително, ако се съди по електронния вариант на отчета, публикуван в ИНТЕРНЕТ страницата на МВР веднага след неделното мероприятие, създаването на Националната агенция за сигурност е повече от безсмислено.
Новият Закон за МВР създаде правна рамка за усъвършенстване структурата и управлението на министерството. Той гарантира условия за повишаване ефективността на борбата с престъпността във всичките й форми, ускорява и повишава ефективността на досъдебната фаза в наказателното производство.
Национална служба Сигурност (НСС) и Национална служба Пожарна безопасност и защита на населението (НСПБЗН) бяха обособени в централизирани структури с увеличени оперативни възможности. Бяха въведени механизми, позволяващи на тези две структурни звена необходимата самостоятелност в рамките на голямата система - МВР, с огромните й информационни, справочни, материално-технически, методически и кадрови ресурси. Този доказал ефективността си европейски модел на структурно-функционална организация на силите и средствата беше приведен в действие в изключително кратки - за такъв тип промяна - срокове, и показа отлични резултати.
НСС, освен изпълнител на чисто контраразузнавателни задачи, поради естеството на изградените разузнавателно-информационни позиции, е важен източник на информация по направление на противодействието срещу организираната престъпност, прането на пари, злоупотребите с фондове на ЕС и корупцията.
... Новият Наказателнопроцесуален кодекс и новият Закон за МВР положиха основата за реформа в досъдебната фаза на наказателното производство и за постигане на по-висока ефективност на наказателната политика на държавата в борбата с престъпността. Осигурено е плавно преминаване на практически цялото досъдебно производство в структурните звена на МВР.
В кратки срокове приключи изграждането на структурата на дознателския апарат. Качеството на разследването, което извършва МВР и от което зависи ефективността на наказване на извършителите на престъпленията, съответства на стандартите за полицейско разследване на ЕС...
Това са само част от най-фундаменталните изводи и обобщения в електронния отчет на Румен Петков и екипа му, които - съвсем меко казано - нямат нищо общо с действителността.
Първо - дознателският апарат в МВР въобще не е напълно изграден, защото в него все още има най-малко 350 незаети щатни места, а поне една трета от разследващите полицаи с висше юридическо образование моментално ще напуснат, ако си намерят по-добра работа.
Второ - след влизането на новия НПК в сила (28 април 2006 г.), качеството на предварителното разследване по никакъв начин не се повиши, защото близо 65% от досъдебните производства на МВР са пълен брак, а оперативните работници днес чакат дознателите така, както години наред чакаха следователите.
Трето - резултатите от работата на НСС от 1 май 2006 г. насам (т.е. от влизането на новия Закон за МВР в сила) изобщо не са европейски и отлични, защото продукцията на контраразузнаването е такава, каквато винаги си е била. Разработки, които продължават с години и за които никой никога нищо не научава. Данни и доказателства за извършени престъпления, които от прокурорска и съдийска гледна точка също не стават за нищо, камо ли за съдебен процес. Вербуване на агенти и нещатни сътрудници от средите на подземния свят, от което печели единствено... мафията.
Четвърто - преструктурирането на МВР с новия устройствен закон по никакъв начин не може да се нарече успешно и ефикасно, защото на мястото на печалноизвестната Дирекция Национална служба Полиция (умален модел на МВР), в която навремето работеха около 700 души, се пръкна нов мастодонт с... неизвестен брой служители и още по-неизвестен брой началници.
Става дума за Национална служба Полиция, в която влизат 28-те областни дирекции на полицията, Столичната дирекция на полицията и Генерална дирекция на полицията, в която влизат: Главна дирекция Противодействие на престъпността, опазване на обществения ред и превенция, Главна дирекция Борба с организираната престъпност, Главна дирекция Жандармерия, Главна дирекция Гранична полиция, Дирекция Миграция, Дирекция Международно оперативно полицейско сътрудничество, Специализираният отряд за борба с тероризма и Специализираният авиационен отряд.
Трудно човек може да повярва
че вътрешното ведомство вече е прозрачно и подлежи на граждански контрол, след като 90% от оперативната власт в него е концентрирана в ръцете само на трима души - министъра, главният секретар на МВР и директора на националната полиция (за всеки случай Валентин Петров е шеф и на Генералната дирекция на полицията).
Но още по-трудно за вярване е друго: че с преструктурирането на МВР различните служби и главни дирекции вече не дублират функциите си.
Нищо подобно. Днес с борба срещу организираната престъпност и корупцията, с търговията на дрога, с трафика на хора и оръжие и хора, с контрабандата и източването на ДДС се занимават абсолютно всички, с изключение на пожарникарите и... антимафиотите от Главна дирекция Борба с организираната престъпност.
Доброволните оставки
Колкото и да звучи невероятно, в случая няма никаква грешка, защото обезличаването на ГДБОП, започнало преди две години, днес вече е към своя край. В средата на юли директорът на ГДБОП - главен комисар Ваньо Танов, сложи край на близо осеммесечните опити да бъде опитомен и доброволно подаде рапорт за предсрочно пенсиониране.
Два месеца по-късно неговият заместник Антоний Странджев, който отговаряше за работата по линия на контрабандата и наркотиците, бе изправен пред странна дилема: или отива в ГД Жандармерия, или подава рапорт за напускане по взаимно съгласие.
