Параграф22 Daily

§22 Анализи

Центърът за градска мобилност направо ни взе здравето

Общинската компания за обществен транспорт е на път да оправдае напълно прозвището си “Център за градска дебилност”, след като въведе новата система за билети и карти. Тя стана причина нервите на столичани здраво да се опънат още в самото начало на годината, заради очевидното желание на ЦГМ да прекара всички, които използват градски транспорт.

Прекарването стартира с екстрата “годишна карта”, с която всеки желаещ би се сдобил, ако извади 600 лева, за да ползва всички видове транспорт на територията на столицата, включително и нощен. Стойността на екстрата превишава с 96 лева линията на бедност от 504 лева, валидна за 2023 година. На практика това означава още в самото начало на годината бюджетът на всеки столичанин, закупил си такава карта, да е на минус.

Но на ЦГМ явно не им пука

не само за линията на бедност, но и за минималната работна заплата от 780 лева.

Любопитно е как биха се реагирали от ЦГМ, ако са на такава заплата и още неполучили я, трябва да се бръкнат, за да извадят 600 лева, за да си купят карта, та да могат да ходят на работа…

Да оставим настрана тази екстра. Да приемем, че в най-добрия случай ползваме два пъти дневно някакъв градски транспорт. И решаваме да си купим билет “30 плюс”. Качваме се на първата спирка на трамвая в “Красна поляна”, валидираме и се молим богу горещо да стигнем за 30 минути до последната му спирка в жк “Левски Г”, защото там трябва да хванем друго превозно средство.

С трамвай може да ни се получи, ако вярата е силна. Но с автобус №72 от “Западен парк” до хотел “Плиска” например ще е необходимо нещо повече от силна вяра в Господ. Ако има задръствания, този маршрут си е направо руска рулетка, ако искаме да се вместим в 30 минути от валидирането на билета до повторното му използване в който и да е друг транспорт.

За да избегнем руската рулетка, от ЦГМ любезно ни предлагат да си купим билет “60 плюс” на цена от 2.20 лева. Преди да си го купим обаче, ще се наложи да разшифроваме упътването на ЦГМ, в което пише: “С банкова карта (PayAsYouGo) билетът 60 плюс може да се ползва само в т.нар. Зелен транспорт при поискване, но не и в останалите превозни средства – трамваи, тролейбуси, електробуси, автобуси и метро.

Ако междувременно

не сме си посегнали на живота и сме разбрали какво са искали да ни кажат

от ЦГМ, смело се качваме на автобуса, пък каквото сабя покаже.

Разбира се има тънкости, които трябва да знаем задължително. Например ако не сме си купили билет, вадим дебитната карта и сме готови. Уловката обаче се състои в това, че от валидатора в автобуса няма как да си таксуваме билет “60 плюс”, та белким се прекачим на следващия транспорт в рамките на 60 минути.

И пак се връщаме към вярата в Господ. Изпуснем ли обаче по нечия вина – било задръстване, било начинаещ шофьор- заветните 30 минутки от първата валидация, с горчивина установяваме, че Бог ни е изоставил още когато е било решено да се създаде ЦГМ. Защото желанието ни да минем тънко, за да се озовем на работа с едно прекачване, ще ни струва 4 лева, вместо 3.20 – колкото ни струваха през 2022 г. две билетчета. За тази възможност ЦГМ очевидно смята, че е улеснение, уведомявайки ни любезно, че “при реализирани пътувания с над 2 билета 30 плюс в рамките на деня, заплатени с една и съща банкова карта, автоматично се агрегира дневна карта за всички линии на цена 4,00 лв. Да, ама на нас не ни трябват всички линии, а само две…

Ако дядо от село тръгне да види внучето си в София, жална му майка. Защото няма как да не се ошашави от любезните упътвания и екстри, предлагани от ЦГМ. Дядото ще си купи с 2 лева от минималната си пенсийка билетче,

ще се качи със съзнанието, че няма право да се прекачва

и... докъдето стигне. А после - ако изобщо стигне донякъде - ще му мисли.

Важното е, че както уточняват от ЦГМ, че билетчето “…може да е фискален документ, издаден от устройството на водача, без нужда от валидация или ценен образец, с QR-код, който трябва да бъде валидиран от пътника на устройство в превозното средство”. След подобна инструкция дядото би се изпънал възнак, а последният адрес в пътуването ще е “Централни гробища”.

Градската дебилност е очевидна. Суицидните импулси стават все по-силни, ако се замислим над въпросите къде се продават картите, как се зареждат, с какво /пари или брой пътувания/, къде се валидират билетчетата от 2 лева, остават ли перфораторите и прочие дребни притеснения.

И най-накрая, за да преживеем все пак новата 2023 година, която посрещнахме с надеждата, че ще е по-добра и мирна, ще се бръкнем дълбоко в джоба, ще извадим 600 лева и ще си купим заветната едногодишно карта. Защото здравето е най-важно. И в центъра за градска дебилност много добре знаят това…

Facebook logo
Бъдете с нас и във