Параграф22 Weekly

§22 Анализи

Босото МВР опитва да лети

МВР, изглежда, минава в летателен режим. Ако че непрекъснато декларира, че няма пари за заплати, за капитални разходи и дори за кубинки. Това е впечатлението от редовните обяви на министерството, с които то търси пилоти, бордови инженери и техници за поддръжка на хеликоптери.


През тази седмица министерството стартира и нов конкурс - на Главна дирекция Гранична полиция. От него става ясно, че МВР може да няма пари, но пък има мечти и им дава крила, както се казваше в един добър рекламен слоган. В понеделник (28 ноември) вътрешното ведомство оповести, че обявява конкурс за набиране на кадри в Специализирания отряд Въздушно наблюдение (СОВН) към Главна дирекция Гранична полиция. МВР търси под дърво и камък седем пилоти на хеликоптери и шест бордни инженери, които ще работят в база Безмер.


Екипажите ще изпълняват летателни задачи с нови хеликоптери от лек и среден тип (AW 109 Power и AW 139)за въздушно наблюдение на турско-българската и на морската граница на Република България. Те ще участват в съвместни операции, организирани и координирани от Агенцията за управление на оперативното сътрудничество по външните граници на Европейския съюз ФРОНТЕКС, се казва в официалната информация.


За мераклиите да участват в тези мисии няма никакви възрастови ограничения, те трябва единствено да отговарят на стандартните изисквания за работа в МВР. Кандидатите за летателни длъжности трябва да притежават също валидно медицинско свидетелство за летателна годност, за професионална квалификация летец-пилот на хеликоптер и да владеят английски език. Документите им ще се приемат в отдел Човешки ресурси на Главна дирекция Гранична полиция на бул. Мария Луиза № 46 в стая 309 до 20 декември 2011 година.


Има някаква мистерия около набирането на личен състав за СОВН. Кампанията започна далеч преди да стане пределно ясно, че сме покрили всички технически критерии за членство в Шенген, както напоследък настоява вътрешният министър. Още през лятото на 2010 г. МВР се опита да събере обучен персонал за попълване на летателния отряд на Гранична полиция, изглежда, все не успява. Тогава ведомството на Цветанов обяви конкурс за техници, механици, за няколко пилоти и бордни инженери. Избрани бяха петима летци.


В самия край на 2010 г. вътрешното министерство отново обяви конкурс за техници и авиомеханици в СОВН, като облекчи условията - отпада възрастовото ограничение за кандидатстващите. Според тогавашната обява се търсеха трима бордни техници и трима авиомеханици.


Същата година се заговори, че в рамките на програма ФАР ГДГП вече е поръчала три хеликоптера от лек тип AW 109 Power и един хеликоптер среден тип AW 139 за наблюдение и охрана на държавната граница. И нямаше как да не поръча, тъй като вече бяхме почукали на шенгенските врати и много настоявахме да влезем вътре. А за да ни пуснат, имаше изрично условие да упражняваме строг контрол по границите си, които се явяват и външни на ЕС - 321 км между нас и Сърбия, 185 км граница с Македония и 259 км - с Турция.


Измина известно време и тъкмо да си помислим, че проблемът с летателния отряд и въздушния контрол на границите е отпаднал, и ето ти пак обява. Този път в началото на февруари 2011 г. - отново за набиране на персонал за Специализирания отряд Въздушно наблюдение в Главна дирекция Гранична полиция. Този конкурс беше за 10 пилоти на хеликоптери, пет ръководители на полети, шестима бордни техници и шестима авиомеханици, които трябваше да работят в база Безмер.


Изглежда в МВР осъзнават, че проблемът няма да намери решение скоро, тъй като похвата в официалното съобщение за февруарския конкурс се казва буквално същото, което четем и в текста му от тази седмица: Екипажите ще изпълняват летателни задачи с нови хеликоптери от лек и среден тип (AW 109 Power и AW 139) за въздушно наблюдение на турско-българската и морската граница на Република България и ще бъдат включвани в състава на съвместни операции, организирани и координирани от Агенцията за управление на оперативното сътрудничество по външните граници на Европейския съюз (ФРОНТЕКС).


Така. Сега да хвърлим поглед към мистериозния летателен отряд на МВР. Според разчетите на министерството там по щат се трудят общо 96 души. В групата Среден хеликоптер например са 10 души, в група Лек хеликоптер- 9, а в група Лек хеликоптер- База Безмер - 48. Отделно в групата за техническо обслужване се трудят 18 души. Създава се впечатление за една добра организация, която вече води действен живот по опазване и контрол на въпросните външни граници на ЕС.


В подкрепа на тази убеденост в средата на януари т.г. научихме добрата новина, че Гранична полиция получава три нови хеликоптера. Както подобава, вестта беше обявена шумно с участието на премиера Бойко Борисов, на вицепремиера и министър на вътрешните работи Цветан Цветанов, на министъра на отбраната Аню Ангелов, заместник-министър Димитър Георгиев, главния секретар на МВР Калин Георгиев. Те играха основната роля в умилително тържество на правителствения ВИП на Аерогара София, където новите хеликоптери бяха предоставени на ръководството на Гранична полиция: два хеликоптера AW109 Power от лек клас и хеликоптер AW 139 от среден клас на обща стойност над 29 млн.евро.


Вицепремиерът и шеф на МВР Цветан Цветанов поясни, че от 17 януари два от хеликоптерите заминават за базата в Безмер, откъдето ще могат да участват в наблюдението на външната граница с Турция. Другият пък остана на разположен на летището в София и ще се използва за наблюдение на границите със Сърбия и Македония.


МВР действително имаше повод да се гордее с придобивката. Хеликоптерите имат набор от електронно оборудване, кабина, съвместима с очила за нощно виждане, подвижна цифрова карта, метеорадар, обзорно-сензорна система, апаратура за предаване на видеосигнал на наземни станции в реално време, прожектор и комплект високоговорители. Двата вида хеликоптери предлагат отлични възможности за бърза реакция, покритие на голяма наблюдавана площ и продължителност на полета. А средният освен наблюдение може да осигури и транспортиране на гранично-полицейските екипи в райони, къде се е създала екстремна оперативна обстановка, както и тяхното непосредствено управление от въздуха. В качествата му се убедиха лично вътрешният шеф Цветанов, заместникът му Димитър Георгиев и главният секретар на МВР Калин Георгиев, които бяха първите пътници и направиха кратък демонстрационен полет с хеликоптера AW 139.


Това обаче беше в началото на 2011 г., когато все още никой не предполагаше, че въпреки прекрасната техника Шенген ще се отдалечава от нас. Най-странният факт обаче е, че откакто някои страни от ЕС се обявиха срещу приемането ни в зоната, и премиерът Борисов,и вътрешният министър Цветанов продължиха в унес да повтарят, че България е изпълнила всички технически критерии и отлагането ни за приемане в зоната е по политически причини. Да де, но от тези повтарящи се обявления излиза, че техниката е налице от една година, но липсват пилоти, които да я управляват.


В такъв случай се натрапва изводът, че летателните кадри са едно, а технически критерии, които според МВР сме изпълнили изцяло, са друго.

Facebook logo
Бъдете с нас и във