В началото на седмицата (понеделник, 17 септември) Параграф 22 научи, че и другият заместник-директор на ГДБОП - Валентин Николов (неговите тесни специалности бяха две - корупция и терор), също е бил притиснат до стената: или заминава на работа в Инспектората на МВР, или... подава оставка. За разлика от бившия си началник, Странджев и Николов са преценили, че все някой ден в МВР ще задуха и по-друг вятър, защото днес единият е заместник-директор на жандармерията, а пък другият ще гони корумпираните ченгета като редови инспектор. Но... какво да се прави: свят широк, наивници - много.
В сряда (19 септември) до редакцията долетяха още две антимафиотски новини с кадрови привкус. По свое желание рапорти за пенсиониране са подали шефът на мобилните групи в ГДБОП - Недко Недков, и Владимир Гайдарски - началник на сектор Контрабанда на оръжие и стоки с възможна двойна употреба.
А в четвъртък (20 септември) Параграф 22 научи, че следващият, който най-вероятно ще се сдобие с такава оферта - рапорт за напускане или преминаване на друга длъжност в друга служба, е Иван Флоров - шеф на отдел Наркотици в ГДБОП.
Риторични въпроси към премиер
И тук стигаме до най-важния момент в цялата история: защо на 2 юни премиерът Сергей Станишев реши, че в т. нар. българско ФБР трябва да влязат финансовото разузнаване и двете контраразузнавания - цивилното и военното. А не примерно - изпразнената от съдържание Национална следствена служба и две от най-компетентните по въпроса структури в МВР - Главна дирекция Борба с организираната престъпност и Икономическа полиция, която е под шапката на Главна дирекция Противодействие на престъпността, опазване на обществения ред и превенция.
Не само за широката общественост, но и за две трети от експертите в тази област все още са тайна най-любимите схеми за чадъросване на мафиоти, корумпирани чиновници и политици. Които долу-горе се състоят в следното:
- операция на ГДБОП или на Икономическа полиция стига до висш държавен служител (примерно - министър) или до висш политик (примерно - заместник-лидер на партия);
- по свои канали човекът разбира, че е разработван със специални разузнавателни средства и се обажда на когото трябва;
- няколко дни по-късно разработката е иззета от съответните антимафиоти и икономически ченгета и е възложена на Националната служба за сигурност, където тя... потъва завинаги.
Като краен и общополезен ефект, разбира се, защото на практика мафиотите продължават да си въртят бизнеса под качествено нов чадър (срещу солидни месечни отчисления), а оцелелият чиновник или политик завинаги става зависим от новоизпечения си покровител.
Какви количества информация има във фондовете на Националната служба за сигурност и чии имена се срещат в тоновете отдавна архивирани разработки, оперативни дела и стенограми от специални разузнавателни средства може само да се предполага.
Полезни съвети
Едно обаче е сигурно: след като две трети от най-големите престъпни босове у нас, начело с Косьо Самоковеца, Иван Тодоров-Доктора, Дмитрий Минев-Димата Руснака, Поли Пантев и т. н. са били нещатни сътрудници на контраразузнаването и то грижливо съхранява всички техни тайно, изваждането на НСС от МВР си заслужава и усилията, и разходите.
Всъщност, какво ли пък чак толкова има да умуваме?
Ако искаше МВР да проработи така, както всички очакват, премиерът Сергей Станишев съвсем спокойно можеше да уволни вътрешния министър барабар с целия му политически кабинет. Тази мисия обаче е невъзможна, защото Румен Петков е от стара коза яре и отдавна си е оплел кошницата. И то така, че ако той изхвръкне на улицата, моментално ще се случат две много неприятни неща. Първо - нерегламентираните парични потоци към Позитано № 20 веднага ще секнат. И второ - поне две трети от управляващата върхушка направо ще се поболее от мисълта, че обществото може да научи откъде точно са парите за хотелите, любовниците, апартаментите, леките коли и обучението на челядта в Западна Европа и САЩ.
Ето защо премиерът Сергей Станишев трябва да целува ръцете на онзи, който му е дал акъл да придърпа в Националната агенция за сигурност финансовите разузнавачи, цивилните и военните контраразведки, а така също и да не настоява те да имат полицейски и дознателски функции. По този начин бъдещата все още Национална агенция за сигурност ще има право да разработва когото си иска и колкото си иска, но няма да е длъжна да произвежда досъдебни дела.
Кои са другите двама контрольори на мафията е ясно. Чрез ГДБОП и Икономическа полиция Румен Петков ще продължи да следи изкъсо какво се случва в подземния свят и по какви канали неговите обитатели си общуват с държавните чиновници и представителите на т. нар. политически елит.
А чрез своята Национална разузнавателна служба, чиято дейност май никога няма да бъде регламентирана със закон, не по-малко информиран ще бъде и президентът Георги Първанов. Защото, ако някой не знае, българските разведки все още работят и на територията на страната, а най-важното им задължение зад граница е да държат под око: кой с кого и по какви поводи си контактува, зад кои тамошни фирми и инвестиционни фондове прозират нашенски интереси и през чии ръце минават мръсните пари на България, на които всички им викат... чуждестранни инвестиции или дарения от приятел.
И после се чудим защо цените непрекъснато скачат, защо училищата и университетите са наводнени с дрога и защо държим едно от първите места в Европа по износ на проститутки. Ами... няма нищо за чудене: организираната престъпност също е бизнес, който, за да се развива, е длъжен да плаща, примерно - данък Съществуване.
Горко ни, защото след някой и друг месец председателят на Народното събрание също ще поиска да си има собствена специална служба за борба с мафията и корупцията и тогава вече наистина ще я втасаме...

Facebook logo
Бъдете с нас и във